Το «πράσινο φως» για την είσοδο ιδιωτών και ξένων εταιριών στον ΟΣΕ ανάβει το σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή με αντικείμενο την εξυγίανση του οργανισμού. Η ΤΡΕΝΟΣΕ θα παραμένει ανεξάρτητη εταιρία που θα ενταχθεί στον ανταγωνισμό μισθώνοντας τη σιδηροδρομική γραμμή για την εκτέλεση του μεταφορικού της έργου.
Στο πλαίσιο εξυγίανσης του ΟΣΕ εκπονείται και επιχειρησιακό σχέδιο, που θα είναι έτοιμο το Μάιο και θα προβλέπει δραστική περικοπή των πρόσθετων παροχών των εργαζομένων, ώστε σε βάθος τριετίας να οδηγηθούν εκτός οργανισμού περίπου 3.000 εργαζόμενοι.
Οι άγονες γραμμές
Παράλληλα, προωθείται η ολοκλήρωση της υποδομής του σιδηροδρομικού άξονα
Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας, ώστε ο ΟΣΕ να ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα, ενώ από το 2011 θα εξεταστεί το ενδεχόμενο το κράτος να αναλάβει τη χρηματοδότηση των λεγόμενων σιδηροδρομικών άγονων γραμμών, που δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον.
Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Ειδομένη – Προμαχώνας, ώστε ο ΟΣΕ να ενταχθεί στα διευρωπαϊκά δίκτυα, ενώ από το 2011 θα εξεταστεί το ενδεχόμενο το κράτος να αναλάβει τη χρηματοδότηση των λεγόμενων σιδηροδρομικών άγονων γραμμών, που δεν παρουσιάζουν εμπορικό ενδιαφέρον.
Τα εισιτήρια
Την ίδια ώρα αναμένονται αυξήσεις στα εισιτήρια του ΟΣΕ (εκτός των Ιντερσίτι) μέσα στο 2010, στο τριπλάσιο των σημερινών τιμών των εισιτηρίων, ώστε να φτάσουν στο 75% της τιμής των εισιτηρίων των ΚΤΕΛ. Οι αυξήσεις θα εφαρμοστούν στα εισιτήρια των γραμμών όπου υπάρχει αυξημένη επιβατική κίνηση, όπως είναι ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη, ενώ δεν αποκλείεται η περικοπή δρομολογίων, ακόμη και σε ποσοστό 60%, κυρίως στο δίκτυο Πελοποννήσου.
Τα ελλείμματα
Καθημερινά ο οργανισμός έχει ζημιές 2,2 εκατ. ευρώ, ενώ δανείζεται 600 εκατ. ευρώ ετησίως κατά μέσο όρο (με ετήσια αύξηση 25% - 30%). Σήμερα, αποτελεί την πιο ζημιογόνο ΔΕΚΟ της Ευρώπης με «μαύρη τρύπα» που αγγίζει το 4% του ελληνικού ΑΕΠ, καθώς τα συσσωρευμένα ελλείμματα υπερβαίνουν τα 10 δισ. ευρώ έναντι 3,5 δισ. ευρώ το 2003.
«Το 60% του ελλείμματος οφείλεται στο ότι το κράτος αρνείται να φτιάξει τις υποδομές και ο ΟΣΕ δανείζεται για να κάνει τις γραμμές. Το άλλο 40% οφείλεται στην κακοδιοίκηση», δήλωσε στον «ΑτΚ» ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χ, Τσιόκας, για να προσθέσει ότι «η σημερινή κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εξυγιάνει τον οργανισμό που κυρίως τα τελευταία χρόνια, για πελατειακούς λόγους, είχε οδηγηθεί από την κυβέρνηση της ΝΔ σε πλήρη απαξίωση».
Απελευθέρωση
Σύμφωνα με πληροφορίες, το νομοσχέδιο θα δώσει τη δυνατότητα σε ιδιώτες και ξένες εταιρίες να χρησιμοποιήσουν το σιδηροδρομικό δίκτυο. Επίσης, θα καθορίζει το κανονιστικό πλαίσιο για τα όρια και τη χωρητικότητα της σιδηροδρομικής γραμμής, ενώ θα προβλέπει τη δημιουργία Ανεξάρτητης Αρχής Σιδηροδρόμων.
Ο όμιλος του ΟΣΕ θα αποτελείται από τη μητρική εταιρία (ΟΣΕ), την ΕΔΙΣΥ και την ΕΡΓΟΣΕ και θα λειτουργεί με βάση το μοντέλο των γαλλικών ή των γερμανικών σιδηροδρόμων, με αρμοδιότητα την υποδομή της γραμμής, τη διαχείριση και την εκμετάλλευσή της. Μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου οποιοσδήποτε ιδιώτης θα μπορεί να νοικιάζει τις γραμμές του τρένου και να εκτελεί μεταφορικό έργο.
Μονόδρομος
Για τον εκσυγχρονισμό του δικτύου και την επέκταση του υφιστάμενου, μονόδρομο αποτελεί και η εισροή ιδιωτικών κεφαλαίων, είτε μέσω συμβάσεων παραχώρησης είτε μέσω ΣΔΙΤ. Στόχος είναι να μπει ο ΟΣΕ στα διευρωπαϊκά δίκτυα - με την ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής Εγνατίας και την επέκτασή της στη Βουλγαρία - και να συνδεθεί με λιμάνια και εμπορευματικά κέντρα, ώστε να προσελκύσει το ενδιαφέρον ιδιωτών εν όψει της απελευθέρωσης των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών το 2012.
Πάντως, παρά το γεγονός ότι οι εμπορευματικές μεταφορές έχουν απελευθερωθεί, λόγω της ελλιπούς υποδομής του, ο ΟΣΕ δεν εκτελεί παρά μόνο το 1% του εμπορευματικού έργου, όταν οι σιδηρόδρομοι άλλων ευρωπαϊκών κρατών εκτελούν πάνω από το 30%.
Ανεξάρτητη
η ΤΡΕΝΟΣΕ
Η ΤΡΕΝΟΣΕ θα αποτελέσει ανεξάρτητη εταιρία που θα εκτελεί μεταφορικό έργο, στο πλαίσιο του ανταγωνισμού και επί ίσοις όροις με τους ιδιώτες ή τις ξένες εταιρίες. Στόχος είναι η εξυγίανση της εταιρίας, που κάθε χρόνο εμφανίζει έλλειμμα 400 εκατ. ευρώ και το χρέος της ανέρχεται σε 800 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζεται η δυνατότητα ρύθμισης ή διαγραφής των χρεών της.
ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΛΕΜΟΝΗ