Φαίνεται ότι δυστυχώς "ο κύβος ερρίφθη" για την ενοικίαση δύο φρεγατών τύπου «FREMM» από το ΠΝ, κατά τη συνάντηση που είχαν στο Παρίσι ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος με τον Γάλλο Υπουργό Άμυνας Ζαν Υβ Λε Ντριάν.
Ο Έλληνας Υπουργός βρέθηκε στη Γαλλική πρωτεύουσα για συνομιλίες με τον Γάλλο ομόλογό του, στο περιεχόμενο των οποίων συμπεριλαμβάνεται και το θέμα της ενοικίασης από την Ελλάδα των δύο φρεγατών τύπου «FREMM», αλλά και αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας τύπου «ATLANTIQUE» από τις Γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Ο Έλληνας Υπουργός βρέθηκε στη Γαλλική πρωτεύουσα για συνομιλίες με τον Γάλλο ομόλογό του, στο περιεχόμενο των οποίων συμπεριλαμβάνεται και το θέμα της ενοικίασης από την Ελλάδα των δύο φρεγατών τύπου «FREMM», αλλά και αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας τύπου «ATLANTIQUE» από τις Γαλλικές Ένοπλες Δυνάμεις.
Οι δηλώσεις του κ. Παναγιωτόπουλου, που επιβεβαιώνουν τους χειρότερους φόβους που είχε δημιουργήσει το "φλερτ" με τη γαλλική πλευρά, έχουν ως εξής:
«Με τον καλό μου φίλο, Υπουργό Άμυνας της Γαλλικής Δημοκρατίας τον κ. Ζαν Υβ Λε Ντριάν είχα την ευκαιρία να έχω μια ακόμη πολύ θερμή και πολύ γόνιμη συνάντηση εδώ στο Παρίσι.
Κάναμε μια ευρύτατη ανασκόπηση όλων των διμερών σχέσεων σε θέματα Αμυντικής και Στρατιωτικής συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας. Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση και προσοχή στο θέμα της ενοικίασης των δύο φρεγατών και στο θέμα της ενοικίασης επίσης των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας.
Αποφασίσαμε, μέσα στον Ιούλιο να έρθει στο Παρίσι για επίσημη επίσκεψη -για να προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες- ο Αρχηγός του Ναυτικού, ο Ναύαρχος ο κ. Ευάγγελος Αποστολάκης και παράλληλα να προχωρήσουν οι εργασίες της Μεικτής Επιτροπής μεταξύ των δύο Υπουργείων, που θα επιληφθεί αυτών των θεμάτων, των σχετικών λεπτομερειών αλλά και άλλων θεμάτων διμερούς ενδιαφέροντος.
Εκτός αυτών, συζητήσαμε ενδεχόμενες κοινές πρωτοβουλίες μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας στο πλαίσιο της Ελληνικής Προεδρίας που θα ξεκινήσει, όπως είναι γνωστό, από το πρώτο εξάμηνο του 2014.
Κάναμε μια ανασκόπηση των εξελίξεων στην Νοτιοανατολική Μεσόγειο δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή στις εξελίξεις στο πρόβλημα της Συρίας.
Συμφωνήσαμε να ξαναβρεθούμε πολύ σύντομα, ίσως και μέσα στο καλοκαίρι όπου πιστεύω ότι ο κ. Λε Ντριάν θα ανταποκριθεί στην πρόσκληση μου να έρθει για λίγες ημέρες στην Αθήνα».
Τα επιχειρήματα κατά της ενοικίασης φρεγατών τύπου FREMM από το ΠΝ είναι συντριπτικά και έχουν καταγραφεί επανειλημμένα από σοβαρούς παρατηρητές (1, 2, 3). Από πλευράς μας είχαμε τονίσει το ζήτημα της ελληνικής βιομηχανικής συμμετοχής που ακυρώνεται με την ενοικίαση, παρατηρώντας επίσης ότι "με δεδομένο ότι η Γαλλία χρειάζεται αυτή τη συμφωνία πολύ περισσότερο από την Ελλάδα, ορισμένες βασικές αρχές πρέπει να διατυπωθούν:
1. Όπως έχει τονιστεί και από άλλους, είναι αδιανόητη η σπατάλη πόρων για την ενοικίαση νέων πλοίων, την ώρα που το ΠΝ δεν έχει πόρους για να συντηρήσει τα υπάρχοντα (ιδίως τα υποβρύχια), να παραλάβει όσα ναυπηγούνται και να εκσυγχρονίσει τις φρεγάτες ΜΕΚΟ.
2. Είναι ακόμη πιο αδιανόητη η ενοικίαση νέων πλοίων, όταν αυτά δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές του ΠΝ. Κανένα επιχείρημα "επείγοντος", "διασφάλισης της ΑΟΖ" κλπ. δεν τη δικαιολογεί. Με πλοία που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές του, είναι αυτονόητο ότι το ΠΝ δεν θα μπορεί να εκτελέσει ούτε αυτή την αποστολή, αλλά ούτε και τις άλλες.
3. Είναι κρίσιμο να ξεκαθαριστεί για ποιο σκοπό προορίζονται τα πλοία στο ΠΝ. Ας σημειωθεί ότι στο Γαλλικό Ναυτικό οι φρεγάτες FREMM προορίζονται για ρόλο ανθυποβρυχιακό (ASW), και ιδίως για τη συνοδεία και προστασία των πυρηνικών υποβρυχίων βαλλιστικών βλημάτων (SSBN) από εχθρικά επιθετικά υποβρύχια (SSN) κατά την έξοδό τους προς τις περιοχές περιπολίας τους. Ανάλογος είναι και ο εξοπλισμός των γαλλικών φρεγατών, δηλαδή ανθυποβρυχιακός. Στην Ελλάδα όμως έχει διαδοχικά προβληθεί ως στόχος της απόκτησης των συγκεκριμένων φρεγατών η... κρούση χερσαίων στόχων μέσω του πυραύλου SCALP Naval, αλλά και η... άσκηση καθηκόντων φρεγάτας αντιαεροπορικής άμυνας (AAW). Όμως η μεν πρώτη δε συνιστά προτεραιότητα για το ΠΝ, ενώ η δεύτερη προϋποθέτει αλλαγή βασικών στοιχείων του εξοπλισμού της φρεγάτας, ιδίως του ραντάρ Herakles με άλλο φασικής διάταξης, αλλά και του φορτίου ΑΑ πυραύλων κατά το πρότυπο της φρεγάτας αεράμυνας FREDA που βασίζεται στις FREMM. Οι αλλαγές αυτές είναι εφικτές, αλλά προφανώς σε νέες ναυπηγήσεις ελληνικών προδιαγραφών, και όχι σε πλοία που προορίζονταν για το Γαλλικό Ναυτικό.
4. Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης της χώρας, θα πρέπει να συμφωνηθεί ότι η Ελλάδα θα πληρώσει την αξία των πλοίων μετά την παραλαβή, δοκιμή και αποδοχή τους - τα παθήματα (των υποβρυχίων) κάποτε πρέπει να γίνουν μαθήματα...
5. Όπως οι Γάλλοι φροντίζουν για την επιβίωση της ναυπηγικής τους βιομηχανίας, πρέπει να φροντίσουμε κι εμείς: θα πρέπει να θεωρείται αυτονόητη η ναυπήγηση αριθμού φρεγατών σε ελληνικά ναυπηγεία, και μάλιστα τουλάχιστον ίσου με τον αριθμό που θα ναυπηγηθεί στα γαλλικά ναυπηγεία...
Εν κατακλείδι, αν οι Έλληνες φορολογούμενοι πρόκειται να διασώσουν άλλη μια συμμαχική στρατιωτική βιομηχανία (όπως έκαναν π.χ. με τη γερμανική KMW), τουλάχιστον αυτή τη φορά ας πάρουν και το ανάλογο αντάλλαγμα..."
Όπως φαίνεται από τις δηλώσεις του υπουργού Εθνικής Άμυνας, τίποτα από αυτά δεν πρόκειται να συμβεί: η Ελλάδα βαδίζει ολοταχώς προς την ενοικίαση δύο φρεγατών που δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες του ΠΝ. Πρόκειται για κολοσσιαίο σφάλμα, που θα υπονομεύσει ακόμη περισσότερο την ισχύ του ΠΝ, διοχετεύοντας δυσεύρετους πόρους σε ένα πρόγραμμα με πολιτική και μόνο σκοπιμότητα, και στερώντας τους από το λειτουργικό προϋπολογισμό του ΠΝ.
Ας ελπίσουμε ότι οι πολιτικές εξελίξεις (έστω με τη μορφή ενός ανασχηματισμού) θα αποτρέψουν το κακό, έστω την τελευταία στιγμή.
enkripto.com