Με στολές που θυμίζουν…Iron Man και τη συνδρομή αυτόνομων υποβρύχιων ρομπότ, έλληνες αρχαιολόγοι και άλλοι επιστήμονες άρχισαν να εξερευνούν το περίφημο ναυάγιο των Αντικυθήρων.
Ελπίζουν όχι μόνο να βρουν υπολείμματα από τον ξύλινο σκελετό του πλοίου, και σημαντικά αντικείμενα που μετέφερε, αλλά πολύ περισσότερο, το «θρυλικό» δεύτερο κομμάτι του Μηχανισμού των Αντικυθήρων που απεικονίζει τις κινήσεις των πλανητών.Η προετοιμασία για την μεγάλη επιχείρηση ξεκίνησε μήνες πριν και μάλιστα καταδυόμενοι αρχαιολόγοι, μετέβησαν στο αμερικανικό Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole για να εκπαιδευτούν στη χρήση μίας ρομποτικής στολής (Exosuit), η οποία είναι φτιαγμένη από κράμα αλουμινίου και μπορεί να οδηγήσει τον επιστήμονα που τη φορά σε βάθος 300 μέτρων.
Η διευθύντρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, δρ. Αγγελική Σίμωσι, που έχει υπό την ευθύνη της τον συντονισμό της καταδυτικής εξερεύνησης, είπε στα ΝΕΑ πως ήδη «ολοκληρώθηκε η χαρτογράφηση του πυθμένα και σε βάθος 55 μέτρων εντοπίστηκε με ακρίβεια η θέση του ναυαγίου».
Η δρ. Αγγελική Σίμωσι εξέφρασε την πεποίθηση της ότι υπάρχει πιθανότητα να εντοπιστεί κατά τη διάρκεια της έρευνας και τμήμα του σκελετού του πλοίου το οποίο μπορεί να έχει συντηρηθεί θαμμένο – άγνωστο σε τι βάθος – από τα ιζήματα του πυθμένα.
Η διευθύντρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, είπε στα ΝΕΑ πως σε λίγα 24ωρα, πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού θα καταφθάσει στη θαλάσσια περιοχή των Αντικυθήρων, μεταφέροντας την ρομποτική στολή – που ζυγίζει περίπου 240 κιλά – και η οποία θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά σε τέτοιου είδους επιχείρηση.
Η στολή σχεδιάστηκε από την καναδική εταιρεία Nuytco Research και διαθέτει μηχανικούς βραχίονες – σαν χέρια – που επιτρέπουν στον δύτη όχι μόνο να κινείται στον πυθμένα αντέχοντας την μεγάλη πίεση αλλά και ανασηκώνει αντικείμενα από τον βυθό. Διαθέτει επίσης συστήματα οξυγόνου που παρέχουν αυτονομία σε οξυγόνο μέχρι και 50 ώρες.
«Πρόκειται στην ουσία για ένα ανθρωπόμορφο υποβρύχιο, μία μοναδική τεχνολογική εμπειρία, που θα χρησιμοποιήσουμε σε ένα ναυάγιο – σταθμό», όπως λέει ο κ. Θεοτόκης Θεοδόλου, καταδυόμενος αρχαιολόγος και υπεύθυνος της επιτόπιας εξερεύνησης.
Οι επιστήμονες από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole, εκτός από τα υποβρύχια ρομπότ και τις κάμερες, θα χρησιμοποιήσουν και υποθαλάσσιους ανιχνευτές μετάλλων.
Η βεβαιότητα που κυριαρχεί στους ειδικούς που έχουν ασχοληθεί με το ναυάγιο αλλά και τη μελέτη του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, είναι το πλοίο που βυθίστηκε τον 1ο π.Χ. αιώνα στην περιοχή, μετέφερε και άλλα αντικείμενα – που δεν έχουν βρεθεί. Ανάμεσά τους, μπορεί να είναι το «θρυλικό» τμήμα του Μηχανισμού που λείπει.
Ο καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ξενοφών Μουσσάς και ο Φυσικός Γιάννης Μπιτσάκης, που έχουν μελετήσει επισταμένως τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, λένε στα ΝΕΑ ότι ένα τμήμα του Μηχανισμού λείπει – αυτό που δείχνει τις κινήσεις των πλανητών – και πώς δεν αποκλείεται – με λίγη καλή τύχη – να βρεθεί στη διάρκεια της εξερεύνησης που γίνεται με τη συνδρομή συστημάτων υψηλής τεχνολογίας.
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελείται από 82 θραύσματα τα οποία έχουν καταχωρηθεί συστηματικά σε κατάλογο και φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα. Για την αρίθμηση των 7 μεγαλύτερων θραυσμάτων έχουν χρησιμοποιηθεί τα γράμματα A έως G,ενώ για τα μικρότερα θραύσματα έχουν χρησιμοποιηθεί οι αριθμοί 1 έως 75.
Η διευθύντρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, δρ. Αγγελική Σίμωσι, που έχει υπό την ευθύνη της τον συντονισμό της καταδυτικής εξερεύνησης, είπε στα ΝΕΑ πως ήδη «ολοκληρώθηκε η χαρτογράφηση του πυθμένα και σε βάθος 55 μέτρων εντοπίστηκε με ακρίβεια η θέση του ναυαγίου».
Η δρ. Αγγελική Σίμωσι εξέφρασε την πεποίθηση της ότι υπάρχει πιθανότητα να εντοπιστεί κατά τη διάρκεια της έρευνας και τμήμα του σκελετού του πλοίου το οποίο μπορεί να έχει συντηρηθεί θαμμένο – άγνωστο σε τι βάθος – από τα ιζήματα του πυθμένα.
Η διευθύντρια της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, είπε στα ΝΕΑ πως σε λίγα 24ωρα, πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού θα καταφθάσει στη θαλάσσια περιοχή των Αντικυθήρων, μεταφέροντας την ρομποτική στολή – που ζυγίζει περίπου 240 κιλά – και η οποία θα χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά σε τέτοιου είδους επιχείρηση.
Η στολή σχεδιάστηκε από την καναδική εταιρεία Nuytco Research και διαθέτει μηχανικούς βραχίονες – σαν χέρια – που επιτρέπουν στον δύτη όχι μόνο να κινείται στον πυθμένα αντέχοντας την μεγάλη πίεση αλλά και ανασηκώνει αντικείμενα από τον βυθό. Διαθέτει επίσης συστήματα οξυγόνου που παρέχουν αυτονομία σε οξυγόνο μέχρι και 50 ώρες.
«Πρόκειται στην ουσία για ένα ανθρωπόμορφο υποβρύχιο, μία μοναδική τεχνολογική εμπειρία, που θα χρησιμοποιήσουμε σε ένα ναυάγιο – σταθμό», όπως λέει ο κ. Θεοτόκης Θεοδόλου, καταδυόμενος αρχαιολόγος και υπεύθυνος της επιτόπιας εξερεύνησης.
Οι επιστήμονες από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων και το Ωκεανογραφικό Ινστιτούτο Woods Hole, εκτός από τα υποβρύχια ρομπότ και τις κάμερες, θα χρησιμοποιήσουν και υποθαλάσσιους ανιχνευτές μετάλλων.
Η βεβαιότητα που κυριαρχεί στους ειδικούς που έχουν ασχοληθεί με το ναυάγιο αλλά και τη μελέτη του Μηχανισμού των Αντικυθήρων, είναι το πλοίο που βυθίστηκε τον 1ο π.Χ. αιώνα στην περιοχή, μετέφερε και άλλα αντικείμενα – που δεν έχουν βρεθεί. Ανάμεσά τους, μπορεί να είναι το «θρυλικό» τμήμα του Μηχανισμού που λείπει.
Ο καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος στο Πανεπιστήμιο Αθηνών Ξενοφών Μουσσάς και ο Φυσικός Γιάννης Μπιτσάκης, που έχουν μελετήσει επισταμένως τον Μηχανισμό των Αντικυθήρων, λένε στα ΝΕΑ ότι ένα τμήμα του Μηχανισμού λείπει – αυτό που δείχνει τις κινήσεις των πλανητών – και πώς δεν αποκλείεται – με λίγη καλή τύχη – να βρεθεί στη διάρκεια της εξερεύνησης που γίνεται με τη συνδρομή συστημάτων υψηλής τεχνολογίας.
Ο Μηχανισμός των Αντικυθήρων αποτελείται από 82 θραύσματα τα οποία έχουν καταχωρηθεί συστηματικά σε κατάλογο και φυλάσσονται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στην Αθήνα. Για την αρίθμηση των 7 μεγαλύτερων θραυσμάτων έχουν χρησιμοποιηθεί τα γράμματα A έως G,ενώ για τα μικρότερα θραύσματα έχουν χρησιμοποιηθεί οι αριθμοί 1 έως 75.