Ο Κόπτης (μονοφυσίτης) Πατριάρχης και Πάπας Αλεξάνδρειας Θεόδωρος ο Β΄ (ο οποίος έχει ακριβώς το ίδιο όνομα με τον Ελληνορθόδοξο Πατριάρχη και Πάπα Αλεξάνδρειας), με επιστολή του προς τους Αιγυπτίους Κόπτες των ΗΠΑ,
εξέφρασε την αντίθεσή του στις διαδηλώσεις που προγραμματίζονται στην Αμερική
ενάντια στους πρόσφατους διωγμούς και επιθέσεις που υφίστανται οι Κόπτες (χριστιανοί) από ακραίους μουσουλμάνους.
«Είμαι ενάντιος σε κάθε διαδήλωση που μπορεί να βλάψει την Αίγυπτο και να προκαλέσει σύγκρουση με τις ανώτερες Αρχές», αναφέρει ο Κόπτης Πατριάρχης και συνεχίζει:
«Αυτές οι διαδηλώσεις δεν θα αλλάξουν την κατάστασή μας και το μόνο που θα υπηρετήσουν είναι να χαλάσουν την εικόνα της Αιγύπτου τόσο στο εσωτερικό όσο και διεθνώς», σημειώνει.
Τους τελευταίους μήνες οι Κόπτες της Αιγύπτου, που αποτελούν το 10% του συνολικού πληθυσμού της χώρας (περίπου 9 εκ. άνθρωποι) δέχονται επιθέσεις από τους ισλαμιστές.
Σπίτια χριστιανών καίγονται και χριστιανοί δέχονται επιθέσεις σε απομονωμένες κοινότητες.
Ποιοι είναι οι Κόπτες
Οι Κόπτες είναι οι γνήσιοι Αιγύπτιοι, δεν έχουν αναμιχθεί με τους Άραβες κατακτητές της Αιγύπτου.
Ιστορικά οι Κόπτες μιλούσαν την κοπτική γλώσσα, άμεση απόγονο της δημοτικής αιγυπτιακής που ομιλείτο στη ρωμαϊκή εποχή, αλλά έχει περιοριστεί σε λειτουργική χρήση από τον 18ο αιώνα.
Η γλώσσα που μιλούν οι Κόπτες σήμερα είναι η αραβική, δίχως αυτό να σημαίνει ότι είναι και Άραβες.
Όσον αφορά την ονομασία τους, Κόπτες, παράγεται από το Αραβικό τύπο της λέξης kibt.
H λέξη αυτή είναι παραφθορά της ελληνικής «Αιγύπτιος», όπου αφαιρέθηκε η αρχική συλλαβή «αι» και η κατάληξη «ος» και απέμεινε το «Γύπτι»( kibt).
Έτσι, η λέξη Αιγύπτιος Κόπτης σημαίνει Αιγύπτιος και όχι αυτός ο οποίος αποκόπηκε από το σώμα της Εκκλησίας, δηλαδή ο αιρετικός, όπως πολλοί νομίζουν.
Η ονομασία αρχικά δεν είχε θρησκευτική έννοια, αλλά εθνική. Αργότερα όμως, έλαβε θρησκευτική για τους ιθαγενείς της Αιγύπτου, λόγω της κατακτήσεως των Αράβων, διότι όλοι ήταν χριστιανοί.
Οι Κόπτες αποσχίστηκαν από την Ανατολική Ρωμαϊκή Εκκλησία (Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως) το 451 μ.Χ., κατά την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο.
Ο πραγματικός λόγος του σχίσματος ήταν εθνικός. Οι Κόπτες, δηλαδή οι Αιγύπτιοι, ήθελαν την εθνική ανεξαρτησία τους από την Κωνσταντινούπολη (Νέα Ρώμη) κι αυτό θα το κατάφεραν μόνο με αυτοκέφαλη αιγυπτιακή Εκκλησία.
Έτσι οι Κόπτες (Αιγύπτιοι) χωρίστηκαν από τους Ορθοδόξους (Ρωμαίους – Ελληνορωμαίους), τους οποίους ονόμασαν Μελχίτες, γιατί ακολουθούσαν την πίστη του βασιλιά (μέλεχ) της Κωνσταντινουπόλεως.
Τον μονοφυσιτισμό ακολούθησαν οι ντόπιοι ενώ Ορθόδοξοι παρέμειναν οι Έλληνες και οι Ρωμαίοι της Αιγύπτου.
Για τους ίδιους ακριβώς εθνικοαπελευθερωτικούς λόγους τον μονοφυσιτισμό ακολούθησαν και οι Αρμένιοι, οι Σύροι – Αραμαίοι (Συριακή Ορθόδοξη Εκκλησία) και οι Ασσύριοι. Όλοι δηλαδή οι «γηγενείς» πληθυσμοί της Μέσης Ανατολής προσχώρησαν στον μονοφυσιτισμό ενώ οι ελληνορωμαϊκοί πληθυσμοί της περιοχής παρέμειναν πιστοί στον «θρόνο», δηλαδή στην Ορθοδοξία.
Οι φανατικοί μουσουλμάνοι κατηγορούν σήμερα τους Κόπτες ότι «συνωμοτούν» για να διώξουν τους Άραβες από την Αίγυπτο και ότι τη θέλουν πίσω, να την κάνουν πάλι δική τους.
Η αλήθεια είναι ότι οι Κόπτες «κάλεσαν» τους Άραβες στην Αίγυπτο και τους βοήθησαν στην κατάκτησή της (641 μ.Χ.) για να απαλλαγούν από τη ρωμαϊκή (βυζαντινή) κατοχή.
Υπολόγιζαν ότι στη συνέχεια θα μπορούσαν να εκδιώξουν τους «απολίτιστους» Άραβες και να κερδίσουν την πολυπόθητη ελευθερία τους, αλλά δεν τα υπολόγισαν σωστά -από ό,τι απέδειξε η ιστορία- και οι Άραβες παραμένουν μέχρι σήμερα στην Αίγυπτο.
Βεβαίως πολλοί από τους σημερινούς Άραβες μουσουλμάνους της Αιγύπτου, εάν όχι η πλειονότητα, είναι απόγονοι εξισλαμισμένων Κοπτών (Αιγυπτίων).
Ωστόσο, ο εκτεταμένος εξισλαμισμός που συμπορεύτηκε με τον εξαραβισμό έχει «εξαφανίσει» την αρχαία αιγυπτιακή εθνική ταυτότητα και στη συνέχεια ταύτισε την αιγυπτιακή με την αραβική.
Εξάλλου, όπως αναφέραμε, ούτε οι Κόπτες μιλάνε πλέον αιγυπτιακά -τα διατηρούν μόνο στη θεία λειτουργία- αφού είναι κι αυτοί αραβόφωνοι.
Ωστόσο, το γεγονός ότι παραμένουν Κόπτες, δηλαδή «γνήσιοι» Αιγύπτιοι, αυτό και μόνο τούς κάνει επικίνδυνους «εχθρούς» για τους ισλαμιστές παναραβιστές.
Η αγωνία του Κόπτη Πατριάρχη Αλεξανδρείας
«Εμείς, στην Αίγυπτο, είμαστε ικανοί να ασχοληθούμε με τα προβλήματά μας και με τις συνέπειές τους», συνέχισε ο Κόπτης Πατριάρχης στο μήνυμά του.
«Σας ζητώ, στο όνομα του Ιησού, να αποφύγετε αυτού του είδους τις συμπεριφορές. Δεν είναι αποδεκτές σε καμία από τις εκκλησίες μας στις ΗΠΑ. Αυτές οι διαδηλώσεις θα κηλιδώσουν τη χώρα μας και θα τροφοδοτήσουν το κακό».
Πριν μερικές εβδομάδες ένα «παρατηρητήριο» που εδρεύει στις ΗΠΑ, η Κοπτική Αλληλεγγύη, κάλεσε σε διαδηλώσεις μπροστά στον Λευκό Οίκο ως αντίδραση στο πρόσφατο κύμα επιθέσεων που εξαπέλυσαν ισλαμιστές κατά Κοπτών στην Αίγυπτο.
Ακολούθησε και η Ένωση Κοπτών Καναδά, που κάλεσε επίσης σε διαδήλωση μπροστά στο Κοινοβούλιο της χώρας στην Οτάβα και σε πορεία διαμαρτυρίας προς την αιγυπτιακή πρεσβεία.
Από το 2011 και μετά η Αίγυπτος έχει γνωρίσει πολλά περιστατικά θρησκευτικής βίας, περισσότερο σε αγροτικές περιοχές.
Πολλές από τις συγκρούσεις έγιναν στη Μινύα. Πριν ένα μήνα, ένας νεαρός χριστιανός φονεύτηκε κι ακόμα τρεις τραυματίστηκαν σε επίθεση με μαχαίρια στο χωριό Τιχνά Αλ Τζαμπάλ, μετά από επίθεση που δέχτηκε ο τοπικός χριστιανός ιερέας.
Τον Μάιο μια ηλικιωμένη χριστιανή ξεγυμνώθηκε και σύρθηκε στους δρόμους του χωριού Καράμ, ύστερα από φήμες ότι ο γιος της είχε ερωτικό δεσμό με μια μουσουλμάνα. Πολλά χριστιανικά σπίτια πυρπολήθηκαν, για τον ίδιο λόγο.
Στα τέλη Ιουλίου ένας ισλαμικός όχλος, στο χωριό Σαφτ Αλ Χάρσα στη Μπενί Γιουσέφ, επιτέθηκε σε ένα υπό κατασκευή κτίριο με την υποψία ότι προοριζόταν για εκκλησία. Η επίθεση κατέληξε στην καταστροφή του σπιτιού ενός χριστιανού.
Σε πρόσφατη συνάντησή του με μέλη της κοινοβουλευτικής επιτροπής για τα θρησκευτικά θέματα, ο Κόπτης Πατριάρχης εξέφρασε τις ανησυχίες του για τον αυξανόμενο αριθμό επιθέσεων κατά των χριστιανών τα τελευταία χρόνια, λέγοντας ότι η πραγματικότητα της κατάστασης πρέπει να αναγνωριστεί.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η Κοπτική Εκκλησία προσπαθεί να διαχειριστεί μια αυξανόμενη οργή από μέρους των Κοπτών, τόσο εκείνων που ζουν στην Αίγυπτο όσο και στο εξωτερικό. Επεσήμανε ότι τόση οργή δεν μπορεί να κρατιέται σε καταστολή για πάντα.
Ο πρόεδρος της Αιγύπτου, που πασχίζει να κρατήσει τη χώρα του μακριά από τον παραλογισμό του εξτρεμιστικού ισλαμισμού, συναντήθηκε με τον Κόπτη Πατριάρχη κι άλλες προσωπικότητες της Εκκλησίας την Πέμπτη σε κοπτικό ορθόδοξο ναό.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο πρόεδρος Σίσι τόνισε την ενότητα και την αδελφοσύνη όλων των Αιγυπτίων, χριστιανών και μουσουλμάνων.
Ο πρόεδρος Σίσι εξύμνησε τη σοφία και τον πατριωτισμό των Αιγυπτίων χριστιανών σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις που η Αίγυπτος αντιμετώπισε τα τελευταία χρόνια και τόνισε ότι όλοι οι Αιγύπτιοι έχουν ίσα δικαιώματα και υποχρεώσεις σύμφωνα με το Σύνταγμα.