Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2013

Προβληματισμοί γύρω από το καυτό θέμα των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων

Έρευνα για την Hλεκτρονική Tαυτότητα
Φακέλωμα
Ξεκινώντας απο τα λιγότερο σημαντικά και καταλήγοντας στα πολύ σημαντικά, παραθέτω μερικές σκέψεις και προβληματισμούς γύρω από το καυτό θέμα των ηλεκτρονικών ταυτοτήτων και της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης που απορρέουν από την έρευνα που έχω προσφάτως ενεργήσει.  Συνοπτικά, η ηλεκτρονική ταυτότητα δεν είναι εργαλείο Τοπικής Διακυβέρνησης στην Κύπρο ή την Ελλάδα, αλλά εργαλείο Παγκόσμιας Διακυβέρνησης και “επιβάλλεται” σε εμας με μια Ευρωπαϊκή Οδηγία, την οποία πολλές χώρες της Ευρώπης έχουν αρνηθεί να ακολουθήσουν. 
Ελευθερία του ανθρωπίνου προσώπου
Φακέλωμα: 

Η εν λόγω κάρτα δεν μοιάζει καθόλου με την γνωστή μας Αστυνομική Ταυτότητα, αλλά περισσότερο με το απόλυτο εργαλείο φακελώματος. Με τη χρήση μικροεπεξεργαστή RFID (ταυτοποίηση μέσω ραδιοσυχνοτήτων) υπάρχει η δυνατότητα του ανα πάσα στιγμή επαναπρογραμματισμού και με αυτό υπ' όψην η όποια αρχική μορφή προγραμματισμού της κάρτας μπορεί να διαφέρει κατά παρασάγκας από την μετέπειτα μορφή της που ενδέχεται να περιορίζει πάρα πολύ την ελευθερία του ατόμου.
Από την αρχή ανακοινώθηκε η σύνδεση της ταυτότητας με τον τραπεζικό λογαριασμό του πολίτη. Αυτό παραβιάζει αυτόματα όλους τους σχετικούς κανονισμούς περί της προστασίας των προσωπικών δεδομένων και περιουσίας του πολίτη. Σημειωτέον ότι με την παρούσα κατάσταση για να μπορέσει η κυβέρνηση έστω να πάρει αναλυτική κατάσταση του λογαριασμού μας πρέπει να εξασφαλίσει σχετικό διάταγμα από εισαγγελέα. Διερωτώμαι γιατί να επιβληθεί στην πράξη η αλλάγή της παρούσας νομοθετικής τάξης που προβλέπει ότι όλοι είμαστε αθώοι μέχρι της αποδείξεως του αντιθέτου και να καταλήξει σε ένα εκτρωματικό και εφιαλτικό σενάριο καχυποψίας των πολιτών για επίτευξη αλλότριων σκοπών.
Τα δεδομένα που θα φυλάγονται στη βάση δεδομένων του κάθε πολίτη, προσβάσιμα με την εν λόγω κάρτα, εκτός από τον προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό, περιλαμβάνουν και αυτά που απασχολούν τις υπηρεσίες υγείας, εφορείας, εργασίας, αστυνομίας, κτηματολογίου, λυξιαρχείου, και εν γένει όλες οι δημόσιες και ημιδημόσιες υπηρεσίες με μελλοντική δυνατότητα να καλύπτονται ανάγκες ακόμη και ιδιωτικών υπηρεσιών (βλ. αχρήματη κοινωνία). Με λίγα λόγια τα δεδομένα αυτά είναι υψίστης σημασίας και είναι γι' αυτά που σήμερα, στις παραδοσιακές κοινωνίες, λειτουργούν αναξάρτητες υπηρεσίες προστασίας των προσωπικών δεδομένων.

Παραβίαση Προσωπικών Ελευθεριών:

Η διαχείρηση των δεδομένων της εν λόγω ταυτότητας είναι θέμα κεφαλαιώδες. Είναι δεδομένο ότι ακόμα και ένας απλός δημόσιος υπάλληλος, στον οποίο ο πολίτης απευθύνεται για διεκπεράιωση μιας πράξης, θα έχει πρόσβαση σε πολλά και ευαίσθητα προσωπικά στοιχεία του πολίτη. Ο εν λόγω υπάλληλος είναι μόνο η αρχή μιας αλυσίδας “διαχειριστών” για τους οποίους δεν μπορεί κανείς να εκδώσει πιστοποιητικά ηθικής, πράγμα που καθιστά πολύ προβληματική τη διάθεση των δεδομένων. Πολύ πιο ανησυχιτικό είναι το γεγονός του ότι οι εν λόγω βάσεις δεδομένων δεν θα παραμένουν ούτε καν σε αυτά τα εθνικά όρια, αλλά θα είναι προσβάσιμες από τις Ευρωπαϊκές και ενδεχομένως και τις Παγκόσμιες αρχές. Επιπλέον, λόγω κόστους, τεχνογνωσίας και ευελιξίας σε αρκετές περιπτώσεις, οι κυβερνήσεις παραδίδουν τη διαχείρηση αυτών των βάσεων δεδομένων σε ιδιωτικές εταιρείες (το φρούτο της εποχής μας)!!! Σε μια εποχή που παγκόσμια οι πολίτες εκφράζουν δυσπιστία και αγανάκτηση, σε πολλές περιπτώσεις, απέναντι στις κυβερνήσεις και τους θεσμούς τους (βλ. οικονομία-eurogroup, Κυπριακό, στάση ξένων χωρών κ.α.), προωθείται η χρήση ενός τέτοιου εργαλείου που θα δώσει στους διαχειριστές αυτούς αμετάκλητα τον πλήρη έλεγχο των προσωπικών μας δεδομένων, συμπεριλαμβανομένου και των προσωπικών τραπεζικών λογαριασμών του καθενός. Επιπλέον οι ίδιοι οι προγραμματιστές των ηλεκτρονικών αυτών συστημάτων και των βάσεων δεδομένων θα έχουν ευχέρια πρόσβασης και αλλοίωσης δεδομένων.
Και μόνο το γεγονός του ότι οι πληροφορίες αυτές δεν θα είναι προσβάσιμες στον ίδιο τον κάτοχο της ηλεκτρονικής ταυτότητας, καθιστά το εγχείρημα αυτό πολύ ύποπτο!
Οι υπέυθυνοι διεκπεραίωσης του project αυτού σπεύδουν να μας καθισυχάσουν εκ των προτέρων για τους πιθανούς κινδύνους υποκλοπής των δεδομένων της κάρτας. Για τα πρακτικά καταγράφουμε την υποκλοπή της Αγγλικής κάρτας (βλ. Adam Lawrie, hacker www.rfidiot.org) και την άμεση απόσυρση και καταστροφή των εκτυπωθείσων καρτών στην χώρα, την υποκλοπή της Γερμανικής κάρτας με διαφορετικό τρόπο, την παραδοχή της κ. Deborah Plunket, επικεφαλής της Διεύθυνσης Πληροφοριακής Διασφάλισης της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (NSA) των ΗΠΑ πως: «Δεν υφίσταται πλέον η έννοια ασφάλεια» και ότι: «οι πλέον εξελιγμένοι αντίπαλοι πρόκειται να... παραμείνουν απαρατήρητοι στα δίκτυά μας», χιλιάδες υποκλοπές σε ηλεκτρονικά συστήματα, συστήματα chip&pin, rfid, τις χιλιάδες υποκλοπές βάσεων δεδομένων (sql) που είναι και οι πιο ευάλωτες και τέλος τις διεθνείς στατιστικές που καταδυκνύουν τα εξής: α)παραμένουν παντελώς άγνωστες οι μεθόδοι που χρησιμοποιήθηκαν για το 27,6% των κακόβουλων επιθέσεων!, β) το 17,5% αφορά sql injection, δηλ. την εισαγωγή, αλλοίωση και διαγραφή στοιχείων απο μια βάση δεδομένων! γ) 16,2% περιπτώσεις denial of service, δηλ. μποκάρισμα των συστημάτων και δ) 7,2% cross-site scripting, δηλ. κλοπή κωδικών προσωπικών λογαριασμών, cookies κ.α.
Παραδείγματα σοβαρών επιθέσεων υποκλοπής βάσεων δεδομένων αποτελεί η υποκλοπή των στοιχείων πιστοτικών καρτών 77 εκατομυρίων ανθρώπων από τις βάσεις δεδομένων της sony playstation το 2011, την υποκλοπή στα συστήματα της NASA τον Ιούνιο του 1999 από ένα δεκαπεντάχρονο και άλλα πολλά. Τη φετινή χρονιά 2013, το Αγγλικό “Department for Business, Innovation and Skills” με το 2013 hacking survey ανακοίνωσε ότι το 80% των μικρών επιχειρήσεων στο Ην. Βασίλειο έχουν υποστεί κακόβουλες επιθέσεις από hackers. Αυτά ενδεικτικά γι' αυτούς που πιστεύουν στην ασφάλεια των συστημάτων πληροφορικής.
Το ποινικό μητρώο που θα φιλοξενείται στην κάρτα και το οποίο αποτελεί πολύ ευαίσθητο στοιχείο θα είναι στη διάθεση όλων των πιο πάνω αναφερθέντων! Μπορείτε να φανταστείτε τα πιθανά σενάρια κακής χρήσης του μητρώου αυτού και να εξάγετε τα δικά σας συμπεράσματα.
Το ιατρικό μητρώο που θα φιλοξενείται στην κάρτα και το οποίο έπισης αποτελεί πολύ ευαίσθητο στοιχείο το οποίο στα χέρια επιτηδίων δύναται να χρησιμοποιηθεί για πολύ πονηρές μέχρι και δολοφονικές πράξεις (βλ. εμπόριο ανθρωπίνων οργάνων, αύξηση χρέωσης αφαλίστρων, άρνηση εργοδότησης κ.α.).
Το κόστος διεκπεραίωσης του εν λόγω συστήματος ανέρχεται σε πολλά εκατομύρια και σύμφωνα με ευρωπαϊκά στατιστικά απορροφά το 5% του ΑΕΠ της κάθε χώρας. Τη στιγμή που οι μισθοί και οι συντάξεις συρρικνόνωνται σε εξευτελιστικό βαθμό διερωτούμαι αν η σπατάλη τέτοιων κονδυλιών είναι η καλήτερη λύση. Στην Ινδία, για παράδειγμα, ξοδεύουν αμύθητα ποσά για την ταυτότητα αυτή, τη στιγμή που εκατοντάδες εκατομύρια άνθρωποι βρίσκονται σε επίπεδο φτώχιας!
Το μικροτσίπ rfid μπορεί να χρησιμοποιηθεί, ανάμεσα σε άλλα, για τον εντοπισμό του κατόχου της κάρτας αυτής, πράγμα που κατασρατηγεί το δικαίωμα της προσωπικής ελευθερίας και ελευθέρας διακινήσεως και το απαραβίαστο της οικίας του.
Η καταγραφή όλων των συναλλαγών στον προσωπικό τραπεζικό λογαριασμό του κατόχου εκτός από παραβίαση του τραπεζικού απορρήτου, δίνει πλέον τροφή σε διάφορες άλλες παραβιάσεις της προσωπικής ελευθερίας του ατόμου. Η διακρίβωση των πολιτικών και θρησκευτικών πεποιθήσεων μέσω της αγοράς σχετικών βιβλίων, αποτελεί ένα παράδειγμα το οποίο μπορεί να έχει ουκ ολίγες εφαρμογές. Κατά τη δική μου αντίληψη θα είναι κάτι ανάλογο της παρακολούθησης της προσωπικής ζωής των ανθρώπων κατά τη διάρκεια της Γερμανικής κατοχής καθώς και αυτής των Σοβιετικών μυστικών υπηρεσιών.

Συμβατότητα με την Ορθόδοξη Χριστιανική Πίστη

Χριστιανική ηθική:

Μαθαίνουμε στην Εκκλησία μας πως ο καλός Θεός έπλασε πρώτα τον κόσμο όλο και έπειτα την κωρονίδα της δημιουργίας τον άνθρωπο, τον οποίο και ποίησε με ιδιάιτερη φροντίδα και στον οποίο ενεφύσησε πνωή ζωής. Προσέδωσε σε αυτόν την αθάνατη και ελεύθερη ψυχή του για την οποία λέγει αργότερα “Τι ωφελήσει άνθρωπον εαν κερδήσῃ τον κόσμον όλον, και ζημιωθή την ψυχήν αυτού; ή τι δώσει άνθρωπος αντάλλαγμα της ψυχης αυτού; (Μαρκ. 8, 36-37)”. Ο Ίδιος, σεβόμενος απόλυτα την ελευθερία ενός εκάστου, γενήθηκε ταπεινά σε ένα σπήλαιο για να μην εξαναγκάσει την πίστη μας και προσέλαβε ανθρώπινη σάρκα, υπέφερε και ανέβηκε στον Σταυρό ταπεινά για να σώσει το απωλωλός πρόβατο. Λίγο πριν το σωτήριο Του πάθος μας έχει παραδώσει τα εξής: “Οι άρχοντες των εθνών κατακυριεύουσιν αυτών και οι μεγάλοι κατεξουσιάζουσιν αυτών, ουχ ούτως έσται εν υμίν, αλλ’ ός εάν θέλη εν υμίν μέγας γενέσθαι, έσται υμών διάκονος, και ός εάν θέλη εν υμίν είναι πρώτος, έσται υμών διάκονος”.
Με όλα αυτά υπ' όψην διερωτούμαι αν εμείς ως Χριστιανοί διακαιούμαστε να διαπραγματευόμαστε την ελευθερία του ανθρωπίνου προσώπου, του κατ' εικόνα και ομοίωση του Κυρίου μας φτιαγμένου, ή να την διαφυλάξουμε όπως για παράδειγμα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος που υπερασπίστηκε την χήρα ενώπιον της Αυτοκράτειρας Ευδοξίας, με αποτέλεσμα την καθαίρεση και την εξορία του στη Βιθυνία;;;
Εξάλλου η Εκκλησία μας, φιλάνθρωπος ούσα, δίνει άφεση αμαρτιών σε κάθε έναν που μετανοεί και την επιζητά, αποκρύβοντας τα πρότερα αμαρτήματα του καθενός από τον κόσμο. Το ίδιο όμως δε μπορεί να συμβαίνει και με την απρόσωπη και παγερή “ηλεκτρονική ταυτότητα” που θα καταγράφει πάσαν αδυναμία του ανθρώπου προφανώς για πάντα, χωρίς τη δυνατότητα υπεράσπισης από την πλευρά του, μιας και που αυτός δε θα γνωρίζει καν το περιεχόμενο της.

Χριστιανική δογματική και εσχοτολογία:

Το Πνεύμα το Άγιον μας πληροφορεί μέσα από την Αγία Γραφή για τον ερχομό του Αντιχρίστου και για αποφυγή πλάνης μας έχει μιλήσει με αντικειμενικά στοιχεία γι'αυτόν και για την προετοιμασία του ερχομού του. Ανάμεσα σε αυτά μας αποκαλύπτοναι μέσα από το βιβλίο της Ιεράς Αποκαλύψεως (κεφ. 13) τα εξής: “και ινα μη τις δύνηται αγοράσαι ή πωλήσαι ει μη ο έχων το χάραγμα, το όνομα του θηρίου ή τον αριθμόν του ονόματος αυτού. Ώδε η σοφία εστίν· ο έχων νουν ψηφισάτω τον αριθμόν του θηρίου· αριθμός γαρ ανθρώπου εστί· και ο αριθμός αυτού χξς”. Από το χωρίο αυτό συμπεραίνουμε ότι η διασύνδεση του τραπεζικού λογαριασμού του κάθε πολίτη με την κάρτα αυτή παρέχει τη δυνατότητα στον διαχειριστή να παγοποιήσει ή να ακυρώσει την εν λόγω ταυτότητα ή τον εν λόγω λογαριασμό με το πιό πάνω αποτέλεσμα, δηλ. της αδυναμίας του κατόχου να αγοράσει ή να πωλήσει. Αποτελεί όμως η ταυτότητα αυτή το χάραγμα που αναφέρεται πιό πάνω; Σαφώς και όχι. Η συμπερίληψη όμως του δυσωνύμου αριθμού 666 (χξς) ως αριθμού συντάυτισης της ταυτότητας που απορρέει από την χρησιμοποίηση του συστήματος “ean13” και του “upc12” (συστήματα barcode, βλ. eleftheros.com/108-kodikos-666-kai-pos-prokiptei.html), σαφώς και αποτελεί σοβαρότατο πρόβλημα για εμας τους Ορθοδόξους Χριστιανούς. Αν και δεν είμαι καθόλου αρμόδιος για να καταλήξω σε απόλυτο συμπεράσμα, διερωτούμαι εαν εμείς οι Χριστιανοί νομιμοποιούμαστε να φέρουμε επάνω μας και εν γνώση μας σύμβολα αντίχριστα και ιδίως το κατεξοχήν σύμβολο του Αντιχρίστου. Κατά το μυστήριον του Ιερού Βαπτίσματος εκφωνούμε ότι “αποτασσόμαστε το σατανά και πάσι τοις έργοις αυτού, και πάση τη λατρεία αυτού και πάσι τοις αγγέλοις αυτού, και πάση τη πομπή αυτού”. Πως τώρα να δεχθούμε την πομπή του;;; Σημειωτέον ότι η κάθε ταυτότητα σκοπό έχει αυτό που λέει και το όνομα της, να ταυτοποιεί το πρόσωπο μας με την εκδοτική αρχή, εν προκειμένω με τον Αντίχριστο. “Ο έχων νουν, ψηφισάτω τον αριθμό του Θηρίου”.

“διερωτούμαι αν εμείς ως Χριστιανοί διακαιούμαστε να διαπραγματευόμαστε την ελευθερία του ανθρωπίνου προσώπου, του κατ' εικόνα και ομοίωση του Κυρίου μας φτιαγμένου”

Εξίσου σημαντικό αποτελεί το γεγονός ότι ο Άγιος Γέροντας της εποχής μας Πατήρ Παϊσιος (κοιμήθηκε το 1994) είχε πεί τα εξής:
“Η ταυτότητα δεν είναι σφράγισμα, είναι η εισαγωγή του σφραγίσματος”.
“Η Εκκλησία πρέπει να πάρη μια θέση σωστή. Να μιλήση, να εξηγήση στους πιστούς, για να καταλάβουν ότι, αν πάρουν την ταυτότητα, αυτό θα είναι πτώση. Συγχρόνως να ζητήση ....από το κράτος τουλάχιστον να μην είναι υποχρεωτική η νέα ταυτότητα. Αν η Εκκλησία λάβη μια θέση σοβαρή και σεβασθούν την ελευθερία των πιστών, και όποιος θέλει θα βγάλη νέα ταυτότητα, όποιος θέλη θα έχει την παλιά, τότε θα την πληρώσουν μόνο μερικά γερά καρύδια, γιατί οι άλλοι θα τους πηγαίνουν κόντρα”.
“ Ύπουλος τρόπος εισαγωγής του σφραγίσματος Σιγά-σιγά, μετά την κάρτα και την ταυτότητα, δηλαδή το "φακέλωμα", θα προχωρήσουν πονηρά στο σφράγισμα. Με διάφορα πονηρά μέσα θα κάνουν εκβιασμούς, για να δέχονται οι άνθρωποι το σφράγισμα στο μέτωπο ή στο χέρι. Θα στριμώξουν τα πράγματα και θα πουν: "Μόνο με τις κάρτες θα κινείσθε, τα χρήσιμα θα καταργηθούν". Θα δίνη κανείς την κάρτα στο κατάστημα και θα ψωνίζη, και ο καταστηματάρχης θα παίρνει τα χρήματα από την Τράπεζα. Οποιος δεν θα έχη κάρτα, δεν θα μπορεί ούτε να πουλάει ούτε να αγοράζη. Από το άλλο μέρος θα αρχίζουν να διαφημίζουν "το τέλειο σύστημα", το σφράγισμα με ακτίνες λέιζερ με το 666 στο χέρι ή στο μέτωπο, που δεν θα διακρίνεται εξωτερικά. Συγχρόνως στην τηλεόραση θα δείχνουν ότι ο τάδε πήρε την κάρτα του τάδε και του πήρε τα χρήματα από την Τράπεζα και θα λένε συνέχεια: "Πιο σίγουρο είναι το σφράγισμα είναι το τελειότερο σύστημα. Ούτε το κεφάλι μπορεί να πάρη ο άλλος ούτε το χέρι, ούτε το σφράγισμα βλέπει".” Τα πιό πάνω είναι παρμένα από το βιβλίο “Πνευματική Αφύπνιση” έκδοση 1999, γι' αυτό και αποτελούν για εμάς ντοκουμέντο.
Τέλος, το πιό εφιαλτικό, πλην όμως πολύ εφικτό και πολύ πιθανό, είναι το σενάριο της δημιουργίας πανικού με την υποκλοπή ή και φυσική απώλεια της ηλεκτρονικής ταυτότητας αριθμού πολιτών. Τη λύση, δυστυχώς την έχουν έτοιμη και είναι αυτή της εμφύτευσης του μικροτσίπ, τεχνική που είναι ήδη σε πλήρη εφαρμογή και προωθείται από κυβερνητικούς και μη οργανισμούς σε διάφορες χώρες για διάφορους λόγους και αφορμές (βλ. verichip, trovan κλπ). Η εμφύτευση στο δεξί χέρι θα θεωρείται πολύ πιο ασφαλής από αυτήν της κάρτας που μπορεί να χαθεί, κλονοποιηθεί κλπ. Η εμφύτευση δε στο μέτωπο θα θεωρηθεί ακόμη πιο ασφαλής, μιας και θα αποκλείει την πιθανότητα αποκοπής χεριού κλπ. Ανάλογα αποτελέσματα μπορεί να έχει και η χρήση “βιοτατουάζ”. Ανα το παγκόσμιο αποτελεί κοινή πρακτική να γίνονται οι σχεδιασμοί των engineers με βάση τα πιο ακραία, αλλά εφικτα σενάρια. Ας μην φθάσουμε μέχρι εκεί, δεν το χρειαζόμαστε.
Κάπου εδώ τελειώνει και η δική μου ενασχόληση με το θέμα (που μόλις άγγιξα και καθόλου δεν εξάντλησα), καθώς θέλω να σέβομαι την άποψη και απόφαση ενός εκάστου και ορθό είναι να σταματήσω να φλυαρώ εμπιστευόμενος εαυτούς και αλλήλους και πάσαν τη ζωή ημών στον Κύριο μας Ιησού Χριστό.
Με εκτίμηση, σεβασμό και πολλή αγάπη,
Ο διαχειριστής του eleftheros.com