Κισάμου Αμφιλόχιος: ''Παγανισμός το Άγιο Φως;''
Ολόφωτη και λαμπροφορεμένη και πάλι η Εκκλησία του Χριστού πλημμύρισε από το Ανέσπερο Φως που ανέτειλε εκ του Κενού Μνημείου. Το φως της ελπίδος, της χαράς, της ζωής και της αλήθειας.
Το φως που αιώνες τώρα ζεσταίνει, παρηγορεί, χαροποιεί και αναπαύει τις ψυχές και τις καρδιές των εκατομμύριων ανά την οικουμένη παιδιών του Πατρός των φώτων.
Το Άγιο Φως που ανασταίνει ελπίδες, προσδοκίες, όνειρα και οράματα, που φωτίζει τον δρόμο προς την Βασιλεία του Θεού.
Εκατομμύρια πιστών ανά την οικουμένη προσμένουν το Μέγα Σάββατο κάθε Μ. Σαρακοστής για να βιώσουν και κοινωνήσουν της μεγάλης αυτής πνευματικής, μυστικής χαράς.
Της αφής και της ελεύσεως του Αγίου Φωτός. Αιώνες τώρα ο Τάφος του Χριστού χαρίζει ζωή και φως στα εκατομμύρια των Χριστιανών ανά τον κόσμο.
Με ειδικές πτήσεις μεταφέρεται σε πολλές χώρες: Κύπρο, Ρουμανία, κ.α. Στην Πατρίδα μας για πρώτη φορά στην ιστορία μεταφοράς του Αγίου Φωτός υπήρξε «εμπλοκή», όπως ανέφεραν ειδικοί και εντεταλμένοι και ενημερωθήκαμε από σχετικές δηλώσεις ως επίσης και από τα Μέσα Γενικής Ενημερώσεως.
Το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου, ξαφνικά και χωρίς καμία ενημέρωση-συνεννόηση με την Εκκλησία, οι αρμόδιοι αποφάσισαν να αλλάξουν το αεροδρόμιο άφιξης του αεροσκάφους που θα μετέφερε το Άγιο Φως και αντί του διεθνούς αεροδρομίου των Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», αποφασίστηκε το αεροσκάφος να προσγειωθεί στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας.
Όχι γιατί δεν επέτρεπαν οι καιρικές συνθήκες, αλλά με «εντολή άνωθεν», σύμφωνα με όσα έχουν δημοσιοποιηθεί, καθώς οι αρμόδιοι και εντεταλμένοι της Πολιτείας δήλωναν ότι «δεν γνωρίζουν τους λόγους αλλαγής του σχεδίου, και πώς πρόκειται για άνωθεν εντολή».
Το γεγονός αυτό προκάλεσε την αντίδραση του επιχώριου Μητροπολίτη όπου εκκλησιαστικά υπάγεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο οποίος ενώ ήταν έτοιμος να επιβιβαστεί εις το αεροσκάφος που θα ταξίδευε Ιεροσόλυμα για να μεταφέρει το Άγιο Φως, διαμαρτυρόμενος για την ξαφνική αυτή και άνευ εξηγήσεως αλλαγή, αρνήθηκε να επιβιβαστεί, μιλώντας σε μέσο εκκλησιαστικής ενημέρωσης για «περιφρόνηση και εμπαιγμό της Εκκλησίας».
«Ποιος κοινός νους μπορεί να το καταλάβει, θέλουν να υποβαθμίσουν το γεγονός με αυτόν τον τρόπο. Το θεωρώ εμπαιγμό της εκκλησίας, και δεν πήγα, γύρισα πίσω», δήλωσε σε άλλο μέσο ενημερώσεως.
Ο δε Μητροπολίτης στην εκκλησιαστική δικαιοδοσία του οποίου υπάγεται το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας, πότε και από κανένα δεν ενημερώθηκε για το γεγονός της αλλαγής αυτής: «Εκπλήσσομαι και απορώ. Μένω ενεός», δήλωσε.
Αποτέλεσμα: Για πρώτη φορά στην ιστορία μεταφοράς του Αγίου Φωτός στην Πατρίδα μας να μην υπάρξει ουδείς εκπρόσωπος της Εκκλησίας της Ελλάδος ούτε στην αποστολή, ούτε στην υποδοχή!
Μέχρι τις 12 το μεσημέρι του Μ. Σαββάτου να μην έχουν ενημερωθεί τα 15 και πλέον πούλμαν και τα πάνω από 120 αυτοκίνητα που, με ειδική άδεια εισόδου, θα μετέφεραν κόσμο που θα μετείχε στην τελετή αφίξεως του Αγίου Φωτός, αλλά και θα έπαιρνε το Άγιο Φως να το μεταφέρει σε πλήθος Ι. Μητροπόλεων και Ενοριών της Πατρίδας μας.
Οι νέες εντολές ήταν το αεροσκάφος να προσγειωθεί στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ελευσίνας και από εκεί με ελικόπτερο να μεταφερθεί στο αεροδρόμιο « Ελευθέριος Βενιζέλος», όπου θα περίμεναν εκπρόσωποι της Εκκλησίας Κρήτης, των Δωδεκανήσων και Ι. Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος , για να επιβιβαστούν στην συνέχεια σε πτήσεις, μεταφέροντας το Άγιο Φως σε όλα τα μέρη της Ελληνικής επικράτειας.
Όμως το ελικόπτερο ποτέ δεν απογειώθηκε από την Ελευσίνα καθώς, σύμφωνα με όσα δημοσιοποιήθηκαν αφού κανένα γραπτό-επίσημο έγγραφο περί όλων αυτών δεν εστάλη πουθενά και από κανένα, κανένα ελικόπτερο λοιπόν δεν μετέφερε το Άγιο Φως.
Είχε νυχτώσει λέει και δεν πετούν νύχτα ελικόπτερα. Το Άγιο Φως, τελικώς, μεταφέρθηκε οδικώς από την Ελευσίνα στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», προκαλώντας τραγικές και μεγάλες καθυστερήσεις, ώρες αναμονής και, σε κάποια μέρη της Πατρίδας μας, προφανώς δεν έφτασε αφού τα δρομολόγια θα έπρεπε να εκτελεστούν και οι πτήσεις δεν μπορούσαν να έχουν τόσες πολύωρες καθυστερήσεις.
Μετά από όλη αυτή λοιπόν την αναστάτωση, ταλαιπωρία, και διαμαρτυρία που προκάλεσε η ως μη όφειλε ξαφνική αυτή αλλαγή, εύλογα γεννώνται πολλά ερωτήματα και θέματα τα οποία, πιστεύουμε, θα πρέπει να απαντηθούν.
1ον Είναι γεγονός ότι δόθηκε «άνωθεν εντολή» για αυτή την αλλαγή;
2ον. Εάν ναι, τότε ποιος και από ποιόν, ποιους, δόθηκε;
3ον Εάν όχι, τότε τι προκάλεσε αυτή την ξαφνική αλλαγή;
4ον. Γιατί δεν υπήρξε έγκαιρη ενημέρωση της Εκκλησίας περί της αλλαγής αυτής;
5ον. Υπάρχει σκοπιμότητα ή ήταν συγκυρία ατυχών και λανθασμένων, οργανωτικών θεμάτων;
6ον. Έχει σχέση το γεγονός αυτό με τις κατά καιρούς δηλώσεις κάποιων, οι οποίοι ισχυρίζονται ότι οι τελετές αφίξεως του Αγίου Φωτός αποτελούν «κατάλοιπο παγανιστικής περιόδου» και θα πρέπει να καταργηθούν;
7ον. Πως εξηγείται οι θιασώτες αυτών των θεωριών να ζητούν «πρωτοκαθεδρίες» πάνω στις εξέδρες το βράδυ του Μ. Σαββάτου και να είναι οι πρώτοι που ανάβουν τις λαμπάδες τους από το… «κατάλοιπο της παγανιστικής περιόδου»; Μήπως η συμπεριφορά αυτή λέγεται υποκρισία;
8ον. Είναι «παγανιστές» ο Ελληνικός λαός, ο οποίος βαθιά πιστεύει και έντονα εξέφρασε την πίστη του τις άγιες αυτές ημέρες της Μεγάλης Εβδομάδας;
9ον Τα εκατομμύρια των Ελλήνων Ορθοδόξων ανά την Ελληνική επικράτεια που κατέκλυσαν τις Εκκλησίες, πλημμύρισαν τους δρόμους και τις πλατείες στις περιφορές των Επιταφίων, στην τελετή της Αναστάσεως, οι χιλιάδες νέοι που επίμονα ήθελαν να σηκώσουν στους ώμους τους τον νεκρό Ιησού, λιτανεύοντας σε κάθε γωνιά της Ελληνικής γής την πίστη και ευσέβεια των προγόνων τους και δηλώνοντας την ταυτότητα τους, είναι παγανιστές;
10ον. Η Εκκλησία, κάνοντας την αυτοκριτική μας, δεν οφείλει να ζητήσει εξηγήσεις και διευκρινήσεις περί του τι και γιατί όλο αυτό;
11ον. Ο λαός που θρησκεύει, που τρέφεται, γεννάται, αναγεννιέται και ανασταίνεται μέσα από αυτή την πίστη του Αναστημένου Χριστού, δεν δικαιούται να μάθει την αιτία που προκάλεσε την ξαφνική αυτή αλλαγή;
12ον και σπουδαιότερο, πιστεύουμε, πάντων: Τις αποκυλίσει ημίν τον λίθο εκ του μνημείου; ή μήπως θα πρέπει να μείνουμε μέσα στα… μνήματα μας;
Έχοντας επίγνωση ότι θα σπεύσουν και πάλι οι.. θιασώτες και πρόθυμοι να.. αντιπελαργήσουν στα ανωτέρω, δηλώνουμε ότι σαφώς και το Άγιο Φως δεν έχει ανάγκη από υποδοχές, τελετές, και έτερα τινά.
Πρόκειται περί θέματος που αφορά τον σεβασμό στην πίστη ενός λαού. Ενός λαού που η πίστη στην Ανάσταση του Χριστού είναι βαθιά ριζωμένη στην ψυχή και την καρδιά του.
Αυτή λοιπόν την πίστη που είναι βίωμα και εμπειρία, στάση ζωής, ουδείς δικαιούται να χλευάζει, ειρωνεύεται, αμφισβητεί και εμπαίζει.
Εάν κάποιοι υπερασπίζονται τα δικαιώματα των μειονοτήτων και διαφορετικοτήτων, και καλώς το πράττουν, πολλώ δε μάλλον οφείλουν να σέβονται τα δικαιώματα της πλειονοψηφίας ενός λαού που το 80% δηλώνει ότι πιστεύει στον Αναστημένο Ιησού.
Εξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο Χριστός πέθανε και αναστήθηκε για όλους μας, καθώς όλους μας θεωρεί «φίλους και αδελφούς» Του.
Επιθυμώ να κλείσω τον φτωχό αυτό προβληματισμό μου, με μία παράφραση από τα λόγια του μεγάλου Γ. Σεφέρη: «μη παρακαλώ σας μη, πειράζετε την πίστη μου». Χριστός Ανέστη!