Σάλο προκάλεσε η αποκάλυψη του «Π» ότι η Μητρόπολη Σύρου και στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου βοήθησαν να γίνει ταινία που προβάλλει το πρότυπο του κληρικού-ομοφυλόφιλου
Προβληματισμό και αναστάτωση προκάλεσε το δημοσίευμα του «Π» που αποκάλυψε ότι η Μητρόπολη Σύρου και στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου βοήθησαν στην υλοποίηση ταινίας που προβάλλει το πρότυπο του κληρικού ομοφυλόφιλου.
Την προηγούμενη εβδομάδα αναφερθήκαμε στην ταινία «Νήσος», που την παρακολούθησαν περίπου 700.000 Έλληνες και στην οποία προβάλλεται, έστω και ως σάτιρα, ένας ομοφυλόφιλος κληρικός που διατηρεί σχέση με έναν νεαρό.
Τονίζουμε για μια ακόμη φορά ότι είναι δικαίωμα της κάθε εταιρείας παραγωγής να κάνει ταινίες με όποιο σενάριο θέλει. Και εφόσον έχει εμπορική επιτυχία, σημαίνει για την ίδια ότι επιχειρηματικά έπραξε καλώς. Με το δημοσίευμα της περασμένης Κυριακής δεν ήταν επιδίωξή μας ούτε να καταδικάσουμε τη συγκεκριμένη ταινία ούτε ασφαλώς να κάνουμε υπεραπλουστευμένες γενικεύσεις για τους κληρικούς μιας συγκεκριμένης περιοχής.
Στο πλαίσιο της κινηματογραφικής «αδείας» ο καθένας ελεύθερα μπορεί να προβάλλει ό,τι θέλει και το κοινό με τη σειρά του να το κρίνει και να το επιβραβεύει ή όχι.
Στόχος μας ήταν να αναδείξουμε το οξύμωρο της υπόθεσης. Πώς δηλαδή γίνεται εντός του χώρου της Εκκλησίας η ομοφυλοφιλία να θεωρείται ένα ανύπαρκτο ζήτημα, ένα ταμπού που δεν χρήζει μελέτης, και από την άλλη μια Μητρόπολη και ο στενός συνεργάτης του Αρχιεπισκόπου και ειδικός επί των οικονομικών κ. Α. Ζαμπέλης να συνεργούν στην υλοποίηση αυτής της ταινίας που προβάλλει το πρότυπο του κληρικού-ομοφυλόφιλου;
Έστειλαν και εξώδικο!
Η Μητρόπολη Σύρου, αντί να επιλέξει τη σιωπή για το ατόπημα των ανθρώπων της που έδωσαν την άδεια να γυριστεί στον ιερό χώρο ενός κοιμητηρίου ένα μέρος της ταινίας, απάντησε με… εξώδικη δήλωση στο «ΠΑΡΟΝ». Όπως αναφέρεται, «το δημοσίευμα της εφημερίδας θίγει κατάφωρα τις αξίες και τις δοξασίες της Εκκλησίας μας και της Μητρόπολης Σύρου». Αυτό ακριβώς επισημάναμε κι εμείς. Ότι θίγεται η εικόνα της Εκκλησίας και του κλήρου, όχι όμως από το δικό μας δημοσίευμα, αλλά από μια ταινία που η Μητρόπολη Σύρου την επιδοκίμασε προσφέροντας, έστω και εν αγνοία της (που δεν συγχωρείται, πολύ περισσότερο γιατί δείχνει επιπολαιότητα), βοήθεια για να υλοποιηθεί! Η Μητρόπολη Σύρου εγκαλεί την εφημερίδα επειδή… δημοσιοποίησε το θέμα, αντί να αντιληφθεί το ατόπημά της, να σιωπήσει και να ζητήσει συγγνώμη από τον κόσμο της Σύρου.
Όπως επισημαίνεται στη συνέχεια της εξώδικης επιστολής, «η Μητρόπολη ουδέποτε συναίνεσε στην παρουσίαση του συγκεκριμένου προτύπου ιερέως διότι ουδέποτε έλαβε ενδελεχή γνώση του σεναρίου της ταινίας». Και γιʼ αυτό μήπως φταίμε εμείς, αγαπητέ κύριε Μητροπολίτη; Επειδή εσείς δεν κάνατε όπως οφείλατε, τη δουλειά σας να ελέγξετε το σενάριο της ταινίας, δικό μας είναι το σφάλμα;
Στη συνέχεια βέβαια η Μητρόπολη παραδέχεται ότι γνώριζε πως θα γίνονταν κινηματογραφικά γυρίσματα στο νεκροταφείο (αφού η ίδια το παραχώρησε για δύο ημέρες, ωσάν το κοιμητήριο να είναι θεατρική σκηνή!) και ότι η εταιρεία παραγωγής τούς διαβεβαίωσε πως τα γυρίσματα θα πραγματοποιούνταν με έναν… ψεύτικο τάφο από φελιζόλ και «πάντοτε υπό την εποπτεία ανθρώπου της Μητρόπολης»!
Δεν παραξενεύτηκε ο άνθρωπός σας (ποιος άραγε ήταν ο κύριος;), Σεβασμιώτατε (αν επόπτευσε πράγματι κάποιος τα γυρίσματα), όταν είδε ότι στις σκηνές της ταινίας ένας χωροφύλακας κυνηγά έναν κληρικό και στη συνέχεια τον… πυροβολεί (πετυχαίνοντας τον σταυρό στους τάφους!) επειδή ο κληρικός (σύμφωνα με το σενάριο της ταινίας) διατηρούσε σεξουαλική σχέση με τον γιο του «συντηρητικού» χωροφύλακα; Και δεν αντέδρασε; Και δεν σας ενημέρωσε;
Είναι δυνατόν μια Μητρόπολη να δίνει άδεια να γίνουν κινηματογραφικά γυρίσματα σε ένα κοιμητήριο χωρίς να γνωρίζει τι ακριβώς θα προβληθεί; Ζητήσατε, Σεβασμιώτατε κύριε Δωρόθεε και κύριε Ζαμπέλη, όπως οφείλατε εκ της θέσεώς σας, το σενάριο της ταινίας προτού δώσετε τη στήριξή σας; Σε οποιονδήποτε άλλο φορέα οι εταιρείες περνούν των… παθών τους τον τάραχο για να εξασφαλίσουν άδεια να κινηματογραφήσουν ιδιωτικούς χώρους και εδώ μοιράζουν αβίαστα άδειες χωρίς να γνωρίζουν ποιο είναι το σενάριο για γυρίσματα σε νεκροταφείο;
Και τώρα, κατόπιν εορτής, καταδικάζει η Μητρόπολη Σύρου την ταινία και ζητά τα… ρέστα από την εταιρεία. Άραγε, τόσους μήνες που προβάλλεται η ταινία με θέμα τον τόπο σας, κανείς δεν την είδε να σας ενημερώσει για να την «καταδικάσετε» νωρίτερα; Ούτε οι κύριοι των φορέων που εξοργίστηκαν από το δημοσίευμά μας και όχι από την ταινία και τους επιστρατεύσατε –απόδειξη ότι συνυπογράφετε μαζί τους– για να σας συμπαρασταθούν; Γιατί; Για την αλήθεια που φέραμε στο φως. Κατόπιν εορτής, λέτε στο εξώδικο ότι «η Μητρόπολη Σύρου, εάν γνώριζε το σενάριο της ταινίας και τον ρόλο που διαδραματίζει ο ιερέας του νησιού, όχι μόνο δεν θα έδινε την άδεια να γυριστεί η συγκεκριμένη σκηνή, αλλά θα επεδίωκε και διά των τοπικών φορέων να μην ξεκινήσουν τα γυρίσματα σε περιοχή της Μητροπόλεως».
Έρχεστε δηλαδή απόλυτα στις θέσεις μας, σʼ αυτά που σας επισημάναμε. Ότι δεν επιδείξατε την απαραίτητη επιμέλεια. Αντί να εγκαλείτε την εφημερίδα που ανέδειξε το θέμα, θα έπρεπε να ζητήσετε ευθύνες από τον... εαυτό σας. Και να δηλώσετε μεταμέλεια και όχι να προσπαθείτε να μεταθέσετε τις δικές σας ευθύνες στην εφημερίδα μας, κύριε Δωρόθεε.
Σιωπή
Και από την άλλη, ο Μακαριώτατος πώς επιτρέπει στους συνεργάτες του, και συγκεκριμένα στον κ. Ζαμπέλη, να βοηθούν να γίνει μια ταινία που προσβάλλει τον κλήρο; Ο στενότατος συνεργάτης του κ. Ιερωνύμου γιατί σιωπά; Όπως ακούγεται, ο κ. Ζαμπέλης προσφέρθηκε να βοηθήσει για να προβληθεί το νησί της καταγωγής του, καθώς με αυτόν τον τρόπο θα εξυπηρετούσε τις πολιτικές φιλοδοξίες του.
Άλλωστε, όπως λέγεται, ο κ. Ζαμπέλης και άλλοι υποψήφιοι της ίδιας δημοτικής παράταξης μέσω της οποίας είχε κατέβει υποψήφιος βοήθησαν στην υλοποίηση της ταινίας.
Κανένα κακό στο να βοηθήσει ο οιοσδήποτε με τον τρόπο του να γίνουν μια και δύο και δέκα ταινίες στον τόπο καταγωγής του και να προβάλει τον τόπο του όπως μπορεί, ακόμη και αν μέσω αυτού θα αποκομίσει πολιτικά οφέλη (ή έστω τοπικά). Δεν μπορεί όμως, από τη θέση που κατέχει, να δείχνει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ασέβεια στον κλήρο. Το πρώτο παράδειγμα ήταν η κατά μέτωπο επίθεση στους Μητροπολίτες Αλεξανδρουπόλεως και Μεσογαίας μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας, χαρακτηρίζοντάς τους λαϊκιστές. Και τώρα η υποστήριξη αυτής της ταινίας που συλλήβδην προβάλλει το πρότυπο του κληρικού-κίναιδου.
Η επιστολή-δήλωση διαμαρτυρίας τοπικών παραγόντων (μεταξύ αυτών και του Πολιτιστικού Συλλόγου Σίφνου, μέλος του οποίου είναι ο κ. Ζαμπέλης) προς το «Π» πού αποσκοπεί; Σαφώς, κύριοι, δεν θεωρούμε ότι προσβάλλεται το νησί σας από την εν λόγω ταινία και δικαίως τη στηρίζετε εφόσον προβάλλει τον τόπο σας.
Δεν μπορούμε όμως να μη σταθούμε στο ότι οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας της Ελλάδος υιοθετούν εμμέσως το πρότυπο του κληρικού-ομοφυλόφιλου. Και η δικαιολογία «δεν γνωρίζαμε περί τίνος πρόκειται» ίσως να είχε μεγαλύτερη αξία αν μετά την προβολή της ταινίας (και την επιτυχία της) διαχώριζαν δημοσίως τη θέση τους από το περιεχόμενό της. Και όχι να αντιδράσουν μετά τον θόρυβο που προκάλεσε το δημοσίευμά μας... Και δεν πήραμε από κανέναν, και από σας κύριε Μητροπολίτη, άδεια για να επισημαίνουμε τα κακώς κείμενα.
Και, τέλος, ο Μακαριώτατος ακόμη μια φορά επιλέγει τη σιωπή και την ανοχή τέτοιων φαινομένων.
Γιατί όμως στο Μουσείο της Ακρόπολης ο κ. Ιερώνυμος είχε βάλει λυτούς και δεμένους να κόψουν εκείνα τα πλάνα από το διαφημιστικό σποτ του Μουσείου στα οποία προβαλλόταν η ιστορική ανακρίβεια ότι οι χριστιανοί σφαγίασαν τους ειδωλολάτρες; Άλλο το ένα, άλλο το άλλο, ίσως να πει κάποιος…
Άλλωστε, όπως λέγεται, ο κ. Ζαμπέλης και άλλοι υποψήφιοι της ίδιας δημοτικής παράταξης μέσω της οποίας είχε κατέβει υποψήφιος βοήθησαν στην υλοποίηση της ταινίας.
Κανένα κακό στο να βοηθήσει ο οιοσδήποτε με τον τρόπο του να γίνουν μια και δύο και δέκα ταινίες στον τόπο καταγωγής του και να προβάλει τον τόπο του όπως μπορεί, ακόμη και αν μέσω αυτού θα αποκομίσει πολιτικά οφέλη (ή έστω τοπικά). Δεν μπορεί όμως, από τη θέση που κατέχει, να δείχνει με τον έναν ή τον άλλο τρόπο ασέβεια στον κλήρο. Το πρώτο παράδειγμα ήταν η κατά μέτωπο επίθεση στους Μητροπολίτες Αλεξανδρουπόλεως και Μεσογαίας μέσα από τον ραδιοφωνικό σταθμό της Εκκλησίας, χαρακτηρίζοντάς τους λαϊκιστές. Και τώρα η υποστήριξη αυτής της ταινίας που συλλήβδην προβάλλει το πρότυπο του κληρικού-κίναιδου.
Η επιστολή-δήλωση διαμαρτυρίας τοπικών παραγόντων (μεταξύ αυτών και του Πολιτιστικού Συλλόγου Σίφνου, μέλος του οποίου είναι ο κ. Ζαμπέλης) προς το «Π» πού αποσκοπεί; Σαφώς, κύριοι, δεν θεωρούμε ότι προσβάλλεται το νησί σας από την εν λόγω ταινία και δικαίως τη στηρίζετε εφόσον προβάλλει τον τόπο σας.
Δεν μπορούμε όμως να μη σταθούμε στο ότι οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας της Ελλάδος υιοθετούν εμμέσως το πρότυπο του κληρικού-ομοφυλόφιλου. Και η δικαιολογία «δεν γνωρίζαμε περί τίνος πρόκειται» ίσως να είχε μεγαλύτερη αξία αν μετά την προβολή της ταινίας (και την επιτυχία της) διαχώριζαν δημοσίως τη θέση τους από το περιεχόμενό της. Και όχι να αντιδράσουν μετά τον θόρυβο που προκάλεσε το δημοσίευμά μας... Και δεν πήραμε από κανέναν, και από σας κύριε Μητροπολίτη, άδεια για να επισημαίνουμε τα κακώς κείμενα.
Και, τέλος, ο Μακαριώτατος ακόμη μια φορά επιλέγει τη σιωπή και την ανοχή τέτοιων φαινομένων.
Γιατί όμως στο Μουσείο της Ακρόπολης ο κ. Ιερώνυμος είχε βάλει λυτούς και δεμένους να κόψουν εκείνα τα πλάνα από το διαφημιστικό σποτ του Μουσείου στα οποία προβαλλόταν η ιστορική ανακρίβεια ότι οι χριστιανοί σφαγίασαν τους ειδωλολάτρες; Άλλο το ένα, άλλο το άλλο, ίσως να πει κάποιος…