Σε τουρκικό ναυτικό κλοιό το Αιγαίο…
Σε εμπόλεμη ζώνη επιδιώκει να μετατρέψει το Αιγαίο η Άγκυρα, κλιμακώνοντας τις τελευταίες ημέρες τις προκλήσεις της, τόσο από αέρος, όσο και από θαλάσσης. Κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά στο δεύτερο σκέλος, εκφράζουν ανοιχτά πλέον τον προβληματισμό τους για τους πραγματικούς στόχους της Τουρκίας, καθώς, μέχρι πρότινος τουλάχιστον, το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό έδειχνε μια «αυτοσυγκράτηση», εν αντιθέση με τις συνεχείς παραβάσεις και παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου από την πλευρά τις τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Τους τελευταίους τρεις μήνες όμως τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν άρδην, με τις τουρκικές φρεγάτες και κορβέτες να επισκέπτονται όλο και πιο συχνά τα ελληνικά χωρικά ύδατα, φτάνοντας σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι και το Σούνιο. Ενδεικτικά να σημειώσουμε ότι από τις αρχές του χρόνου υπάρχουν τουλάχιστον έξι περιπτώσεις, όπου τουρκικά πολεμικά πλοία πέρασαν σε πολύ κοντινή απόσταση από τις ακτές της ηπειρωτικής Ελλάδας, δείχνοντας μια ιδιαίτερα προτίμηση στο διάπλου του στενού μεταξύ Κέας και Σουνίου.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση τουρκικής κορβέτας, η οποία στις αρχές της εβδομάδας πέρασε μέσα από το στενό του Καφηρέα και, αφού κινήθηκε νότια της Σκύρου, πήρε πάλι το δρόμο της επιστροφής προς τα τουρκικά παράλια. Νωρίτερα βεβαίως είχε την… τύχη να δει από κοντά τις όμορφες παραλίες της Αττικής, κάνοντας ταυτόχρονα ενέργειες προβολής ισχύος ή «επίδειξη σημαίας», όπως λέγεται στη ναυτική ορολογία. Σε όλες τις περιπτώσεις τα τουρκικά σκάφη παρακολουθούνταν από πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού.
Μη επανδρωμένα υποβρύχια
Χαρακτηριστική της τουρκικής προκλητικότητας είναι η περίπτωση τουρκικής κορβέτας, η οποία στις αρχές της εβδομάδας πέρασε μέσα από το στενό του Καφηρέα…
Πέρα πάντως από την επιφάνεια, αξιοπρόσεκτη δραστηριότητα επιδεικνύει το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό και στον τομέα των υποβρυχίων. Μάλιστα, επιχειρώντας να θέσει ολόκληρο το Αιγαίο σε έναν «υποβρύχιο κλοιό», το τουρκικό Γενικό Επιτελείο Ναυτικού ανέθεσε στα τέλη Ιανουαρίου στην τουρκική εταιρεία «Aselsan» τη ναυπήγηση 6 μη επανδρωμένων υποβρυχίων.
Πρόκειται για μη επανδρωμένα σκάφη με την ονομασία «DENIZCI» («ναυτικός»), τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τον έλεγχο και την επιτήρηση λιμανιών, την καταγραφή ύποπτων δραστηριοτήτων, τη ναρκοθέτηση και αποναρκοθέτηση σε υποβρύχια σημεία και σε περιπτώσεις έρευνας και διάσωσης. Τα συγκεκριμένα υποβρύχια θα έχουν τη δυνατότητα να πλησιάζουν αθόρυβα το στόχο τους και εν συνεχεία να διαβιβάζουν στο κέντρο επιχειρήσεων τα δεδομένα που θα συλλέγουν από σόναρ, ραντάρ και θερμικές κάμερες.
Σε ό,τι αφορά επίσης στην τουρκική δραστηριότητα στον τομέα των υποβρυχίων, εντύπωση προκαλεί και το γεγονός της πρόσφατης επίσκεψης ενός τουρκικού υποβρυχίου τύπου «209» στο λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία, όπου και παρέμεινε για κάποιες ημέρες. Είναι το πρώτο υποβρύχιο που ελλιμενίζεται στο συγκεκριμένο λιμάνι μετά τη δεκαετία του 1990, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα να έρθουν εκ νέου στην επιφάνεια σενάρια που αναδεικνύουν τη σύναψη στρατηγικών σχέσεων και ανάπτυξη στρατιωτικής συνεργασίας μεταξύ Αλβανίας και Τουρκίας. Πρόκειται για κάτι που προκάλεσε έντονο προβληματισμό σε αξιωματούχους του Πενταγώνου, οι οποίοι βλέπουν με ανησυχία την τουρκική δραστηριότητα να επεκτείνεται και σε «νέες θάλασσες».
Κατασκοπία
Σε μια προσπάθεια να εντοπίσουν τις βασικές αιτίες, τόσο για τα συνεχή πηγαινέλα των τουρκικών πλοίων στο Αιγαίο και τα ελληνικά παράλια, όσο και για την έντονη δραστηριότητα που αναπτύσσουν τα τουρκικά υποβρύχια, κύκλοι του υπουργείου Εθνικής Άμυνας «βλέπουν» μια ενορχηστρωμένη επιχείρηση κατασκοπίας με απώτερο στόχο να καταγραφούν ελληνικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις και να διαπιστωθεί η ικανότητα αντίδρασης του ελληνικού πολεμικού στόλου. Χαρακτηριστικά στο πλαίσιο αυτό αναφέρεται η περίπτωση του πλοίου «Τσανταρλί», το οποίο στις 22 Δεκεμβρίου του περασμένου έτους έφτασε πολύ κοντά στις ακτές της Εύβοιας, εφόσον νωρίτερα είχε κάνει το διάπλου του μισού Αιγαίου σχεδόν. Το συγκεκριμένο πλοίο αποτελεί τη «ναυαρχίδα» του ηλεκτρονικού πολέμου και των υποκλοπών του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, καθώς κουβαλά πάνω του μερικά από τα πλέον σύγχρονα συστήματα και όργανα παρακολούθησης. Ανάλογη κατασκοπευτική δραστηριότητα βεβαίως, εκτός από το Πολεμικό Ναυτικό, πραγματοποιεί και η Πολεμική Αεροπορία της Τουρκίας, καθώς οι διελεύσεις φωτογραφικών αεροσκαφών τύπου Φάντομ RF-4 πάνω από ελληνικά νησιά τείνουν να καταστούν σύνηθες φαινόμενο.
Δίπλα στα παραπάνω δεν θα πρέπει επίσης να παραγνωρίζουμε και τις πολιτικές σκοπιμότητες που κρύβονται πίσω από τέτοιου είδους κινήσεις, οι οποίες εντάσσονται στην πάγια πρακτική της Τουρκίας να αμφισβητεί ελληνικά κυριαρχικά δικαιώματα. Εξαιτίας όλης αυτής της δραστηριότητας που επιδεικνύει η Τουρκία, ιδιαίτερα κατά το τελευταίο εξάμηνο, οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι ενδεχομένως να πρόκειται για μια νέα προσπάθεια του πολιτικοστρατιωτικού κατεστημένου της Άγκυρας να θέσει στο τραπέζι και άλλες διεκδικήσεις. Σύμφωνα με Έλληνες επιτελείς, η Άγκυρα επιδιώκει να εκμεταλλευτεί το σε βάρος της χώρας μας κλίμα που έχει διαμορφωθεί σε Ευρώπη και Ηνωμένες Πολιτείες, εξαιτίας των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει προκειμένου να ασκήσει περαιτέρω πίεση για την επίτευξη των επιδιώξεών της στο Αιγαίο.