Η «ομολογία πίστεως» και εν γένει οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν εξ αφορμής της απαράδεκτης τροπής που έλαβε το ζήτημα των συζητήσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας με το Βατικανό και τη Ρωμαιοκαθολική δοξασία λειτούργησαν θετικά προς την κατεύθυνση της σταδιακής αποδόμησης αυτών των θεομίσητων διαλόγων. Σ’ αυτό συνηγόρησαν και οι ανοίκειες παρεμβάσεις –εισπηδήσεις του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου ένθεου θιασώτη της άνευ όρων χριστιανικής ένωσης καθώς και του Μητροπολίτη Περγάμου Ιωάννη, οι οποίοι με επιστολές τους εμμέσως αποσκοπούσαν στην «τιμωρία» των τριών Ιεραρχών που συνυπέγραψαν την «ομολογία πίστεως».
Η προσδοκώμενη από το Φανάρι «τιμωρία» τους γύρισε στην ουσία «μπούμερανκ» και η Εκκλησία της Ελλάδος απέδειξε ότι διατηρεί ακόμη ζωντανές τις ευεργετικές εκείνες αντιστάσεις απαραίτητες για τη διαφύλαξη της ορθόδοξης πίστης.
Με τη δέουσα γλώσσα πολλοί Αρχιερείς, όπως ο Περιστερίου Χρυσόστομος, ο Πειραιώς Σεραφείμ, ο Αιτωλίας Κοσμάς, ο Ναυπάκτου Ιερόθεος, ο Κονίτσης Ανδρέας, ο Φλωρίνης Θεόκλητος, ο Κυθήρων Σεραφείμ κ.α. καταδίκασαν την αλλοπρόσαλλη στην κυριολεξία ενωτική ιδιοτελή διπλωματία του Φαναρίου που στην κυριολεξία αλλοιώνει τις αλήθειες της πίστεως και εισάγει δια της πλαγίας οδού στην Ορθοδοξία εκκοσμικευμένες αντιλήψεις και νέες αιρετικές δοξασίες.
Στην ουσία αν και επαμφοτερίζουσα η απόφαση της Ιεραρχίας για το ζήτημα, λόγω και των ανάλογων ισορροπιών με το Φανάρι, εν τούτοις δεικνύει την ανάγκη τερματισμού των βλαβερών και ανυπόστατων τούτων διαλόγων. Κάτι τέτοιο πλέον μετά και τα όσα διαδραματίστηκαν στην Πάφο της Κύπρου, όπου διεξάγονταν οι συνομιλίες είναι ορατό. Και ευχή όλων είναι να γίνει το συντομότερο δυνατό, ώστε να αποφευχθούν κίνδυνοι σχισμάτων και διολίσθησης –έκπτωσης του ορθοδόξου δόγματος της αληθείας. Το ιδιότυπο χαλινάρι της Ιεραρχίας στους εκπροσώπους που απέστειλε στην Πάφο αποτελεί το πρώτο θετικό δείγμα...
«Η θα γυρίσουμε να συζητήσουμε το πρόβλημα της Ουνίας η θα διακόψουμε το Διάλογο» είπε, σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Χρυσόστομος και πρότεινε όπως η Ελλαδική αντιπροσωπεία «υπογράφει ξεχωριστό κείμενο με τις θέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ελλάδος».
Σύμφωνα με πληροφορίες ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου Ιερόθεος φέρεται να ζήτησε να δοθούν συγκεκριμένες οδηγίες στους μητροπολίτες-μέλη της αντιπροσωπείας της Εκκλησίας της Ελλάδος. Πρόταση που προκάλεσε την δυσαρέσκεια του Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομου.
«Δεν δεχόμαστε σκιές και αμφιβολίες για το αν υπερασπιζόμαστε την ορθοδοξία και την Εκκλησία της Ελλάδος με την συμμετοχή μας στο Διάλογο. Δεν δεχόμαστε με σκιές και αμφισβητήσεις να εκπροσωπήσουμε την Εκκλησία μας στο Διάλογο» φέρεται να είπε ο κ. Χρυσόστομος.
Ανάλογη ήταν και η στάση του άλλου εκπροσώπου μας τιτουλάριου Μητροπολίτη Αχαΐας Αθανασίου, ο οποίος διαμήνυσε στον πρόεδρο και τα μέλη της Ιεραρχίας πως συντάσσεται με τον Μητροπολίτη Μεσσηνίας και θέτει στη διάθεση της Συνόδου την συμμετοχή του στην αντιπροσωπεία της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Τελικώς η παραίτηση των εκπροσώπων δεν έγινε δεκτή και μετά τις συζητήσεις η Ιεραρχία κατέληξε στα εξής συμπεράσματα.
Το ανακοινωθέν
1. Διεπιστώθη η ανάγκη περαιτέρω πληρεστέρας ενημερώσεως της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας, στα σημαντικά αυτά ζητήματα. Δηλώθηκε δε ότι εφεξής η Ιεραρχία θα λαμβάνη γνώση όλων των φάσεων των Διαλόγων, διαφορετικά κανένα κείμενο δεν δεσμεύει την Εκκλησία. Άλλωστε αυτό συνιστά το Συνοδικό Πολίτευμα της Εκκλησίας.
2. Ο Διάλογος πρέπει να συνεχισθεί, μέσα όμως στα ορθόδοξα εκκλησιολογικά και κανονικά πλαίσια, πάντοτε ύστερα από συνεννόηση με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, όπως πανορθοδόξως έχει αποφασισθεί.
3. Οι Εκπρόσωποι της Εκκλησίας μας στον συγκεκριμένο διάλογο έχουν σαφή γνώση της Ορθοδόξου Θεολογίας, της Εκκλησιολογίας και της Εκκλησιαστικής Παραδόσεως και προσφέρουν τις γνώσεις και τις δυνάμεις τους προς τον σκοπό «της των πάντων ενώσεως», «εν αληθεία» και μέσα στα απαραίτητα θεολογικά πλαίσια και τις αποφάσεις των Πανορθοδόξων Συνδιασκέψεων.
4. Το κείμενο της Ραβέννας και το κείμενο που πρόκειται να συζητηθεί στην Κύπρο τελούν υπό τον όρον της αναφοράς και εγκρίσεώς τους από τις κατά τόπους Αυτοκέφαλες Εκκλησίες, επομένως και από την Εκκλησία της Ελλάδος, Συνοδικώς διασκεπτομένης. Αυτό πρακτικώς σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν τετελεσμένα γεγονότα, χωρίς Συνοδική Απόφαση της Ιεραρχίας. Οι Ιεράρχες είναι φύλακες της Ορθοδόξου Παραδόσεως, όπως ομολόγησαν κατά την εις Επίσκοπον χειροτονία τους.
5. Σχετικά με το κείμενο που θα αναφέρεται στο πρωτείο του πάπα της Ρώμης κατά την πρώτη χιλιετία, το οποίο θα καταρτισθή στην Κύπρο τις προσεχείς ημέρες, δόθηκε κατεύθυνση στους εκπροσώπους της Εκκλησίας μας να υποστηρίξουν, ώστε να εγγραφεί στο τελικό κείμενο η κανονική θέση του πρωτείου του πάπα Ρώμης κατά την πρώτη χιλιετία σε σχέση προς τις Οικουμενικές Συνόδους και σε αναφορά προς τον 3ον Κανόνα της Β Οικουμενικής Συνόδου και τον 28ο Κανόνα της Δ Οικουμενικής Συνόδου.
6. Η Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδος παρακολουθεί και θα συνεχίσει να παρακολουθεί επαγρυπνούσα το θέμα των διαλόγων της Ορθοδόξου Εκκλησίας με τους Ετεροδόξους, γι’ αυτό και θεωρεί ότι το, ως «Ομολογία Πίστεως» κείμενο, ως εκ περισσού. Παρακαλεί δε τους πιστούς να εμπιστεύονται τους Ποιμένες τους και να απέχουν από ενέργειες, που είναι δυνατόν να δημιουργήσουν περαιτέρω προβλήματα.
Συντάκτης: Δ.ΜΑΚΡΗΣ
Πηγή: ΣΤΥΛΟΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2009