Νοιώθει ότι τον υπονομεύουν και κινδυνεύει η ζωή του…
Είναι τακτικός ιεροκήρυκας με πορεία σε διάφορες μητροπόλεις, που βάλλεται επειδή δημιουργεί προϋποθέσεις εκλογιμότητας μητροπολίτη Μια επιστολή που πραγματικά προκαλεί περιέργεια για τον τρόπο που γράφτηκε, αλλά κυρίως για το ότι κοινοποιείται στην κορυφή της ιεραρχίας της Εκκλησίας, τόσο άνετα, δηλαδή στον Οικουμενικό Πατριάρχη, στον αρχιεπίσκοπο αλλά και στον μητροπολίτη και τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ήταν το έναυσμα να γνωρίσουμε τον νεαρό κληρικό και ιεροκήρυκα Ιλλαρίωνα Σιώκο, ιδίως μετά την πληροφορία ότι για την περίπτωσή του ενημερώθηκε και η εισαγγελική αρχή, που διερευνά τους φόβους και τις καταγγελίες του.
Ο 29χρονος κληρικός υποστηρίζει ότι είναι στόχος εκκλησιαστικών κυκλωμάτων που θέλουν το κακό του. Αφήνει υπονοούμενα για κινδύνους της σωματικής του ακεραιότητας, για κατασυκοφάντηση ως προς την ηθική του υπόσταση ακόμη και την ζωή του με αθέμιτα μέσα. Μέσα από ένα γραπτό κείμενο γραμμένο σε πολυτονικό και με περίεργο ειρμό στην σκέψη του, ζητώντας προστασία από αστυνομικές και εκκλησιαστικές αρχές ο ιεροκήρυκας ζητά να ασχοληθούν με τα καταγγελλόμενα εμπιστευτικά οι αποδέκτες της επιστολής του, η οποία βεβαίως κοινοποιείται σε όλο τον τοπικό και μη Τύπο.
Έτσι αφού έγινε άρση της εμπιστευτικότητας θελήσαμε να τον γνωρίσουμε και να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει.
Ο ιεροκήρυξ ολοκλήρωσε τις πανεπιστημιακές σπουδές του στην Θεολογική σχολή και ξεκίνησε την εκκλησιαστική του διαδρομή, μετά λόγου γνώσεως.
Ξεκινήσατε από την Λάρισα, μετά στην Σπάρτη και μετά;
-Μετά στην Έδεσσα όπου πρώτη φορά διορίζομαι επίσημα ως ιεροκήρυκας. Η θέση του τακτικού ιεροκήρυκα στην Εκκλησία είναι από τις θέσεις που απαιτούνται για την εγγραφή στον κατάλογο των εκλόγιμων μητροπολιτών. Τακτικός ιεροκήρυκας είναι αυτός που έχει οργανική θέση. Στην εκκλησιαστική ιεραρχία υπάρχουν ο μητροπολίτης η κορυφή, πρωτοσύγκελος ή ο γενικός αρχιερατικός και μετά είναι ο τακτικός ιεροκήρυκας και αν δείτε τον κατάλογο των προσόντων προς εγγραφή στον κατάλογο των εκλόγιμων θα δείτε, α. είναι αρχιγραμματεύς της συνόδου, β. πρωτοσύγκελος, γ. τακτικός ιεροκήρυκας, δ. και λοιπά και λοιπά. Εγώ βρίσκομαι στο τρίτο επίπεδο προς το παρόν.
Και η πορεία σας πως συνεχίστηκε;
-Από την Έδεσσα φεύγω, πέρα κάποιων προβλημάτων και αντιζηλιών που είχα με τους παπάδες πάλι, γιατί ένας τόσο νέος, ήμουν τότε 23 ετών, σε μια τόσο σημαντική θέση. Να φανταστείτε ένας συνάδελφος μου που διορίστηκε προ ολίγου καιρού στην Καρδίτσα και μάλιστα προϊστάμενος του τοπικού παραρτήματος Αδελφότητος της ΖΩΗΣ ήταν σε ηλικία περίπου 65 ετών και εγώ διορίστηκα σε ηλικία 23 ετών και είχε γίνει θέμα. Λόγω της ξαφνικής ασθένειας του πατέρα μου που τελικά κατέληξε στον θάνατο, αναγκάζομαι και παίρνω μετάθεση από την Έδεσσα και μεταβαίνω στην Καρδίτσα, στον μητροπολίτη Κύριλλο, ο οποίος με κάνει αρχιδιάκονο, που είναι ένα εκκλησιαστικό οφίκιο. Εκεί μου προτείνει να με κάνει πρωτοσύγκελο αλλά επειδή μπλέκω πάλι με κάποιους κύκλους το μαθαίνουν κάποιοι άλλοι κύκλοι που ήθελαν κάποιο άλλο να κάνει πρωτοσύγκελος, ήμουν μόλις 24ων ετών τότε, και αρχίζουν οι επιθέσεις. Η συκοφαντική δυσφήμιση για την ηθική μου υπόσταση και την προσωπική μου ζωή, ο συνηθισμένος πόλεμος λάσπης, που ξεκίνησε από την Έδεσσα, επειδή είχαμε μια κόντρα με τον πρωτοσύγκελο ο οποίος δεν έχει πτυχίο θεολογίας και ζήλευε, βλέποντας τον κόσμο να εκδηλώνει την αγάπη του, την προτίμηση του … Φεύγοντας από την Καρδίτσα πηγαίνω στην Καβάλα το 2007, όπου χειροτονούμαι από τον καταξιωμένο στην ιεραρχία και ισχυρό μητροπολίτη Προκόπιο, με τον οποίο έχω άριστη σχέση. Όταν πρωτοπήγα με χειροτόνησε αμέσως, μου έδωσε το οφίκιο του αρχιμανδρίτη, σε ηλικία 27 ετών και χωρίς να υπάρχει άλλος αρχιμανδρίτης μεγαλύτερος στην πόλη, ήμουν ο μοναδικός γιατί το αξίζω βάσει των τυπικών και ουσιαστικών προσόντων μου. Ο μητροπολίτης Προκόπιος έγινε μητροπολίτης σε ηλικία 35 ετών, ο Άγιος Σερρών έγινε σε ηλικία 34 ετών, εγώ είμαι 30 και φοβούνται. Η εγγραφή στον κατάλογο των εκλόγιμων γίνεται μετά τα 35 χρόνια. Οπότε στην Καβάλα, λόγω του ότι ήμουν ο μοναδικός αρχιμανδρίτης στην πόλη, είχα την δεύτερη θέση ιεροκήρυκος μετά τον πατέρα Παύλο που είναι στην Χρυσούπολη, άρχισαν να εναντιώνονται κινούνται εναντίον μου, άρχισαν τα ίδια συκοφαντικά. Στην Καβάλα για πρώτη φορά μου ανοίχθηκαν και με απειλητικά υπονοούμενα, δηλαδή μπροστά μου πετούσαν και συκοφαντικά ότι εγώ είμαι ανήθικος, ότι στερούμαι ήθους και ξέρετε για τους αγάμους κληρικούς λένε τις χειρότερες κατηγορίες, δεν μπορώ να υπεισέρθω ούτε να σχολιάσω τα απαράδεκτα τα οποία λέγανε και μου πετούσαν απειλητικά υπονοούμενα.
Είπατε ότι μετά τον πόλεμο λάσπης είχατε δεχτεί και απειλές.
-Πράγματι ενημερώθηκα για μια περίπτωση ότι ήθελαν να με απαγάγουν, να με σκοτώσουν, να δηλώσουν εξαφάνιση, να πουν ότι τρελάθηκα και αυτοκτόνησα.
Άκουσα την σχετική ηχογραφημένη συνομιλία χωρίς να μπορέσω να αναγνωρίσω την φωνή. Καταγράφηκε το περιστατικό στο βιβλίο συμβάντων και ο αστυνομικός διευθυντής με συμβούλεψε να μην δώσω ακόμη δημοσιότητα, για να μην εκτεθεί η τοπική εκκλησία. Ο ίδιος ο μητροπολίτης μου το είπε και στο τηλέφωνο, «πρόσεχε μην βγουν όλα αυτά προς τα έξω σε παρακαλώ», ενώ είδα ότι άρχισε να θεωρεί όσα λέγω υπερβολικά. Εγώ βρήκα σαν λύση την μετάθεση, γιατί δεν μπορούσα άλλο, όλα αυτά με είχαν φέρει στο αμήν. Κανονικά έπρεπε να πάω στην αρχιεπισκοπή Αθηνών, συναντήθηκα με τον πρωτοσύγκελο πατέρα Γαβριήλ στο γραφείο του. Μου μετέφερε την βούληση του μακαριότατου, «ναι, να έρθει» αλλά ακούω ότι οι μεταθέσεις θα καθυστερήσουν, αυτό ισχύει για όλους, για περίπου 1-2 χρόνια. Εγώ δεν μπορούσα να κάνω υπομονή τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, ήξερα ότι η μητρόπολη σας εδώ είχε μεγάλες ανάγκες από κηρύγματα και λοιπά και από καταρτισμένους ιεροκήρυκες, ο δεσπότης με πολύ μεγάλη χαρά με δέχτηκε. Είμαι περίπου τρείς μήνες, κηρύττω περισσότερο στην ύπαιθρο, αλλά κι εδώ άρχισαν να επαναλαμβάνονται τα ίδια, γι αυτό ζήτησα την προστασία των αρχών».
Κάπως έτσι καταγράφεται η περιπετειώδης ζωή και η σεναριολογία που την ακολουθεί, του πατέρα Ιλαρίωνα, που το πιο πιθανό είναι να παίρνει διαβατήριο για άλλη μητρόπολη. Φιλοδοξίες αναρρίχησής του στον μητροπολιτικό θώκο αλλά και η στενή αντιμετώπιση ενδοεκκλησιαστικών καταστάσεων θεωρούνται η αιτία του κακού για τον ίδιο που κάποιοι βλέπουν και με μανία προσπαθούν να ποδηγετήσουν την εξέλιξη των πραγμάτων που έρχεται. Που είναι η αλήθεια, η υπερβολή, η φαντασίωση, η αγωνιώδης πραγματικότητα του ιερέως, πιστεύουμε ότι θα το βρει η ίδια η δικαιοσύνη, αν ασχοληθεί. Οι ρασοφόροι έχουν τα δικά τους «ενδοοικογενειακά» που δεν θα μας απασχολούσαν, αν δεν έφθανε η επίμαχη επιστολή στα γραφεία μας.
Μελαχροινή Μαρτίδου