Τετάρτη, 14 Σεπτεμβρίου 2016

«Βαρύ πλήγμα στην Παιδεία η υποβάθμιση των Αρχαίων»

Επιστολή της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασικών Σπουδών
Υποβάθμιση των κλασικών σπουδών «βλέπουν» οι εκπρόσωποι της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασικών Σπουδών (FIEC), στις πρόσφατες αποφάσεις του υπουργού Παιδείας κ. Νίκου Φίλη για τη μη εξέταση των Αρχαίων Ελληνικών στις προαγωγικές εξετάσεις του γυμνασίου.

 
«Τα μέτρα (σ.σ. του υπουργείου Παιδείας για τα Αρχαία Ελληνικά) θα επιφέρουν βαρύ πλήγμα στην Κλασική Παιδεία: εάν τελικά εφαρμοστούν στην Ελλάδα, τη γενέτειρα του κλασικού πολιτισμού, θα αποδυναμώσουν σημαντικά τις ικανότητες των νεώτερων γενεών στην προφορική και γραπτή επικοινωνία, στη σαφήνεια της έκφρασης και στην κριτική σκέψη» αναφέρει σε επιστολή του ο πρόεδρος της FIEC, της Διεθνούς Ομοσπονδίας Κλασικών Σπουδών Φράνκο Μοντανάρι, που περιλαμβάνει τις μεγάλες εταιρείες κλασικών σπουδών ανά τον κόσμο.
 
«Αυτό είναι ό,τι πιο ατυχές, διότι τέτοιου είδους μέτρα ευρίσκονται σε πλήρη αντίθεση προς την πρακτική που υιοθετείται σε πολλές χώρες, όπου η διδασκαλία των κλασσικών γραμμάτων έχει αναγνωρισθεί ως σημαντικό εργαλείο για την γνώση» αναφέρει ο ίδιος και ζητάει από τον υπουργό Παιδείας της Ελλάδας να παρέμβει «για να εμποδίσει την υποβάθμιση της ανθρωπιστικής παιδείας και να υποστηρίξετε τη διδασκαλία των κλασικών γλωσσών και της λογοτεχνίας, καθιστώντας έτσι εφικτή στην ελληνική νεολαία την πλήρη αξιοποίηση των ουσιαστικών πλεονεκτημάτων της κλασικής παράδοσης στη γλώσσα και τον πολιτισμό».
 
«Τα προηγούμενα δύο χρόνια η Ομοσπονδία μας πληροφορήθηκε, με μεγάλη έκπληξη και βαθιά ανησυχία, τη συνεχή μείωση και υποβάθμιση της διδασκαλίας των Κλασικών Σπουδών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση της Ελλάδος» αναφέρεται την επιστολή.
 
«Πιο συγκεκριμένα: Σύμφωνα με πρόσφατη υπουργική απόφαση στις τρεις Τάξεις του Γυμνασίου η διδασκαλία της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας ελαττώθηκε κατά μία ώρα. Στο Λύκειο ο περιορισμός των Αρχαίων Ελληνικών και των Λατινικών είναι επίσης επιζήμιος για το γλωσσικό και πολιτιστικό υπόβαθρο των Ελλήνων μαθητών. Ιδιαιτέρως, στην Πρώτη και Δευτέρα Τάξη η διδασκαλία των Αρχαίων Ελληνικών ελαττώθηκε κατά τρεις ώρες (μία ώρα στην Πρώτη και δύο ώρες στην Δευτέρα Τάξη), ενώ η διδασκαλία των Λατινικών καταργήθηκε στη Δευτέρα και περιορίστηκε στην Τρίτη Τάξη μόνον για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Παρομοίως, η κατάργηση του Επιταφίου λόγου του Περικλέους στην Τρίτη Τάξη του Λυκείου στερεί από τους μαθητές τη γνωριμία με τις αξίες αυτού του μοναδικού κειμένου.

 

Κατά το τρέχον έτος πληροφορούμεθα ότι επαπειλείται μία περισσότερο ριζική υποβάθμιση των Κλασικών Σπουδών, δεδομένου ότι ο επικεφαλής της Επιτροπής για τον Διάλογο στην Εκπαίδευση έχει προτείνει την κατάργηση της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών κειμένων από το πρωτότυπο στο Γυμνάσιο και τον περιορισμό της στο Λύκειο μόνον για όσους επιθυμούν να ακολουθήσουν Ανθρωπιστικές Σπουδές στην Ανωτάτη Εκπαίδευση» καταλήγει η ίδια ανακοίνωση.