«Δέχομαι ότι ένα ποδήλατο, ένα αυτοκίνητο, έστω ένα σκάφος μπορεί να "εξαφανιστεί χωρίς να αφήσει ίχνη". Αλλά μου είναι αδύνατο να δεχθώ ότι "δίχως να αφήσουν ίχνη" εξαφανίστηκαν πέντε στρατιωτικά αεροπλάνα» και μάλιστα από κρατικό, στρατιωτικό εργοστάσιο.
Ένας Ινδός διπλωμάτης, με οργή που μόλις συγκρατούσε, έκανε αυτή την δήλωση απαντώντας σε ερώτηση εφημερίδας του Νέου Δελχί.
Σχολίαζε πληροφορίες επισήμων πηγών σύμφωνα με τις οποίες πέντε μεταγωγικά αεροσκάφη τύπου ΑΝ-32 μιας παρτίδας αεροσκαφών της Ινδικής Αεροπορίας τα οποία είχαν σταλεί πριν από έξι χρόνια στην Ουκρανία για τεχνολογικό εκσυγχρονισμό «είχαν εξαφανιστεί χωρίς να αφήσουν ίχνη».
Σκάνδαλο; Μυστήριο με υπονοούμενα; Ο Ινδός διπλωμάτης δεν θέλει να δώσει χαρακτηρισμό. Προσθέτει μονό ότι έχει εξαφανιστεί--αλλά αυτό δεν έχει μεγάλη σημασια--και το έγγραφο παράδοσης των αεροσκαφών στο εργοστάσιο της Ουκρανίας.
Σκάνδαλο; Μυστήριο με υπονοούμενα; Ο Ινδός διπλωμάτης δεν θέλει να δώσει χαρακτηρισμό. Προσθέτει μονό ότι έχει εξαφανιστεί--αλλά αυτό δεν έχει μεγάλη σημασια--και το έγγραφο παράδοσης των αεροσκαφών στο εργοστάσιο της Ουκρανίας.
Η υπόθεση είναι μάλλον απλη. Το 2009 η Ινδία υπέγραψε σύμβαση με τον κρατικό οργανισμό της Ουκρανίας Ukrspetsexport Corp. για τον εκσυγχρονισμό 104 μεταγωγικών αεροσκαφών ΑΝ-32 της Αεροπορίας της έναντι 400 εκατ. δολαρίων. Οι εργασίες άρχισαν το 2011 και, σύμφωνα με τη σύμβαση, επρόκειτο να ολοκληρωθούν το 2017.
Όπως είχε συμφωνηθεί ο εκσυγχρονισμός της πρώτης παρτίδας, από 40 αεροσκάφη, έπρεπε να είχε γίνει στο κρατικό εργοστάσιο Antone του Κιέβου και τα υπόλοιπα 64 θα εκσυγχρονίζονταν στην Ινδία με τεχνολογία και μηχανήματα τα οποία θα έστελνε το ουκρανικό εργοστάσιο.
Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών, που θα περιλάμβανε εντελώς νέο πιλοτήριο και θα αύξανε την μεταφορική ικανότητα τους από 6.7 σε 7.5 τόνους, θα τους έδινε και παράταση «μάχιμης δραστηριότητας» για 25 χρόνια τουλάχιστον.
Αλλά από τα 40 αεροσκάφη επέστρεψαν στην Ινδία μόνο τα 35. Τα υπόλοιπα πέντε «έχουν εξαφανιστεί χωρίς να αφήσουν ίχνη», απάντησε η διεύθυνση του ουκρανικού στρατιωτικού εργοστασίου. Όσο για τα 65 που θα εκσυγχρονίζονταν στην Ίνδια, η εργασία σταμάτησε επειδή οι Ουκρανοί τεχνικοί αποχωρήσαν και οι νέοι, σύγχρονοι, μηχανισμοί δεν έφθασαν ποτέ από την Ουκρανία.
Στα διαβήματα της ινδικής Αεροπορίας η ουκρανική κυβέρνηση απάντησε ότι η (κρατική) επιχείρηση που υπέγραψε την σύμβαση και το εργοστάσιο Antonov είναι οι αρμόδιοι να απαντήσουν.
Στην ιστοσελίδα Defense News υπάρχει δήλωση ανωτέρου (ανωνύμου) Ινδού αξιωματικού ο οποίος λέει, «αυτά τα πέντε αεροσκάφη ΑΝ-32 πρέπει να τα θεωρήσουμε χαμενα. Είναι δύσκολο να βρούμε και ακολουθήσουμε τα ίχνη τους και οι διπλωματικές μας προσπάθειες δεν είχαν αποτέλεσμα».