Σε ιδιώτες σχεδιάζει η κυβέρνηση να εκχωρήσει για εκμετάλλευση, επί 20-40 χρόνια, λιμάνια, αεροδρόμια και ακίνητα του Δημοσίου, ενώ εξετάζει ανάλογη λύση και για επιχειρήσεις, όπως οι μεγάλες εταιρείες ύδρευσης, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.
Πρόκειται για τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης, κάτι ανάλογο με αυτό που εφαρμόσθηκε στην περίπτωση του Αεροδρομίου των Σπάτων και της Αττικής Οδού, η οποία επιλέγεται ως το επικρατέστερο μοντέλο ιδιωτικοποίησης από την κυβέρνηση. Οι αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν την ερχόμενη εβδομάδα σε Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά ήδη σήμερα το θέμα συζητείται σε άτυπη, διευρυμένη διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων, με συμμετοχή των υπουργών Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου, Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας Λ. Κατσέλη, Περιβάλλοντος και Ενέργειας Τίνας Μπιρμπίλη, Υποδομών Δ. Ρέππα και Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλου Γερουλάνου.
Ουσιαστικά, η επεξεργασία θα γίνει σήμερα και οι αποφάσεις θα ληφθούν τις επόμενες ημέρες. Το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης, όπως το έχει επεξεργασθεί το υπουργείο Οικονομικών, προβλέπει ότι το κράτος θα παραχωρήσει για μια μεγάλη περίοδο συγκεκριμένα περιουσιακά στοιχεία του (ή δικαιώματα) έναντι επενδύσεων που θα δεσμευθούν να κάνουν οι ιδιώτες για να αξιοποιήσουν τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία. Εννοείται ότι οι ιδιώτες θα έχουν και την εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων. Στις εταιρείες που θα συσταθούν, την προεδρία και το πλειοψηφικό πακέτο θα έχει το Δημόσιο, αλλά το μάνατζμεντ και ένα μειοψηφικό πακέτο θα περάσει σε ιδιώτες.
Ποια θα τεθούν στο τραπέζι
Οπως προκύπτει και από τη σύνθεση της σημερινής διυπουργικής επιτροπής, οι επιχειρήσεις, τα ακίνητα και τα δικαιώματα που θα τεθούν στο τραπέζι περιλαμβάνουν τα εξής:
ΔΕΗ: Είναι γνωστό ότι το υπουργείο Οικονομικών τάσσεται υπέρ της πώλησης μονάδων της, αλλά η αρμόδια υπουργός κ. Τ. Μπιρμπίλη τάχθηκε προχθές εναντίον, δημιουργώντας ερωτηματικά για το τι πρόκειται να γίνει.
ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ: Υπάρχει σίγουρα πρόθεση να μπουν ιδιώτες στις επιχειρήσεις, όμως η κυβέρνηση θέλει να δει το θέμα με προσοχή και κυρίως να διασφαλίσει ότι δεν υπάρχει κίνδυνος να αυξηθεί υπέρμετρα η τιμή του νερού. Σε περίπτωση που αποφασισθεί ότι θα δοθεί όχι μόνο πακέτο μετοχών, αλλά και το μάνατζμεντ των εταιρειών σε ιδιώτες, θα προκριθεί πιθανότατα και εδώ το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης. Δηλαδή, ο ιδιώτης θα εκμεταλλεύεται για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα τις εταιρείες, αλλά μετά αυτές θα επιστρέψουν στο Δημόσιο, αν δεν παραταθεί η σύμβαση.
Λιμάνια και αεροδρόμια: Ολα τα περιφερειακά λιμάνια και αεροδρόμια είναι στο τραπέζι για παραχώρηση της εκμετάλλευσής τους από ιδιώτες.
Αυτοκινητόδρομοι: Με συμβάσεις παραχώρησης θα προωθηθούν οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι που έχουν προκηρυχθεί από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ακίνητα (περιλαμβανομένων των τουριστικών): Το ίδιο μοντέλο θα ακολουθηθεί και εδώ με παραχωρήσεις σε ιδιώτες. Αναφέρονται χαρακτηριστικά οι σιδηροδρομικοί σταθμοί της Αθήνας (Λαρίσης) και της Θεσσαλονίκης, όπου θα μπορούσαν να αναπτυχθούν εμπορικά κέντρα, στα πρότυπα των μεγάλων σταθμών του εξωτερικού. ΔΕΠΑ: Παραμένει ο σχεδιασμός για παραχώρηση ποσοστού της και μάνατζμεντ σε ιδιώτες.
ΛΑΡΚΟ: Μετά την άνοδο της τιμής του νικελίου η κυβέρνηση θεωρεί ότι είναι καλή στιγμή για να την πουλήσει και να αντλήσει ένα αξιοπρεπές τίμημα. Υπάρχει μάλιστα, υποστηρίζουν αρμόδιες πηγές, μεγάλο διεθνές ενδιαφέρον. Το Δημόσιο όμως θα διατηρήσει μια στρατηγική συμμετοχή, όπως την ονομάζει.
Στο τραπέζι της σημερινής σύσκεψης ενδέχεται να τεθούν επίσης, σύμφωνα με πληροφορίες, οι ΔΕΘ και Ηelexpo, καθώς και τα δικαιώματα για τις ραδιοσυχνότητες. Για τυχερά και τεχνικά παιχνίδια
Τον δρόμο του έχει πάρει εξάλλου το νομοσχέδιο για τα τυχερά και τεχνικά παιχνίδια που θα αποφέρει έσοδα στο Δημόσιο μέσω των αδειών βιντεολόττο και διαδικτυακού στοιχήματος, μια άλλη μορφή παραχώρησης δικαιωμάτων.
Στο υπουργείο Οικονομικών θεωρούν ότι οι συμβάσεις παραχώρησης πλεονεκτούν έναντι της κλασικής ιδιωτικοποίησης, υποστηρίζοντας ότι αποτελεί διαχείριση της περιουσίας του Δημοσίου και όχι ξεπούλημα. «Με τον τρόπο αυτό», λένε, «μεγιστοποιούμε την αποδοτικότητα των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου υπέρ της κοινωνίας». Μάλιστα επισημαίνουν ότι οι σχετικές αποφάσεις θα λαμβάνονταν ούτως ή άλλως και δεν αποτελούν υποχρέωση έναντι της τρόικας. Γι΄ αυτό άλλωστε και δεν υπάρχει σχετική αναφορά στο μνημόνιο, πέραν της πρόβλεψης για άντληση εσόδων 1 δισ. ευρώ τον χρόνο από ιδιωτικοποιήσεις.
Σε μεταγενέστερο στάδιο και εφ΄ όσον οι αγορές ανακάμψουν, ενδέχεται ορισμένα από τα εν λόγω περιουσιακά στοιχεία, π.χ. ακίνητα, να ομαδοποιηθούν σε μία εταιρεία και να εισαχθούν στο Χρηματιστήριο.
http://www.tanea.gr/