Τρία χρόνια πέρασαν από τότε που ο Πατριάχης Βαρθολομαίος χορήγησε τον τόμο της αυτοκεφαλίας στη σχισματική ουκρανική Εκκλησία.
Όμως οι αναταραχές όχι μόνο δεν φαίνεται να έχουν εξαλειφθεί αλλά «βαθαίνουν το μαχαίρι στο κόκκαλο» της Ορθοδοξίας.
Σε εμπόλεμη κατάσταση παραμένει η Ορθοδοξία μετά το σύγχρονο σχίσμα στους κόλπους της Εκκλησίας.
Όπως παρατήρησε σε συνέντευξή του στο Sputnik ο Μητροπολίτης Ιλαρίων, επικεφαλής του τμήματος Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, η σημερινή κατάσταση στην Ορθοδοξία θυμίζει το Μεγάλο Σχίσμα του 1054, όταν η διαμάχη μεταξύ Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως και Πάπα οδήγησε στη διαίρεση της Εκκλησίας.
Τρία χρόνια μετά την αυτοκεφαλία στη σχισματική ουκρανική Εκκλησία, οι αναταραχές όχι μόνο δεν φαίνεται να έχουν εξαλειφθεί αλλά «βαθαίνουν το μαχαίρι στο κόκκαλο της Ορθοδοξίας» όπως χαρακτηριστικά λέει στο Sputnik ο θεολόγος Νικόλαος Σαββόπουλος, κληθείς να σχολιάσει τις πρόσφατες δηλώσεις του μητροπολίτη Ιλαρίωνα.
«Πράγματι έχει δημιουργηθεί το νέο σχίσμα με ανυπολόγιστες ακόμα συνέπειες για την Ορθοδοξία» συμπληρώνει.
«Είναι απορίας άξιο αν το σχίσμα αυτό θα διαρκέσει τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα όσο της Ορθόδοξης με την Καθολική Εκκλησία που διαρκεί τόσους αιώνες» παρατηρεί.
Με την ίδια άποψη συμφωνεί και ο πατήρ Ιωάννης Διώτης που μας εξηγεί ότι «η "ψευδοαυτοκεφαλία" δόθηκε σε καθαιρεμένους, αυτοχειροτονήτους, αναθεματισμένους και σχισματικούς».
Την ίδια στιγμή, ο κ .Σαββόπουλος πιστεύει ότι όσοι αναγνώρισαν την ψευδοεκκλησία το έκαναν λόγω εξωτερικών και ισχυρών πιέσεων.
«Ένας από αυτούς ήταν ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής, Θεόδωρος Β', που αναγκάστηκε να αναγνωρίσει το σχίσμα».
«Ο Βαρθολομαίος να ανακαλέσει την απόφαση που "μάτωσε" την Ορθοδοξία»
Και οι δύο συνομιλητές μας συμφωνούν ότι ο μόνος τρόπος επούλωσης του σχίσματος είναι ο διάλογος στη βάση των Ιερών Κανόνων και όχι στη βάση των κανόνων που θέτει το Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης.
«Ευτυχώς η Ρωσική Εκκλησία στηρίζει τους κανόνες και σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούσε τη διάσπαση του Ορθόδοξου κόσμου. Είναι καιρός ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος να αφήσει στην άκρη τον εγωισμό του και τα πρωτία που θέλει να κατέχει και να ανακαλέσει την απόφαση που "μάτωσε" την Ορθοδοξία» αναφέρει ο κ. Διώτης.
«Ο μόνος που μπορεί να βάλει τέλος στο χάος είναι ο ίδιος ο Βαρθολομαίος που το δημιούργησε. Κανείς μας δεν θέλει να πάρουν χωριστούς δρόμους οι Εκκλησίες. Διασπασμένη η Ορθοδοξία είναι εξαιρετικά αδύναμη απέναναντι στις προκλήσεις των δύσκολων καιρών που διανύουμε» προσθέτει ο κ. Σαββόπουλος.
Κατά την άποψη του Ιλαρίωνα το πρώτο βήμα για την επίλυση της κατάστασης είναι η επιστροφή στην κατάσταση στην οποία βρίσκονταν όλες οι Ορθόδοξες Εκκλησίες μέχρι το 2018, όταν «οι αποφάσεις λαμβάνονταν συνοδικά κι όχι ατομικά».
«Είναι δύσκολο όμως να φανταστεί κανείς ότι ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως θα θέλει να επιστρέψει σε αυτό. Πλέον θεωρεί ότι έχει δικαίωμα να λαμβάνει ατομικές αποφάσεις χωρίς να συμπράττουν άλλες Εκκλησίες, παρά τη θέλησή τους και εις βάρος τους. Οι ιεράρχες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως συνεχίζουν να δηλώνουν: "Η αυτοκεφαλία της Εκκλησίας της Ουκρανίας είναι ένα τετελεσμένο γεγονός". Λοιπόν, αφού είναι έτσι, τότε η διαίρεση στην παγκόσμια Ορθοδοξία είναι επίσης τετελεσμένο γεγονός» ανέφερε ο Μητροπολίτης Ιλαρίων.
Πατριαρχείο Ιεροσολύμων: Ο στρατηγικός παίκτης που διαμορφώνει εξελίξεις στο Ουκρανικό
Ήταν 2019, όταν με πρωτοβουλία του τότε προέδρου της Ουκρανίας, Πέτρο Ποροσένκο, και του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, δύο σχισματικοί οργανισμοί συγχωνεύθηκαν σε μία δήθεν «Ορθόδοξη Εκκλησία της Ουκρανίας» καθώς όπως διακυρήχθηκε, διεξήχθη στην Ουκρανία συμβούλιο ενοποίησης των ανατολικών Ορθόδοξων Εκκλησιών της Ουκρανίας.
Η νέα εκκλησία έλαβε Τόμο Αυτοκεφαλίας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο κάτι που προκάλεσε σειρά αναταραχών στην Ορθοδοξία και πρωτίστως στο εσωτερικό της Ουκρανίας με βίαιες διαμάχες μεταξύ των πιστών της κάθε εκκλησίας.
Για τον λόγο αυτό η Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία διάκοψε τις σχέσεις με το Πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, καθώς και τους αρχιεπισκόπους και τους επισκόπους άλλων Εκκλησιών που δέχθηκαν το Ουκρανικό Σχίσμα.