Στο βίντεο ξετυλίγεται η μακραίωνη ιστορία των Ελλήνων του Πόντου που ξεκινά από τη μυθολογία.
Περιγράφει την άνθιση στα ρωμαϊκά χρόνια παράλληλα με τη διάδοση του χριστιανισμού.
Περιγράφει την άνθιση στα ρωμαϊκά χρόνια παράλληλα με τη διάδοση του χριστιανισμού.
Η έρευνα στρέφει τα φώτα της στη βυζαντινή εποχή, όπου υπήρξε ισχυροποίηση του ελληνικού στοιχείου και ξεχώρισε ο διοικητής του Πόντου, ο Θεόδωρος Γαβράς. Η εκπομπή παρουσιάζει την άγνωστη ιστορία του, αλλά και το τραγικό τέλος του, όταν ο ηγεμόνας Αμίρ Ασλή διέταξε να τον γδάρουν ζωντανό.
Μετά τον θάνατό του, ο Τούρκος πήρε το κρανίο του και το μετέτρεψε σε κύπελλο για να πίνει το κρασί του ενώ η ορθόδοξη εκκλησία τον αγιοποίησε.
Την ίδια κατάληξη είχε και ο τελευταίος αυτοκράτορας της Τραπεζούντας ο Δαυίδ, η αγιοποίηση του οποίου δεν βρίσκει σύμφωνους όλους τους ιστορικούς, όπως εξηγούν στην κάμερα. Ήταν τελικά ήρωας ή προδότης;
Η ιστορία της Τραπεζούντας συνεχίστηκε παρά τις διώξεις από τους Τούρκους, καθώς οι Πόντιοι κατάφεραν να αναπτύξουν την παιδεία και τον πολιτισμό τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι η πόλη στις αρχές του 20ου αιώνα είχε τρεις τράπεζες.
Πόντιοι δεύτερης και τρίτης γενιάς ανοίγουν τα οικογενειακά αρχεία τους και περιγράφουν στον Χρίστο Βασιλόπουλο, πώς ήταν η ζωή των προγόνων τους και πώς χάθηκαν χιλιάδες κατά την πρώτη φάση της γενοκτονίας.
Οι άντρες εξοντώθηκαν στα τάγματα εργασίας ενώ πολλές γυναίκες εκδιώχθηκαν, εξισλαμίστηκαν ή σκοτώθηκαν εν ψυχρώ.
Η αρχή του τέλους για τους Έλληνες του Πόντου ήταν το συνέδριο των Νεότουρκων που διεξήχθη το 1911 στη Θεσσαλονίκη.
Τα μέλη του κινήματος με σύνθημα «η Τουρκία ανήκει στους Τούρκους» αποφάσισαν τον βίαιο εξισλαμισμό όλων των Οθωμανικών εδαφών.
Η «Μηχανή του Χρόνου» σκιαγραφεί τους ηγέτες των Νεότουρκων που κατέλαβαν την εξουσία και αποφάσισαν την εκκαθάριση της Οθωμανικής αυτοκρατορίας.
Ιστορικοί και ερευνητές αναλύουν την πολιτική των Νεότουρκων, εξηγούν αναλυτικά το οργανωμένο σχέδιο εξόντωσης και δίνουν το πλαίσιο της γενοκτονίας, που εξελίχθηκε σε δύο φάσεις.
Η εκπομπή σε αυτό το επεισόδιο φωτίζει την περίοδο των απίστευτων διώξεων μέχρι το 1916.
ΠΗΓΗ