Σάββατο 11 Ιουνίου 2016

«Πτήση στο υπερπέραν» για τον πιλότο θρύλο Σπύρο Πισσάνο!

Κατέρριψε δέκα αεροσκάφη του Χίτλερ στον Β' Παγκόσμιο
Στους «αιθέρες», όπου άφησε το στίγμα του ως πιλότος της αγγλικής RAF και της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας, «επέστρεψε» ο Ελληνας πιλότος μαχητικών και δοκιμαστής των πρώτων αεριωθουμένων αεροπλάνων Σπύρος Πισσάνος.
Ο διεθνώς γνωστός πιλότος ξεψύχησε στις 9 Ιουνίου, σε ηλικία 96 ετών, αφήνοντας πίσω τη σύζυγό του Σοφία και ένα δισέγγονο.

Γεννηθείς το 1919 στον Κολωνό από Σπαρτιάτη πατέρα και μητέρα από την Κεφαλλονιά, ο νεαρός -τότε- Σπύρος Πισσάνος παρακολουθούσε τα αεροπλάνα της νεοσύστατης ΕΒΑ, που έκαναν χαμηλές πτήσεις. Από εκείνη την ηλικία ξεκίνησε να επισκέπτεται το Τατόι για να χαζεύει τα αεροπλάνα από κοντά - ήταν η περίοδος που αποφάσισε να γίνει πιλότος. Το 1938 πέρασε ως παράτυπος μετανάστης στη Ν. Υόρκη, όπου εργάστηκε ως σερβιτόρος και, πληρώνοντας από τον μισθό του, παρακολούθησε μαθήματα πτήσης.
Αρχές του 1942 εντάχθηκε εθελοντικά σε ομάδες αγγλόφωνων πιλότων που θα πολεμούσαν για την αγγλική RAF. Εκεί έγινε ανθυποσμηναγός στo 71 Σμήνος των American Eagles, που αργότερα συγχωνεύτηκε με την 4η Μοίρα Δίωξης της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας. Καθώς ήταν ο μόνος στην ομάδα που δεν είχε αμερικανικό διαβατήριο, άλλαξε την εθνικότητά του και ονομάστηκε Steven Pissanos. Παρά ταύτα, όταν σημείωσε τις πρώτες του καταρρίψεις οι τοπικές εφημερίδες στη γειτονιά του, το Πλέινφιλντ του Νιου Τζέρσι, τον ανέφεραν ως τον «Ιπτάμενο Ελληνα».

Ο Πισσάνος συμμετείχε σε πολλών ειδών επιχειρήσεις μεταξύ των κατεχομένων εδαφών της Γαλλίας, του Βελγίου, της Ολλανδίας και της Γερμανίας, ενώ κατέρριψε συνολικά δέκα αεροσκάφη του Αξονα. Το 1944 προβιβάστηκε σε σμηναγό και στάλθηκε ως δοκιμαστής αεροπλάνων στις ΗΠΑ έως το τέλος του πολέμου.
Ο Πισσάνος ήταν από τους πρώτους δοκιμαστές των αεριωθουμένων (τζετ) F-80, F-84, F-102, F-106 και F-4. Κατόπιν υπηρέτησε με τον βαθμό του αντισυνταγματάρχη σε διάφορες διοικήσεις και τα τελευταία τρία χρόνια της υπηρεσίας του βρέθηκε στην Ελλάδα, με σκοπό να βοηθήσει στην ένταξη των Phantom F-4E στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία. Συνταξιοδοτήθηκε το 1974, οπότε επέστρεψε στις ΗΠΑ.

Κατά καιρούς επισκεπτόταν την Ελλάδα για να δει την αδελφή του, που μένει στα Λιόσια, και για να ξανακάνει εκείνη την παλιά διαδρομή του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου που τον οδηγούσε στην Κηφισιά και στο Τατόι.
dimokratianews.gr