Περίπου 40 δισ. ευρώ θα κοστίσουν φέτος στους ευρωπαίους οι κυρώσεις προς την Ρωσία. Ποιοι κλάδοι πλήττονται περισσότερο. Η «εμπορική» προσέγγιση Μόσχας - Πεκίνου. Οι ανησυχίες της Δύσης.Ο πόλεμος των κυρώσεων έχει ήδη "λαβώσει" την οικονομία της ευρωζώνης και όλα δείχνουν ότι οι ¨πληγές" πολύ δύσκολα θα επουλωθούν ακόμα και όταν οι κυρώσεις σταματήσουν.
Σύμφωνα με ρωσικές πηγές , οι κυρώσεις θα στοιχίσουν, φέτος, 40 δισεκατομμύρια ευρώ στους ευρωπαίους πολίτες, ποσό που θα αυξηθεί στα 50 δισεκατομμύρια ευρώ, την επόμενη χρονιά. Το πραγματικό πρόβλημα θα υπάρξει όταν η Κίνα θα αρχίσει να "κατακτά" το έδαφος που αφήνουν οι ευρωπαίοι.
Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει κλάδος της ευρωπαϊκής οικονομίας που να μη έχει πληγεί απο την οικονομική αντιπαράθεση Μόσχας και Βρυξελλών. Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει πληγεί σημαντικά και το πλήγμα θα είναι ακόμα μεγαλύτερο στην περίπτωση που η Ρωσία πραγματοποιήσει την απειλή της για απαγόρευση στις εισαγωγές αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στις χώρες της Δύσης.
Οι δραστηριότητας των γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων και ανταλλακτικών έχουν υποχωρήσει στη Ρωσία ήδη κατά 25%. Παράλληλα, τα εμποροβιομηχανικά επιμελητήρια σε σχεδόν όλες τις χώρες της ΕΕ διαπιστώνουν επιπτώσεις από το ρωσικό εμπάργκο στην εισαγωγή τροφίμων και αγροτικών προϊόντων. Ο λογαριασμός , μάλιστα είναι αναλογικά μεγαλύτερος για τις χώρες του ευρωπαϊκού νότου. Ενδεικτικό θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι η Ιταλία σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά, πραγματοποίησε εξαγωγές τροφίμων προς τη Ρωσία που το 2013 άγγιξαν τα 700.000.000 ευρώ. Τα κρασιά κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο των ιταλικών εξαγωγών προς τη Ρωσία, με 115.000.000 ευρώ. Τα έσοδα της Ιταλίας από τις εξαγωγές ζυμαρικών έφτασαν τα 50.000.000 ευρώ και από τα γαλακτοκομικά προϊόντα τα 45.000.000 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο αγροτικός τομέας της Ιταλίας αντιπροσωπεύει το 17% του ΑΕΠ της.
Ανάλογες αρνητικές επιπτώσεις αναμένονται και για την ναυπηγική βιομηχανία. Ήδη , η υπόθεση της παράδοσης των ΜΙΣΤΡΑΛ απο την Γαλλία δίνει μία γεύση για τις επιπτώσεις των κυρώσεων στον ναυπηγικό κλάδο της Ευρώπης.
Το μεγάλο όμως πρόβλημα για την ευρωπαϊκή οικονομία είναι αν οι κυρώσεις οδηγήσουν σε μία πιο μακροπρόθεσμη στροφή της Ρωσίας σε αγορές τρίτών και κυρίως της Κίνας. Σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Πούτιν οι εμπορικές συναλλαγές Ρωσίας – Κίνας θα φτάσουν τα 100 δισεκατομμύρια δολάρια το 2015 ενώ κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014 ο κύκλος εργασιών των εμπορικών συναλλαγών μεταξύ Ρωσίας και Κίνας παρουσίασε άνοδο της τάξης του 4,5% και οι κινεζικές επενδύσεις στη ρωσική οικονομία αυξήθηκαν κατά 15% το 2013.
Για την Κίνα η ρωσική αγορά είναι... έπαθλο. Ο στόχος της στα προηγούμενα χρόνια ήταν να καταστήσει ευκολότερο στις κινεζικές εταιρείες να επενδύσουν στην Ρωσία και να πωλούν προϊόντα στους Ρώσους. Για την Κίνα, η οικονομία τής μεσαίας τάξης τής Ρωσίας είναι μια αγορά με τεράστιες ευκαιρίες, ειδικά τώρα που οι δυτικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να αναβάλουν τις επενδύσεις εκεί. Η Ρωσία, φοβούμενη τον ανταγωνισμό, έχει την τάση να περιορίζει την πρόσβαση των κινεζικών εταιρειών στην ρωσική αγορά. Αλλά στο νέο γεωπολιτικό τρίγωνο, τα ρωσικά και τα κινέζικα οικονομικά συμφέροντα συγκλίνουν.
Η Μόσχα ήδη χαλάρωσε τους περιορισμούς για τις κινεζικές επενδύσεις και κατά πάσα πιθανότητα θα επιταχύνει την διαδικασία. Σημειώνεται ότι ανάλογες εμπορικές συμφωνίες βρίσκονται σε εξέλιξη με χώρες της Νότιας Αμερικής ακόμα και με την Ινδία.
Αυτό πρακτικά, μπορεί να οδηγήσει σε μονιμοποίηση των ζημιών για τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις ακόμα και μετά την διακοπή των κυρώσεων και αυτό θα έχει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην οικονομία της ευρωζώνης καθως η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος τής Ρωσίας.
Πηγή: Premium.paratiritis.gr