Έμφραγμα στην ελληνική ακτοπλοΐα αφού ο κίνδυνος να μπει λουκέτο σε επιχειρήσεις του κλάδου είναι ορατός γεγονός που θα επιφέρει ανυπολόγιστη ζημιά για την ελληνική οικονομία.
Μάλιστα η κατάσταση χειροτερεύει με την αλματώδη αύξηση των καυσίμων. Ήδη από σήμερα θα γίνει νέα αύξηση και ο τόνος θα πωλείται 620 ευρώ αντί 599 που ήταν μέχρι χθες αφού αυξήθηκε το κόστος της διύλισης κατά 20 δολάρια όπως ανακοίνωσαν χθες οι εταιρείες πετρελαίου στις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Ήδη οι κάτοικοι της Λήμνου, της Ικαρίας και της Σάμου διαμαρτύρονται έντονα για την παλαιότητα των πλοίων που συνδέουν τα νησιά τους με την ηπειρωτική χώρα. Επίσης, οι κάτοικοι της Σύρου διαμαρτύρονται με τη σειρά τους γιατί μειώνονται τα δρομολόγια από και προς τον Πειραιά.
Οι εταιρείες σε μία προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό κόστος κόβουν δρομολόγια, αποδρομολογούν πλοία. Οι εναλλακτικές λύσεις που έχουν οι διοικήσεις των επιχειρήσεων ολοένα και λιγοστεύουν με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ελπίδες για το άμεσο μέλλον. Υπάρχουν σκέψεις ακόμη και για πώληση πλοίων σε μία αγορά όμως που είναι ήδη πολύ πεσμένη και οι τιμές είναι χαμηλές.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί από 30% έως και 50% και το ίδιο συμβαίνει και στη μεταφορά οχημάτων. Παράλληλα οι τιμές καυσίμων αυξήθηκαν έως και 12%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων έχει μειωθεί κατά 36% με 37%, ενώ το 2010 οι ζημιές του κλάδου ξεπέρασαν τα 310 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση μελετά τρόπους να παρέμβει και να λάβει προστατευτικά μέτρα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ρευστότητα. Γιατί εάν μία εταιρεία δεν θα έχει ρευστό να πάρει καύσιμα. Θα σταματήσει τα δρομολόγια και θα πρέπει το κράτος να βρει καράβια.
Όμως ενδεικτικό του τρόπου που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την ακτοπλοΐα είναι το γεγονός ότι για την υποδοχή του πρώτου ακτοπλοϊκού πλοίου για το 2012, που έχει ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα, παρέστη στην τελετή μόνο ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτης, ενώ για την υποδοχή του πρώτου κρουαζιερόπλοιου που έχει ξένη σημαία και ξένα πληρώματα κατέβηκε ένας υπουργός και ένας υφυπουργός.
«Η ακτοπλοΐα λειτουργεί σήμερα ως «κλειστό επάγγελμα» σε βάρος της οικονομίας." Τα λόγια ανήκουν στον πρόεδρο του ΝΕΕ, Γ. Γράτσο ο οποίος εξηγεί την κατάσταση στον νευραλγικό αυτό επιχειρηματικό κλάδο.
Ήδη οι κάτοικοι της Λήμνου, της Ικαρίας και της Σάμου διαμαρτύρονται έντονα για την παλαιότητα των πλοίων που συνδέουν τα νησιά τους με την ηπειρωτική χώρα. Επίσης, οι κάτοικοι της Σύρου διαμαρτύρονται με τη σειρά τους γιατί μειώνονται τα δρομολόγια από και προς τον Πειραιά.
Οι εταιρείες σε μία προσπάθεια να μειώσουν το λειτουργικό κόστος κόβουν δρομολόγια, αποδρομολογούν πλοία. Οι εναλλακτικές λύσεις που έχουν οι διοικήσεις των επιχειρήσεων ολοένα και λιγοστεύουν με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν ελπίδες για το άμεσο μέλλον. Υπάρχουν σκέψεις ακόμη και για πώληση πλοίων σε μία αγορά όμως που είναι ήδη πολύ πεσμένη και οι τιμές είναι χαμηλές.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία η επιβατική κίνηση έχει μειωθεί από 30% έως και 50% και το ίδιο συμβαίνει και στη μεταφορά οχημάτων. Παράλληλα οι τιμές καυσίμων αυξήθηκαν έως και 12%.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος των ακτοπλοϊκών επιχειρήσεων έχει μειωθεί κατά 36% με 37%, ενώ το 2010 οι ζημιές του κλάδου ξεπέρασαν τα 310 εκατομμύρια ευρώ.
Η κυβέρνηση μελετά τρόπους να παρέμβει και να λάβει προστατευτικά μέτρα
Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα είναι η ρευστότητα. Γιατί εάν μία εταιρεία δεν θα έχει ρευστό να πάρει καύσιμα. Θα σταματήσει τα δρομολόγια και θα πρέπει το κράτος να βρει καράβια.
Όμως ενδεικτικό του τρόπου που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση την ακτοπλοΐα είναι το γεγονός ότι για την υποδοχή του πρώτου ακτοπλοϊκού πλοίου για το 2012, που έχει ελληνική σημαία και ελληνικά πληρώματα, παρέστη στην τελετή μόνο ο πρόεδρος του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτης, ενώ για την υποδοχή του πρώτου κρουαζιερόπλοιου που έχει ξένη σημαία και ξένα πληρώματα κατέβηκε ένας υπουργός και ένας υφυπουργός.
«Η ακτοπλοΐα λειτουργεί σήμερα ως «κλειστό επάγγελμα» σε βάρος της οικονομίας." Τα λόγια ανήκουν στον πρόεδρο του ΝΕΕ, Γ. Γράτσο ο οποίος εξηγεί την κατάσταση στον νευραλγικό αυτό επιχειρηματικό κλάδο.
protothema.gr/