Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου 2009

Πριν διαβάσετε το κείμενο σας ενημερώνουμε ότι η αποχή του Αρχιεπισκόπου από τα βασικά προβλήματα είναι εμφανής και εσκεμμένη…

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΚΑΡΙΩΤΑΤΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ
ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ ΠΑΣΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
κ. ΙΕΡΩΝΥΜΟΥ
ΕΙΣ ΤΗΝ ΕΚΤΑΚΤΟΝ ΣΥΓΚΛΗΣΙΝ
ΤΗΣ ΙΕΡΑΡΧΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΤΗΝ 18/12/2009
Σεβασμιώτατοι εν Χριστώ αδελφοί,
Δεν πέρασαν παρά μόνον δύο μήνες και ιδού συνέρχεται και πάλιν εν Χριστώ το σεπτόν σώμα της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας μας. Το γεγονός τούτο αφ’ ενός μεν προσδίδει χαράν και ευχαρίστησιν εις όλους μας δια την εκ νέου επικοινωνία μας, αφ’ ετέρου δε καταδεικνύει την ανάγκη και την ευθύνη όλων μας στην αντιμετώπιση μικρών η μεγάλων θεμάτων που είναι φυσικόν να προκύπτουν στην ποιμαντική μας πορεία και τα οποία, κατά την τάξιν της Εκκλησίας μας, αντιμετωπίζονται συλλογικώς και όχι μονομερώς.

Θα ήθελα να αρχίσω τήν εισήγησή μου με λίγα λόγια που θα αναφέρονται στην σκοπιμότητα της συναντήσεως αυτής και στην επιλογή του θέματος «συγκρότησις προκαταρτικών επιτροπών». Επιτροπών που θα μπορούσαν να ονομασθούν και προπαρασκευαστικές, όπως θα καταδειχθεί κατωτέρω.
Οι εθνικές εκλογές της 4ης παρελθόντος Οκτωβρίου ανέδειξαν νέον πολιτικό σχήμα και την εκ τούτου νέα Κυβέρνηση. Η ποιμαίνουσα - διοικούσα Εκκλησία σέβεται πάντοτε την ελεύθερη και δημοκρατική βούληση του Ελληνικού λαού και προσπαθεί να συνεργάζεται στο μέτρο του δυνατού με εκείνο το χώρο μας που ονομάζουμε Πολιτεία.

Η Κυβέρνησις αυτή στα πλαίσια του σχεδιασμού της για τήν αντιμετώπιση τρεχόντων ζωτικών θεμάτων του τόπου αλλά και στα πλαίσια του γενικώτερου προγραμματισμού της ήταν και είναι φυσικό να ασχοληθεί και με θέματα που έχουν σχέση και με την ζωή της Εκκλησίας που αγγίζουν την ανθρώπινη πλευρά της.

Μερικά από αυτά εδημιούργησαν και δημιουργούν κατ’ αρχήν ωρισμένες επιφυλάξεις η αντιθέσεις.
Δυστυχώς και εδώ επανελήφθη το σύνηθες σφάλμα, δηλαδή η γραπτή και ηλεκτρονική πληροφόρηση που ασφαλώς επηρεάζει και διαμορφώνει την κοινή γνώμη, να εκλαμβάνεται ως αυθεντία και ως αξιόπιστη πηγή. Στην παγίδα αυτή δυστυχώς περιπίπτουμε αρκετές φορές και πολλοί από εμάς με αποτέλεσμα και οι ίδιοι να ταλαιπωρούμεθα και προβλήματα και ερωτηματικά να δημιουργούμε προς ζημία της Εκκλησίας μας και τελικά και οι ίδιοι να εκτιθέμεθα.

Άν συνηθίζαμε στα οποιαδήποτε προκύπτοντα εκκλησιαστικά θέματα η προβλήματα να ζητούμε τις απαντήσεις από τις γνήσιες πηγές μας, μια από τις οποίες είναι και το συνοδικό μέλος επί του Τύπου και των Δημοσίων Σχέσεων, πολλά άτοπα θα προελαμβάνοντο η θα προλαμβάνονται.

Κατά τήν ορκομωσία τόσον του Προέδρου της Κυβερνήσεως όσον και εις εκείνην των μελών αυτής, ο Πρόεδρος κ. Γεώργιος Παπανδρέου στην ολιγόλεπτη συζήτησή μας αναφέρθηκε στην ανάγκη συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας στα προβλήματα του λαού μας και ζήτησε προσωπική συνάντηση.

Η συνάντησή μας έγινε στις 3 Νοεμβρίου στο Μέγαρο Μαξίμου μέσα σε ένα πνεύμα άνεσης και καλής θελήσεως. Συνισταμένη της όλης συζητήσεώς μας ήταν να επιδιωχθή η αναζήτησις του τρόπου της καλύτερης συνεργασίας Πολιτείας και Εκκλησίας για την καλλιέργεια, την αναβάθμιση και την εξυπηρέτηση του λαού μας.

Μου δόθηκε η ευκαιρία να επισημάνω στον κ. Πρωθυπουργό, ότι το σύστημα διοικήσεως της Εκκλησίας μας είναι Συνοδικό. Ως εκ τούτου ως Πρόεδρος της Ιεράς Συνόδου μπορώ προσωπικά να αναφερθώ η να απαριθμήσω θέματα που απασχολούν την Εκκλησία μας και έχουν σχέση με την Πολιτεία μας αλλά η συζήτησις, η μελέτη τους και η απόφασις επ’ αυτών έγκεινται εις την αρμοδιότητα των δύο συνοδικών οργάνων της ΔΙΣ και της ΙΣΙ.

Στα θέματα αυτά απλώς κατά την συνάντηση εκείνη έγινε αναφορά και ακολούθησαν λίγα σχόλια. Ήσαν δε αυτά:

α. Ταυτότητα τής Εκκλησίας. Πως βλέπει η Εκκλησία την Πολιτεία και πως η Πολιτεία την Εκκλησία.

β. Μεγάλο θέμα τής Εκκλησίας είναι η στελέχωσίς της, η μόρφωση του Κλήρου και η αναβάθμισίς του. Με αυτό τον τρόπο θα βοηθηθή περισσότερο το ποιμαντικό της έργο που αποβλέπει πρώτα στην πνευματική αναγέννηση και καλλιέργεια του ανθρώπου και ακολούθως στην συμπαράστασή του στα προβλήματα της καθημερινότητος.

γ. Σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας
δ. Εκκλησιαστική Περιουσία και αξιοποίησις τής εναπομεινάσης με στόχο τα εκ της αξιοποιήσεως έσοδα να διατίθενται στην εξυπηρέτηση του λαού μας, ιδιαίτερα των αδυνάτων, μέσα από ένα δίκτυον κέντρων διακονίας.

ε. Προνοιακό Έργο τής Εκκλησίας και η περαιτέρω ανάπτυξίς του.

στ. Το πρόβλημα τών Ναρκωτικών. Η έναρξις πιλοτικού προγράμματος τής Εκκλησίας με ανέγερση Κέντρου για την επανένταξη εκείνων που αγωνίζονται να αποδεσμευθούν από την ασθένειά τους.

ζ. Συμμετοχή τής Εκκλησίας στα αναπτυξιακά έργα, όχι για τήν δημιουργία επιχειρήσεων, αλλά ιδρυμάτων, κέντρων πολιτισμού, που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των συνανθρώπων μας.

η. Αγωνία τής Εκκλησίας για τήν έκπτωση τών αξιών, για τα φαινόμενα που ευτελίζουν τους θεσμούς, καταρρακώνουν την αξιοπρέπεια των ανθρώπων και δημιουργούν όχι μόνον κακό παράδειγμα για τους νέους μας αλλά και τους εξοργίζουν.

θ. Ο τρόπος αγωγής των νέων μας.

Ο κ. Πρόεδρος έκανε λόγο για τήν κοινωνική συνοχή, τόν ευεργετικό ρόλο της Εκκλησίας στον τομέα αυτό˙ το μεταναστευτικό πρόβλημα, την οικολογική καταστροφή, την πράσινη ανάπτυξη και την ανάγκη καλλιέργειας περιβαλλοντικής συνειδήσεως.

Επισφράγιση της συζητήσεώς μας ήταν:

α. Ανάγκη συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας,

β. Σύστασις Επιτροπών από τα δύο μέρη για την συζήτηση θεμάτων, και

γ. Η δήλωσις του κ. Προέδρου, ότι θα συστήση στούς Υπουργούς και τους συνεργάτους του, πριν ανακινήσουν θέματα η λάβουν μέτρα που έχουν σχέση με την Εκκλησία, να προηγηθή ενημέρωσις και συνεννόησις.

Όλα αυτά είχα χρέος να τα μεταφέρω εις τήν πρώτην μετά τήν συνάντησιν συνεδρίαν της ΔΙΣ, όπως και έγινε.

Η ανακοίνωσις και το σχέδιο νόμου για την καταβολή Ενίσχυσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης και η ατυχής αντιμετώπισις της Εκκλησίας μας έφερε σε αμηχανία, δημιούργησε ερωτηματικά για τα όσα είχαν συζητηθή με τον κ. Πρόεδρο και δεν έλειψαν και εκείνοι που βιάστηκαν να δυναμιτίσουν το καλό κλίμα συνεργασίας που δημιουργήθηκε.
Η αντίδρασίς μας υπήρξε άμεση και μετά τήν ανάρτησιν του σχεδίου Νόμου εις το Διαδίκτυον, συνήλθε η ΔΙΣ και απέστειλε επιστολή διαμαρτυρίας δια του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ιωαννίνων, Προέδρου της ΕΚΥΟ, κ. Θεοκλήτου εις τον αξιότιμον Υπουργόν Οικονομικών κ. Γεώργιον Παπακωνσταντίνου εξηγώντας τα επιχειρήματα της Εκκλησίας και ζητώντας να αντιμετωπισθεί η Εκκλησία της Ελλάδος ως Ν.Π.Δ.Δ. και όχι ως φιλανθρωπικό Ίδρυμα και να παραμένει η φορολογία εις το 1 0/00 (βλ. επιστολή).
Ακολούθησε το υπ' αριθ. 2396/27-11-2009 απαντητικό έγγραφο τού Υπουργού Οικονομικών κ. Γεωργίου Παπακωνσταντίνου το οποίον επικεντρώνεται στις εξής Θέσεις:

α. Προτείνεται σύστασις μιας διμερούς Επιτροπής που θα εξετάσει ζητήματα αναφορικά με τη φορολογική αντιμετώπιση της εκκλησιαστικής περιουσίας. «Θα ήθελα» σημειώνει «να Σας ζητήσω να προχωρήσετε από πλευράς Σας στον ορισμό των εκπροσώπων Σας στην επιτροπή αυτή, προκειμένου να αρχίσουν σε σύντομο χρονικό διάστημα οι εργασίες της, οι οποίες έχω την πεποίθηση, ότι θα συμβάλουν στην αποσαφήνηση κρίσιμων ζητημάτων και στην εξεύρεση μιας δίκαιης και λειτουργικής λύσης».

β. Ως προς το θέμα της Ενίσχυσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης γράφει: «Θα ήθελα, στο σημείο αυτό, να διευκρινίσω, ότι είναι διαφορετικό ζήτημα οι ρυθμίσεις που εντάσσονται στο κατατεθέν προ ημερών στη Βουλή σχέδιο νόμου για την καταβολή Ενίσχυσης Κοινωνικής Αλληλεγγύης σε ευπαθείς ομάδες πληθυσμού και την επιβολή εισφοράς Κοινωνικής Ευθύνης σε μεγάλες επιχειρήσεις και την μεγάλη ακίνητη περιουσία. Οι ρυθμίσεις εισφοράς Κοινωνικής ευθύνης έχουν έκτακτο χαρακτήρα και εξυπηρετούν το στόχο αναδιανομής του δημοσιονομικού βάρους των μέτρων κοινωνικής αλληλεγγύης. Στο ίδιο νομοσχέδιο, η αύξηση στο 3 τοις χιλίοις (3‰) του συντελεστή Ε.Τ.ΑΚ που περιλαμβάνει την Εκκλησία της Ελλάδος και όλα τα καθιδρύματα, ιδιωτικά η δημοσίου δικαίου, των γνωστών θρησκειών για τα προς εκμετάλευση ακίνητά της, έχει ομοίως έκτακτο χαρακτήρα. Η διατήρηση του Ε.Τ.ΑΚ αφορά το έτος 2009 και μόνον, και θα καταργηθεί στη συνέχεια, όπως και η έκτακτη εισφορά».

γ. «Θεωρούμε συνεπώς αυτονόητο, ότι ο διάλογος στο πλαίσιο της Επιτροπής για τα ζητήματα αναφορικά με την φορολογία της εκκλησιαστικής περιουσίας θα ξεκινήσει σε μηδενική βάση. Για μας ο διάλογος και η ευρεία δημόσια διαβούλευση αποτελούν ζήτημα αρχής και προϋπόθεση φορολογικής μεταρρύθμισης».

Το περιεχόμενο του εγγράφου αυτού ανεγνώσθη εις τήν συνεδρία τής Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της 1ης τρέχοντος μηνός και μετά πολλήν συζήτησιν αποφασίσθηκαν, όσα αναφέρονται εις το Δελτίον Τύπου την αυτήν ημέραν και εις το υπ' αριθ. 4680/3 Δεκεμβρίου 2009 έγγραφο της ΔΙΣ προς τον Υπουργόν Οικονομικών: Δηλαδή «Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος κατά την Συνεδρία της 1ης Δεκεμβρίου 2009 εμελέτησε την προαναφερθείσα επιστολή και μετά από διαλογική συζήτηση απεφάσισε να Σας ενημερώσει ως προς το θέμα της εκτάκτου εισφοράς του φόρου κατοχής περιουσίας (Ε.Τ.ΑΚ.), με σκοπό την χορήγηση από μέρους της Πολιτείας του επιδόματος Κοινωνικής Αλληλεγγύης εκτάκτως και εφ' άπαξ δια το έτος 2009, ότι:

α. Η Εκκλησία της Ελλάδος συνεισφέροντας, όπως το πράττει πάντοτε στις κρίσιμες και δύσκολες περιστάσεις της κοινωνίας, έστω και αν δεν φέρει την ευθύνη, έρχεται αρωγός στην ανακούφιση του λαού.

β. Η Εκκλησία τής Ελλάδος, επειδή εξασκεί ένα τεράστιο κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο προς ανακούφιση των πασχόντων και αναξιοπαθούντων αδελφών μας, το οποίο επιτελείται με επτακόσια (700) περίπου Ιδρύματα στην Ιερά Αρχιεπισκοπή Αθηνών και τις Ιερές Μητροπόλεις και δαπανά εκατό εκατομμύρια Ευρώ (100.000.000,00 ₠) ετησίως για φιλανθρωπικούς και κοινωνικούς σκοπούς, απαιτεί από την Πολιτεία τουλάχιστον, την ισότιμη μεταχείριση με το σύνολο των λοιπών Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.).

γ. Η Εκκλησία θεωρεί αυτονόητο ότι ο οποιοσδήποτε φόρος επί της ακινήτου περιουσίας Της δεν θα περιλαμβάνει κατ' ουδένα τρόπο τα ακίνητα που ιδιοχρησιμοποιούνται και εκείνα επί των οποίων υφίστανται οποιαδήποτε βάρη, τα οποία εμποδίζουν την ελεύθερη αξιοποίησή τους η ακίνητα που έχουν παραχωρηθεί δωρεάν η παραμένουν αναξιοποίητα, με σκοπό την ανέγερση και λειτουργία Ιδρυμάτων προνοιακού χαρακτήρα.

Ως εκ τούτου η Διαρκής Ιερά Σύνοδος αποφασίζει για το έτος 2009 και μόνο, η Εκκλησία της Ελλάδος να συνεισφέρει με το αναλογούν σε Αυτήν ποσόν για τα ακίνητα που αποφέρουν εισόδημα σύμφωνα με τα ως άνω εκτεθέντα».

Εν τω μεταξύ προέκυψε το θέμα τής προσλήψεως όλων τών υπαλλήλων του Δημοσίου δια του ΑΣΕΠ. Πριν δημοσιοποιηθεί το θέμα, με επεσκέφθη ο αρμόδιος υπουργός κ. Ιωάννης Ραγκούσης και με ενημέρωσε για τις προθέσεις της Πολιτείας επί του θέματος αυτού υπογραμμίζοντας μάλιστα, ότι επ’ αυτού συνεφώνησαν η Προεδρία της Χώρας, η Βουλή των Ελλήνων και ετονίσθη ότι θα ήταν εποικοδομητικό να συμφωνούσε επ’ αυτού και η Εκκλησία. Ανεπτύχθησαν οι δικές μας απόψεις και οι επιφυλάξεις μας λόγω του χαρακτήρος της εργασίας εις τον εκκλησιαστικόν χώρον.

Ακολούθησαν πολλές συζητήσεις, απεστάλη το υπ’ αριθμ. 4836/12 Δεκεμβρίου τρ.ε. έγγραφό μας και ως φαίνεται υπήρξε πρόοδος στην αντιμετώπιση του θέματος.

Η ΔΙΣ ώρισε πρόεδρο Επιτροπής του θέματος αυτού τόν Σεβασμιώτατον Μητροπολίτην Ξάνθης κ. Παντελεήμονα για την τροποποίηση του Κανονισμού 5 της Εκκλησίας περί εκκλησιαστικών υπαλλήλων και την πρόσληψιν των εκκλησιαστικών υπαλλήλων σύμφωνα με τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας. Τις ημέρες αυτές ψηφίζεται ο νόμος και θα δούμε αν πραγματοποιήθηκε η δοθείσα υπόσχεσις.

Κατά τήν συνεδρίαν της ΔΙΣ στις 12 Δεκεμβρίου ετέθησαν και πάλιν τα θέματα της συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας και της συγκρότησης επιτροπών προετοιμασίας για ένα διάλογο.

Είναι αλήθεια ότι επί πολλά έτη έχουν συσσωρευθεί πολλά θέματα ενώ παράλληλα λόγω των νέων συνθηκών ζωής και των νέων τεχνολογιών αυτά αυξάνουν και επιβάλλεται η Εκκλησία στον διοικητικόν οργανισμόν τάχιστα να ασχοληθούν με αυτά για δικούς τους λόγους ανεξάρτητα αν και πολλά από αυτά τα θέματα δεν έχουν αναφορά στις σχέσεις Εκκλησίας και Πολιτείας.

Το πλήθος τών θεμάτων αυτών ωδήγησε τήν ΔΙΣ να αποφασίσει τήν ομαδοποίηση των θεμάτων αυτών και να συγκροτήσει τις εξής επιτροπές μελέτης:

Επιτροπή Προσδιορισμού ρόλων Εκκλησίας - Κράτους. Σύνδεσμος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ. Ιερόθεος,
Επιτροπή για το Κοινωνικό Έργο της Εκκλησίας. Σύνδεσμος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νικαίας κ. Αλέξιος,

Επιτροπή για την Παιδεία και την Νεότητα. Σύνδεσμος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιος, Επιτροπή επί των Οικονομικών και της Εκκλησιαστικής Περιουσίας. Σύνδεσμος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ελασσώνος κ. Βασίλειος,

Επιτροπή για την Εκκλησιαστική Εκπαίδευση και τον Κλήρο. Σύνδεσμος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Νικόλαος, και Επιτροπή για τον Πολιτισμό και τις Νέες Τεχνολογίες. Σύνδεσμος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας και Ναούσης κ. Παντελεήμων.

Με τήν σκέψη ότι μια τέτοια πρωτοβουλία θα έπρεπε ασφαλώς να τύχη της μελέτης και της εγκρίσεως υπό της ΙΣΙ τοποθετήθηκε σε κάθε μια από τις επιτροπές ένας συνοδικός αδελφός ως συνοδικός σύνδεσμος προκειμένου να προσφέρει της υπηρεσίες του, εάν εγκριθή υπό του σώματος της ΙΣΙ ο προτεινόμενος σχεδιασμός.

Η Πολιτεία ζήτησε δια του Υπουργού Οικονομικών τήν συγκρότησιν διμερούς επιτροπής και την έναρξη διαλόγου.

Ο διάλογος γενικά είναι αποδεκτός και χαρακτηριστικό γνώρισμα τής Ορθόδοξης Εκκλησίας. Στην προκειμένη όμως περίπτωση πρέπει να προηγηθεί ένας ουσιαστικός άλλος διάλογος˙ αυτή τη φορά στο εσωτερικό της ποιμαινούσης - διοικούσης Εκκλησίας. Μία συζήτησις, μελέτη, αξιολόγησις κατάστάσεων και πραγμάτων.

Θα πρέπει, κατά τήν άποψίν μου πάντοτε, τήν πρόσκλησίν μας αυτήν για διάλογο να τήν εκλάβουμε και σάν ευκαιρία εξέτασης τής εσωτερικής κατάστασης της εκκλησιαστικής μας διοικήσεως και ποιμαντικής, ως και αφορμή αντιμετώπισης πολλών προβλημάτων μας και αδιεξόδων που έχουν συσσωρευθεί επί δεκαετίες και δημιουργούν πολλές φορές ευτελιστικά φαινόμενα.
Είναι ανάγκη να εξετασθούν και να αντιμετωπισθούν με σύνεση, αντικειμενικότητα και ειλικρίνεια λάθη και αστοχίες του παρελθόντος που η επιτέλεσις τους συνεχίζει να επιδρά αρνητικά στην πορεία της σημερινής εκκλησιαστικής πραγματικότητος με την δημιουργία σιδηρών αγκυλώσεων.
Να ληφθούν υπ’ όψιν σοβαρά οι καινούργιες συνθήκες της σημερινής ζωής. Οι νέες ιδέες, τα διακινούμενα ιδεολογικά και πνευματικά ρεύματα, οι μετακινήσεις των ανθρώπων, οι σύγχρονες απαιτήσεις και οι επιδράσεις όλων αυτών εις την εκκλησιαστική μας ζωή.
Μια τέτοια εσωτερική στροφή και αυτοκριτική θα μας φέρει μπροστά σε μεγάλα θέματα που πολλές φορές η εκκλησιαστική διοίκησις στην αντιμετώπισή τους στάθηκε κατώτερη από την απαίτηση του γνήσιου εκκλησιαστικού φρονήματος.
Για άλλη μια φορά να υψώσουμε μέσα μας και γύρω μας το Όραμά μας. Ποιό είναι το σημερινό όραμα της Εκκλησίας μας; Τι Εκκλησία θέλουμε; Πως θα ήθελαν οι πιστοί μας την δική τους Εκκλησία; Τι ζητούν από εμάς;
Σε μια τέτοια προσπάθεια αμέσως θα συνειδητοποιήσουμε όλοι μας αυτά τα θέματα από τα οποία ενδεικτικά αναφέρω:
α. Είναι ανάγκη αλλαγής του τρόπου εκλογής των Αρχιερέων και της πλήρωσης των κενών αρχιερατικών εδρών. Η ιστορία του θέματος αυτού έχει δημιουργήσει πολλά δεινά και περιπέτειες στο χώρο μας. Είναι καιρός πια να αντιληφθούμε ότι είναι άλλο πράγμα η Εξουσία και άλλο η Διακονία.

β. Το θέμα τής στελεχώσεως τής Εκκλησίας σε επίπεδο κληρικών και λαϊκών είναι ανάγκη να μελετηθή και να αντιμετωπισθή με σοβαρότητα.

γ. Η Μοναχική επιλογή ενώ μπορεί να είναι ένα θείο δώρο και ένας ζωογόνος πνεύμονας στη ζωή της Εκκλησίας μας υπάρχει κίνδυνος με τις διάφορες εκτροπές και αυθαιρεσίες, από όπου κι αν προέρχονται, να καταλήξει με τον καιρό σε μείζον εκκλησιαστικό πρόβλημα.

Και επανέρχομαι τώρα στις συγκροτημένες υπό της ΔΙΣ επιτροπές που θα διευρυνθούν, εφ’ όσον εγκρίνει το Σώμα της Ιεραρχίας με άλλους δύο η τρεις Αρχιερείς και δύο λαϊκούς ειδήμονες των θεμάτων και ακόμη με άλλα πρόσωπα που διακρίνονται για τις ειδικές τους γνώσεις επί των θεμάτων εκείνων, μερικά των οποίων ήδη αναφέρθηκαν.

Τα συμπεράσματα και οι αποφάσεις αυτής τής εργασίας θα είναι το υλικό που θα πλουτίσει και θα καθοδηγήσει αυτούς που θα κληθούν να υλοποιήσουν τον διάλογο. Τις εργασίες αυτές θα πρέπει οι επιτροπές αυτές να αποπερατώσουν εντός τριμήνου.

Ένα άλλο σημείο που θέλω να επικεντρώσω την προσοχή σας είναι ο τρόπος υλοποίησης του διαλόγου είτε πρόκειται για διάλογο με οποιονδήποτε φορέα η και την Πολιτεία.

α. Δέν πρέπει να είναι αποσπασματικός, δηλαδή η αντιμετώπισις ενός θέματος μεμονωμένα, αλλά σε σχέση με τα συγγενή του.

β. Η εκπροσώπησις στον Διάλογο δέν θα πρέπει να είναι μόνο εκ τής επιτροπής του συγκεκριμένου θέματος αλλά και εκ των άλλων συγγενών επιτροπών.
Και τούτο αφ’ ενός μέν για να μήν γίνεται «σαλαμοποίησις» τών θεμάτων και εφ’ ετέρου η αντιμετώπισις να γίνεται σε συνάρτηση και με τα άλλα θέματα της Εκκλησίας. Και όλα αυτά υπό την έγκρισιν της ΔΙΣ και της ΙΣΙ.
Εννοείται ότι οι υπάρχουσες επιτροπές: α. Για τα θέματα των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Σχολών, β. Για το Νόμο περί Εκκλησιαστικής Δικαιοσύνης, γ. την παρακολούθηση του θέματος του Ε.Τ.ΑΚ., και δ. εκείνο του ΑΣΕΠ, θα συνεχίσουν το έργο τους.
Σεβασμιώτατοι Άγιοι Αρχιερείς,
Αυτές τίς λιτές σκέψεις ήθελα σήμερα να καταθέσω ενώπιόν σας με σκοπόν να σας ενημερώσω επί θεμάτων τρεχούσης φύσεως και για τον σχεδιασμόν που σκεπτόμαστε για την υλοποίησιν ενός Διαλόγου στον οποίο προσκληθήκαμε.
Πιστεύω, ότι υπό τίς παρούσες συνθήκες Πολιτεία και Εκκλησία πρέπει και οφείλουν να καθήσουν και να εξετάσουν μαζί όλα τα θέματα που μας απασχολούν. Τα μεγάλα θέματα του Έθνους και της Κοινωνίας μας περνούν μέσα από την Πολιτεία αλλά και από την Εκκλησία. Η απάλυνση του πόνου του συνανθρώπου μας, του συμπολίτου μας, το επίπεδο διαβιώσεως των παιδιών μας, των πιστών μας, η εθνική μας παιδεία, είναι θέματα ζωτικής σημασίας δια την Εκκλησίαν, η οποία ως Μητέρα αυτού του Έθνους αγωνιά, πονά και αγωνίζεται στο μέτρο των δυνατοτήτων της νυχθημερόν δια την συμβολήν της στην επίλυσιν μεγάλων προβλημάτων προς όφελος του συνόλου του Ελληνικού Λαού.
Είμαι βέβαιος ότι και εις αυτήν την περίπτωση ο καθ’ ένας μας θα κάνει το χρέος του.
Εξ άλλου εκείνο που μάς έμαθε ο Ιδρυτής τής Εκκλησίας είναι ότι σ’ αυτήν την ζωή άλλος είναι «ο σπείρων», άλλος είναι «ο θερίζων», αλλά Εκείνος που αυξάνει και ευλογεί είναι ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός, ο Θεός και Πατέρας μας.
www.ecclesia.gr