Στην Τουρκία τις ημέρες αυτές, ξεκίνησε η προβολή μιας νέας σειράς, με πρωταγωνιστή το γνωστό ηθοποιό στο σίριαλ που έκανε... θραύση και στη χώρα μας, Χαλίτ Εργκέντς, πιο γνωστό ως Ονούρ! Ο τίτλος της σειράς είναι "Μεγαλοπρεπής Αιώνας" και θεματική του, η ζωή του τούρκου σουλτάνου Σουλεϊμάν του Α΄, γνωστού στους Τούρκους και ως Μεγαλοπρεπή. Η πλοκή της ταινίας θα περιπλέκεται γύρω από την ζωή αυτού και τον έρωτά του με μια χριστιανή... σκλάβα, την οποία έκανε σουλτάνα του! Όλα τα εχέγγυα λοιπόν για μια ακόμη λαϊκή επιτυχία, που είναι σχεδόν βέβαιο ότι αργά ή γρήγορα θα προβληθεί και στη χώρα μας. Πρέπει να ομολογήσουμε ότι πρόκειται περί μιας πολύ εντυπωσιακής "υπερπαραγωγής". Είναι όμως τυχαία η χρονική στιγμή και η επιλογή του ιστορικού πλαισίου της σειράς;
Η επιλογή του προσώπου του συγκεκριμένου σουλτάνου κάθε άλλα παρά τυχαία είναι, καθώς ήταν κατά τη διάρκεια της δικής του κυριαρχίας που η Οθωμανική Αυτοκρατορία έφτασε στην ακμή της. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι ήταν ο σουλτάνος ο οποίος ανέλαβε μια σειρά επιτυχημένων εκστρατειών, ξεκινώντας με την κατάληψη του Βελιγραδίου το 1521. Το 1522 κατέλαβε τη Ρόδο και επέτρεψε στους Ιωαννίτες ιππότες να εγκαταλείψουν το νησί και να εγκατασταθούν στη Μάλτα, την οποία όμως απέτυχε να καταλάβει μετά από μακρά πολιορκία (18 Μαΐου-8 Σεπτεμβρίου 1565). Από το 1521 μέχρι το 1556 τα στρατεύματά του κατέλαβαν την Ουγγαρία, την Τρανσυλβανία, τη Σλοβενία, τη Μολδαβία, το Κουρδιστάν, τη Μεσοποταμία, τη Γεωργία, την Τριπολίτιδα, την Τύνιδα και το Αλγέρι στην Αφρική, ενώ ο στόλος του κυριαρχούσε με επικεφαλής τον αρχιπειρατή Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα, στη Μεσόγειο και στο Αιγαίο.
Ο Νεοθωμανισμός στο μονοπάτι του Χόλιγουντ
Σας θυμίζουν κάτι όλα αυτά; Μήπως όλες τις περιοχές τις οποίες περιγράφει στο βιβλίο του "Το στρατηγικό βάθος" ο ΥΠΕΞ της Τουρκίας Αχμέντ Νταβούτογλου; Τις περιοχές τις οποίες ορίζει ως το "στρατηγικό βάθος" της Τουρκίας; Θα αναρωτηθεί κανείς τι σχέση έχει μια τηλεοπτική σειρά, με την εξωτερική πολιτική μιας χώρας. Όποιος το αναρωτηθεί όμως αυτό, δεν θα έχει λάβει υπ' όψιν του μια ιδιαίτερα σημαντική πτυχή της γεωπολιτικής, που είναι ο πολιτισμός κάθε χώρας και η ισχύς του. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ολόκληρη η Ευρώπη υποτάχθηκε οικονομικά και πολιτιστικά στις ΗΠΑ, μέσω του τεράστιου προπαγανδιστικού μηχανισμού ο οποίος ονομάζεται Χόλιγουντ. Οι "κινούμενες εικόνες" των διαφόρων studios αποδείχθηκαν το πλέον αποτελεσματικό όπλο για την επικυριαρχία των ΗΠΑ στην Ευρώπη για πολλές δεκαετίες. Ακριβώς την ίδια τακτική φαίνεται ότι αποφασίζει να χρησιμοποιήσει το light ισλαμιστικό καθεστώς του κ. Ερντογάν στη γείτονα Τουρκία για να επικυριαρχήσει πολιτικά στις χώρες τις οποίες θεωρεί ότι πρέπει να εντάξει στη σφαίρα επιρροής της. Έτσι λοιπόν, τα πολλά τουρκικά σίριαλ γνωρίζουν επιτυχία και εξάγονται όχι μόνο στις χώρες της Μέσης Ανατολής, το Ιράκ, τη Συρία, τον Λίβανο και λοιπά, αλλά και σε χώρες όπως η Ελλάδα, η Βουλγαρία και η Αλβανία.
Αυτές οι σειρές αποτελούν ενός είδους "πολιορκητικού κριού" εκσυγχρονισμένου φυσικά και τροποποιημένου, έτσι ώστε να ταιριάζει στις επιταγές της νέας εποχής. Η αποστολή τους είναι να εκτουρκίσουν πολιτιστικά ένα ολοένα και αυξανόμενο κομμάτι των πληθυσμών οι οποίοι τις παρακολουθούν. Μπορεί όλα αυτά να ακούγονται υπερβολικά. Είναι όμως η αλήθεια. Η δε επιλογή του συγκεκριμένου προσώπου ως κεντρικού ήρωα της νέας σειράς, έχει μία ακόμη χρησιμότητα. Καθώς ήταν ο μοναδικός σουλτάνος που παντρεύτηκε χριστιανή, στέλνει το μήνυμα ότι στη νέο-οθωμανική σφαίρα που ονειρεύεται ο κ. Νταβούτογλου, μπορούν να χωρέσουν και χριστιανικές χώρες όπως η Ελλάδα.
Φυσικά, συνεργάτες της Τουρκίας σε αυτήν της την προσπάθεια είναι και οι "Έλληνες καναλάρχες", οι οποίοι στο βωμό του κέρδους, δεν διστάζουν να εκτουρκίζουν τη χώρα μας. Έτσι άλλωστε προστάζει και ο mainstream πολυπολιτισμός.
Του Δημήτρη Παπαγεωργίου