Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2020

Η γερμανική Fraport θα ελέγχει ακριτικά αεροδρόμια ακόμη και σε περίπτωση κρίσης με την Τουρκία; Οι υπάλληλοι της ΥΠΑ και της ΑΠΑ δεν διαθέτουν ούτε κλειδιά για να εισέλθουν στους Αερολιμένες!



Κατάργηση αεροπορικών αρχών στους ελληνικούς αερολιμένες που θα ΄χει επιπτώσεις στην εθνική άμυνα της χώρας!
Το υπουργείο Μεταφορών έδωσε σε διαβούλευση νομοσχέδιο με το οποίο καταργούνται όλες οι αεροπορικές αρχές, γεγονός που έχει άμεσες και επικίνδυνες συνέπειες σε τρεις τομείς:

α) την ασφάλεια των πτήσεων
β) τα δικαιώματα των επιβατών
γ) την εθνική άμυνα της χώρας ενόψει κρίσης με τη Τουρκία

Οι Κρατικές Αεροπορικές αρχές των παραμεθόριων αεροδρομίων (Μυτιλήνη, Σάμος , Ρόδος, Κως κλπ) και ιδίως των παραχωρημενων στη Fraport σε περίπτωση εθνικής κρίσης (θερμό επεισόδιο, σύρραξη κλπ)  εφαρμόζουν σχέδια του ΚΥΣΕΑ , κρίσιμα για τη  υπεράσπιση της χώρας έναντι της Τουρκίας .

Η κατάργηση των αρχών καθιστά αδύνατη την εφαρμογή των σχεδίων του ΚΥΣΕΑ αφήνοντας τη διαχείριση των παραπάνω αερολιμένων σε μια Γερμανική εταιρεία που συνεργάζεται με το καθεστώς Ερντογάν .

Στο κείμενο που ακολουθεί κι έχει σταλεί σε πολιτικούς αρχηγούς για την ανάδειξη του θέματος στη Βουλή, περιγράφονται τα προβλήματα που προκύπτουν:

Κατάργηση των Αερολιμενικών από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας – Μη στελέχωση της Πολιτικής Σχεδίασης Έκτακτης Ανάγκης (ΠΣΕΑ) των παραχωρημένων στη Fraport Greece περιφερειακών-παραμεθόριων Αερολιμένων- Υποχρεωτική η παρουσία της Κρατικής Αεροπορικής Αρχής για την εφαρμογή των Σχεδίων του ΚΥΣΕΑ.

Ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών έφερε προς διαβούλευση νομοσχέδιο που αφορά την ΥΠΑ (Υπηρεσία [Πολιτικής Αεροπορίας- πάροχος υπηρεσίας) και την ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας – εθνική ανεξάρτητη εποπτική αρχή), με στόχο να μην υπάρχουν σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας Κρατικές Αεροπορικές Αρχές αλλά επιθεωρητές με βάση την Αττική. Ως εκ τούτου, ο εκ του νόμου έλεγχος των αεροδρομίων ακόμη και σε καιρό πολέμου περνάει στην ιδιωτική εταιρεία Φραπορτ αλλά και στους ιδιώτες – μετόχους των αεροπορικών εταιρειών. Η δε περίπτωση επιστράτευσης των αεροδρομίων θα είναι για γέλια σε καιρό κρίσης..


Οι Αερολιμενικοί είναι οι εκ του νόμου αρμόδιοι σε θέματα επιστράτευσης, ειδικά όσοι έχουν εκπαιδευτεί σε θέματα ΠΣΕΑ και έχουν διαβαθμισμένη πρόσβαση σε χώρους των αεροδρομίων και σε έγγραφα τόσο του Υπ. Μεταφορών όσο και του Υπ. Εθνικής Αμύνης.. Με το προς διαβούλευση νομοσχέδιο, οι αερολιμενικοί όχι απλά δεν θα έχουν αρμοδιότητα αλλά ΚΑΤΑΡΓΟΥΝΤΑΙ ως υπάλληλοι της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (εποπτικής αρχής).

1. Ως γνωστόν δεκατέσσερις (14) περιφερειακοί Αερολιμένες έχουν παραχωρηθεί από το 2017 και για σαράντα έτη στην εταιρεία Fraport. Τέσσερις μάλιστα εξ αυτών, ήτοι οι Αερολιμένες Μυτιλήνης, Σάμου, Κω και Ρόδου βρίσκονται στην μεθόριο με την Τουρκία και απέχουν ελάχιστα χιλιόμετρα από την γειτονική χώρα. Οι Αερολιμένες των νησιών μεταξύ άλλων αποτελούν σύμφωνα με το ίδιο το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το ΚΕΜΕΑ «Ζωτικές Εθνικές Υποδομές» (Άρθρο 10, παρ. 1 Π.Δ. 39/2011), αφού χωρίς αεροδρόμια πλήγεται άμεσα η εθνική ασφάλεια και οικονομία της περιοχής με αντίκτυπο στη χώρα. Είναι δε δεδομένη η γεωπολιτική κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην ανατολική Μεσόγειο με το μνημόνιο Τουρκίας-Λιβύης, τις παράνομες γεωτρήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ, κ.ά.

2. Μέχρι το 2017 οι δεκατέσσερις αυτοί πολιτικοί αερολιμένες που βρίσκονταν στην ευθύνη λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) σε περίπτωση εθνικής κρίσης, θερμού επεισοδίου ή γενικής σύρραξης υπάγονταν απευθείας στην ευθύνη του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) σύμφωνα με τα εγκεκριμένα από το ΚΥΣΕΑ σχέδια «Αλέξανδρος» (Πολιτική Κινητοποίηση) και «Γεράνεια» (Πολεμική Οργάνωση της ΥΠΑ), κατόπιν επιστράτευσης των υπηρετούντων σε αυτά υπαλλήλων. Πλέον όμως οι δεκατέσσερις παραχωρημένοι αερολιμένες δεν λειτουργούν υπό την σκέπη της ΥΠΑ.

3. Στη Σύμβαση Παραχώρησης της Fraport, που αποτελεί νόμο του Κράτους (Ν.4389/2016), δεν έχει προβλεφθεί πουθενά η υποχρέωση της εταιρίας να οργανωθεί ως Ανεξάρτητο Ίδρυμα σύμφωνα με το Π.Δ. 17/1974 «Περί Πολιτικής Σχεδίασης Έκτακτης Ανάγκης» ή ότι έχει υποχρέωση να οργανωθεί πάνω σε θέματα Πολιτικής Άμυνας. Στην παράγραφο 4.7 της Σύμβασης Παραχώρησης που περιγράφονται ο ρόλος της ΥΠΑ και της Πολεμική Αεροπορίας μετά την παραχώρηση, δεν αναγράφεται τίποτα συγκεκριμένο για ΠΣΕΑ, παρά μόνο η υποχρέωση παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας και εποπτείας των αεροδρομίων, πλην του παρακάτω:

       Σύμφωνα με το Π.Δ. 28/2017 και το άρθρο 5 παραγρ. 3 «Προνόμια που χορηγούνται στην επένδυση» μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι « Δυνάμει του άρθρου 11 του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953, εγκρίνονται τα ακόλουθα: α) Όλα τα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας (Fraport) και οι μετοχές των μετόχων στην Εταιρεία εξαιρούνται πάσης αναγκαστικής απαλλοτρίωσης. β) Εκτός αν άλλως ορίζεται στο άρθρο 23 ή/και στο Παράρτημα 20 της Σύμβασης Παραχώρησης, όλα τα περιουσιακά στοιχεία της Εταιρείας εξαιρούνται της επίταξης, με την εξαίρεση επίταξης σε περίπτωση εμπόλεμης κατάστασης για τις ανάγκες των ενόπλων δυνάμεων και για όσο χρονικό διάστημα αυτή διαρκεί. Σε αυτή την περίπτωση, η Εταιρεία δικαιούται εύλογη αποζημίωση σύμφωνα με τους όρους του άρθρου 11 παρ. 2 του νομοθετικού διατάγματος 2687/1953.».

4. Στις ζωτικές υποδομές των παραχωρημένων αερολιμένων δραστηριοποιούνται πλέον σύμφωνα με τον Ν. 4427/2016 η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), καθώς επίσης η Fraport Greece ως διαχειρίστρια, η Πυροσβεστικής Υπηρεσία μέσω του τοπικού σταθμού της, η ΕΛΑΣ,  αεροπορικές εταιρείες, εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης κ.ά. Παράλληλα έχει αποδοθεί η φύλαξη των αερολιμένων αποκλειστικά σε ιδιωτικές εταιρείες Security. Σε περίπτωση επιστράτευσης οι ιδιωτικοί υπάλληλοι (Fraport, Brinks κλπ) δε δικαιούνται αναστολή κατάταξης. Με λίγα λόγια  εάν κηρυχθεί εμπόλεμη κατάσταση, τα αεροδρόμια θα παραμείνουν χωρίς προσωπικό λειτουργίας και αφύλακτα! Σε μια τέτοια ζωτική υποδομή θα πρέπει να υπάρχει ενιαία αντιμετώπιση των θεμάτων ΠΣΕΑ με επικεφαλής την Κρατική Αεροπορική Αρχή ως εγγυητή της κρατικής παρουσίας και της ομαλής μετάπτωσης σε πολεμική οργάνωση (ΓΕΡΑΝΕΙΑ κ.ά.), όποτε χρειαστεί. Θα πρέπει επίσης να διευκρινιστεί ποιοι απ’ όλους τους παραπάνω επιστρατεύονται στον Αερολιμένα και ποιοι όχι. Για παράδειγμα υπάρχει πρόβλημα με την Πυροσβεστική Υπηρεσία, τα μεν πυροσβεστικά οχήματα αποτελούν πλέον ιδιωτική περιουσία της Fraport Greece, οι δε πυροσβέστες κρατικοί υπάλληλοι. Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης το ελληνικό κράτος θα έχει πυροσβέστες, αλλά όχι οχήματα!

5. Αποτελεί βέβαια αρμοδιότητα της ΥΠΑ και της ΑΠΑ (Ν.4427/16) να παρέχει προσωπικό για την λειτουργία των αερολιμένων κατά την μετάπτωση σε πολεμική οργάνωση υπό το ΓΕΑ, τηρώντας σε κάθε αερολιμένα έναν minimum αριθμό εκπαιδευμένων υπαλλήλων, έτοιμων να αναλάβουν ανά πάσα στιγμή τη διαχείριση των αερολιμένων.

Παράλληλα, με τη δημιουργία νέων κτηριακών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων από τη Fraport (νέα terminal, καινούργιες ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις , καινούρια αεροδρόμια στην ουσία..κλπ), θα πρέπει το υφιστάμενο προσωπικό της ΥΠΑ και της ΑΠΑ να εξοικειωθεί, να εκπαιδευτεί και να έχει ακώλυτη πρόσβαση σε όλα τα παραπάνω.

(Αν π.χ. κηρυχθεί κατάσταση Συναγερμού, δε θα υπάρχει το περιθώριο να μάθουν οι ηλεκτρολόγοι της ΥΠΑ πως λειτουργούν οι γεννήτριες που εγκατέστησε η Fraport. Δεν υπάρχουν οχήματα (Follow Me) και υλικά  κατάλληλα προς εκπλήρωση του σκοπού λειτουργίας τους. Προς το παρόν, σε περίπτωση επιστράτευσης οι υπάλληλοι της ΥΠΑ και της ΑΠΑ δεν διαθέτουν ούτε κλειδιά για να εισέλθουν στους Αερολιμένες!)

6.  Έστω να ληφθεί υπόψη για τα θέματα εθνικής ασφαλείας: Η Fraport κατέχει το 51% του δεύτερου μεγαλύτερου Αερολιμένα της Τουρκίας, της Αττάλειας, και εξυπηρετεί καθημερινά πολλές πτήσεις από και προς τον παράνομο αερολιμένα Ercan (Τύμβου) στην Κατεχόμενη Λευκωσία. Η Κυπριακή Δημοκρατία προσπαθεί με κάθε μέσο να αποτρέψει την αναγνώριση του παράνομου αυτού αεροδρόμιου από το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). Η Fraport που εξυπηρετεί απευθείας πτήσεις από και προς το παράνομο αεροδρόμιο Τύμβου προφανώς και συνεργάζεται με την αντίστοιχη ΥΠΑ των Κατεχομένων. Θα ήταν ενδεχομένως εθνικά επισφαλής η συνεργασία με την παραπάνω εταιρεία σε θέματα ΠΣΕΑ, όταν γνωρίζουμε ότι έχει τεράστια οικονομικά συμφέροντα στην Τουρκία, διαχειριζόμενη το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της, το οποίο εξυπηρετεί πολύ περισσότερους επιβάτες ακόμα και από τον Διεθνή Αερολιμένα της Αθήνας.