Το “πράσινο φως” που “άναψε” την Τετάρτη (05/01) η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων στις κοινοπραξίες που διαχειρίζονται τους μεγάλους εθνικούς οδικούς άξονες, ώστε να κάνουν χρήση των φωτογραφιών των οχημάτων, όσων δεν πληρώνουν διόδια, αξιώνοντας μέσω Πρωτοδικείου την καταβολή του αντιτίμου, έρχονται να “σβήσουν” νομικοί κύκλοι, που τονίζουν ότι η συγκεκριμένη έγκριση έρχεται σε αντίθεση με προηγούμενη γνωμοδότηση της Αρχής για τη χρήση καμερών.Σύμφωνα με όσα δημοσιοποίησε η ΝΕΤ, η ΑΠΠΔ επέτρεψε με απαντητικό της σημείωμα προς τα Υπουργεία Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, τη χρήση των εικόνων των πινακίδων, ώστε οι επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται τους δρόμους να μπορούν να στραφούν δικαστικώς εναντίον των οδηγών.
Μερίδα νομικών ωστόσο, υπόγραμμίζουν πως, πρόκειται για μια νομικά εσφαλμένη απόφαση της Αρχής, καθώς “υποπίπτει σε σοβαρή και ανεξήγητη αντίφαση σε σχέση με την Γνωμοδότηση 1/2009, με την οποία -η Αρχή- έκρινε αντισυνταγματική την τότε τροπολογία για τις κάμερες, όταν η ΝΔ επέβαλε την νομοθετική εξαίρεση εφαρμογής της προστασίας προσωπικών δεδομένων από κάθε κάμερα του δημοσίου”.
Σύμφωνα με μερίδα νομικών, στην εν λόγω Γνωμοδότηση, η Αρχή επέμενε ορθά, ότι:
"Η λειτουργία των καμερών προϋποθέτει τη θέσπιση ειδικής νομοθεσίας, με την οποία θα προβλέπονται συγκεκριμένες διατάξεις για τη συλλογή, την αποθήκευση, τη χρήση και την διαβίβαση των δεδομένων.
Διαφορετικά, μια γενική διάταξη που λέει απλώς, ότι "επιτρέπεται η λειτουργία καμερών", χωρίς την πρόβλεψη σαφών όρων συλλογής εικόνων και δικαιωμάτων για τους πολίτες, είναι αντίθετη στο Σύνταγμα και την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου”.
Οι νομικοί στρέφονται κατά της Αρχής, στην οποία καταλογίζουν πως “ ξέχασε αυτές τις συνταγματικές αξιολογήσεις της στην απάντηση που έδωσε στα δύο Υπουργεία για τις κάμερες των διοδίων”.
Επίσης, οι νομικοί υπογραμμίζουν πως, ως μέτρο, η συλλογή φωτογραφιών δεν είναι το ηπιότερο: θα μπορούσε η καταγραφή να γίνεται χειρόγραφα από έναν υπάλληλο των διοδίων ή ακόμη ορθότερα από κάποιον προανακριτικό υπάλληλο, καθώς η κάμερα δίνει μόνο τον αριθμό του αυτοκινήτου, με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν ιδιοκτήτες αυτοκινήτων να διωχθούν ενώ δεν έχουν τελέσει οι ίδιοι την παράβαση.
Κατά συνέπεια, τα δεδομένα που συλλέγονται από τις κάμερες, δεν είναι ακριβή και μπορεί να οδηγήσουν αθώους στα δικαστήρια.