Οι επιβάτες πτήσεων από και προς την Ευρώπη θα πρέπει να δηλώνουν μια μακρά λίστα με προσωπικές λεπτομέρειες, όπως τις διατροφικές τους συνήθειες, τον αριθμό του τραπεζικού τους λογαριασμού καθώς και πόσες φορές έχει χάσει κάποιος μία πτήση, οι οποίες θα αποθηκεύονται σε μια ειδική πανευρωπαϊκή βάση δεδομένων για πέντε χρόνια.
Η βάση δεδομένων θα περιέχει πληροφορίες για δεκάδες εκατομμύρια επιβατών και θα είναι προσβάσιμη από τις 28 χώρες της Ε.Ε.
Όπως αποκαλύπτει η βρετανική εφημερίδα «Guardian», αυτά προβλέπονται από μια Οδηγία της Κομισιόν, σύμφωνα με την οποία οι επιβάτες θα συμπληρώνουν 42 πεδία με ερωτήσεις. Τα στοιχεία αυτά θα είναι διαθέσιμα στις αρχές ασφαλείας όποτε αυτό κρίνεται απαραίτητο.
Η Κομισιόν υπερασπίζεται την Οδηγία αυτή, θεωρώντας την «απαραίτητη» για την αντιμετώπιση της τρομοκρατίας, ενώ οι περισσότεροι υπουργοί εσωτερικών της Ε.Ε. την αποδέχτηκαν, κατά τη διάρκεια της διάσκεψης στο Παρίσι στον απόηχο των γεγονότων της αιματηρής επίθεσης τζιχαντιστών στα γραφεία του σατιρικού περιοδικού Charlie Hebdo.
Οι υπουργοί, σε κοινή τους δήλωση, εξέφρασαν την «κρίσιμη και επείγουσα ανάγκη της προώθησης ενός ευρωπαϊκού συστήματος καταγραφής των επιβατών των πτήσεων», ενώ εξελίξεις σχετικά με την επικύρωση της Οδηγίας αναμένονται σύντομα.
Στη βάση δεδομένων, σύμφωνα με την Οδηγία, θα περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων: αναλυτικά στοιχεία για το διαβατήριο, το όνομα και την εθνικότητα του επιβάτη, διεύθυνση κατοικίας, προηγούμενα ταξίδια, τραπεζικός λογαριασμός, τηλέφωνο και email, από ποιον ταξιδιωτικό πράκτορα έγινε η κράτηση του εισιτηρίου, οι διατροφικές προτιμήσεις, ιστορικό ταξιδιών και προορισμών χωρίς εισιτήριο επιστροφής.
Όπως ήταν φυσιολογικό, η κίνηση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις σε οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι οποίες τονίζουν ότι η Οδηγία αυτή αποτελεί μια… δεξαμενή άντλησης προσωπικών πληροφοριών, γεγονός που αποτελεί «κατάφωρη εισβολή στην ιδιωτικότητα».
Όπως ήταν φυσιολογικό, η κίνηση αυτή προκάλεσε αντιδράσεις σε οργανώσεις υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, οι οποίες τονίζουν ότι η Οδηγία αυτή αποτελεί μια… δεξαμενή άντλησης προσωπικών πληροφοριών, γεγονός που αποτελεί «κατάφωρη εισβολή στην ιδιωτικότητα».
Αντιδράσεις υπάρχουν και εντός της Ε.Ε. Ο Jan Philipp Albrecht, αντιπρόεδρος της Επιτροπής της Ε.Ε. για τις πολιτικές ελευθερίες, δήλωσε: «Η Οδηγία αποτελεί το βούτυρο στο ψωμί των επικριτών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, που έχουν διατυπώσει την άποψη ότι η συλλογή προσωπικών δεδομένων για πολίτες, χωρίς να υπάρχει κάποιου είδους σύνδεση αυτών σε τυχόν επικίνδυνες πράξεις ή σε υποψία απειλής, είναι απαράδεκτη. Αντί για μια πλήρη λίστα προσωπικών δεδομένων των επιβατών, θα πρέπει να εστιάσουμε σε πραγματικούς ύποπτους επιβάτες και σε πτήσεις που κρίνονται επικίνδυνες. Οι επιθέσεις στο Παρίσι απέδειξαν ότι η μαζική απόδοση ευθυνών, δεν φέρνει αποτέλεσμα».
Υπερασπιστές της πρότασης διατείνονται ότι με την εφαρμογή αυτής της βάσης δεδομένων, θα γίνει πολύ πιο δύσκολο για τους τρομοκράτες να ταξιδεύουν από και προς την Ευρώπη, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τις Αρχές.
Σημειώνεται ότι τον Απρίλιο του 2013, η Επιτροπή για τις Πολιτικές Ελευθερίες της Ε.Ε. είχε απορρίψει μια αντίστοιχη πρόταση της Κομισιόν, για την πληρέστερη καταγραφή των επιβατών των πτήσεων.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr