Τουρκοισραηλινή στρατηγική στην πλάτη της Ελλάδας!
ΕΜΠΑΡΓΚΟ ΤΕΛΟΣ; Πλήρως επιχειρησιακά τα τουρκικά Boeing 737MESA στο Αιγαίο με ισραηλινή βοήθεια.Το Ισραήλ τελικά αποφάσισε να προχωρήσει στην προμήθεια ηλεκτρονικών συστημάτων για τα τουρκικά ιπτάμενα ραντάρ κάνοντας με αυτόν τον τρόπο την πρώτη προμήθεια αμυντικού υλικού με την Τουρκία από το Μάιο του 2010 όταν και σημειώθηκε το επεισόδιο με το Mavi Marmara.Η συμφωνία ανακοινώθηκε την Κυριακή από την τουρκική εφημερίδα Zaman και επιβεβαιώθηκε σήμερα από ανώτατη ισραηλινή πηγή του υπουργείου Άμυνας της χώρας.
Η ίδια πηγή ανέφερε στην ισραηλινή εφημερίδα Haaretz ότι η συμφωνία επιτεύχθηκε κατόπιν πιέσεων των ΗΠΑ προς την πλευρά του Ισραήλ αφενός και αφετέρου ως μια προσπάθεια του Τελ Αβίβ για επαναπροσέγγιση με την Άγκυρα αναγνωρίζοντας την ένταση μεταξύ της Τουρκίας και του Ιράν για το θέμα της Συρίας.
Οι Ισραηλινοί αναφέρουν ως κύριο λόγο για την παραχώρηση των συστημάτων το γεγονός ότι επειδή το συμβόλαιο δεν αφορούσε την ELTA (και την Elisra που είναι θυγατρική της ELTA) και την τουρκική κυβέρνηση αλλά την ισραηλινή εταιρεία και την Boeing, η αμερικανική εταιρεία αλλά και Αμερικανοί σε πολιτικό επίπεδο –το θέμα έφτασε μέχρι και στον Ισραηλινό υπουργό Άμυνας Ehud Barak- πίεσαν την ισραηλινή πλευρά να προχωρήσει σε αναστολή της απαγόρευσης προμήθειας των ηλεκτρονικών αυτών συστημάτων.
Όπως αναφέρουν ισραηλινά ΜΜΕ για ένα χρόνο και πλέον το Ισραήλ «άντεξε» στις πιέσεις αυτές αλλά τελικά έλαβε την απόφαση να προχωρήσει στην παράδοση των συστημάτων. Μάλιστα αυτή έχει ληφθεί όπως αναφέρουν πριν από κάποιους μνήνες, και τα ηλεκτρονικά απάρτια μεταφέρθηκαν πριν από κάποιες εβδομάδες στην Τουρκία.
Τα ηλεκτρονικά συστήματα που πρόκειται να παραδώσει το Ισραήλ προέρχονται από την εταιρεία ELTA –θυγατρική της IAI- και είχαν παραγγελθεί για τα τουρκικά αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου 737 MESA από την κατασκευάστρια Boeing προς εξυπηρέτηση της τουρκικής παραγγελίας.
Τα συστήματα κανονικά θα έπρεπε να είχαν τοποθετηθεί στα τουρκικά αεροσκάφη από το 2011 η επιδείνωση όμως των σχέσεων των δύο χωρών αλλά και η σκληρή φρασεολόγια που ακολούθησε στη συνέχεια η Άγκυρα έναντι του Τελ Αβίβ περί «συγνώμης» αλλά και εξίσου σκληρές εκφράσεις του Τούρκου πρωθυπουργού R.T. Erdogan όπως «η επίθεση στον στολίσκο είναι αιτία πολέμου» ή ότι «ο κόσμος πρέπει να τιμωρήσει το Ισραήλ για αυτή τη σφαγή» αλλά και στη συνέχεια το επεισόδιο με τον Τούρκο πρεσβευτή στο Τελ Αβιβ ώθησαν την ισραηλινή κυβέρνηση να προχωρήσει σε «εμπάργκο» όπλων προς την Τουρκία.
Η απόφαση αυτή εκτός από το θέμα των τουρκικών Boeing 737MESA είχε ως αποτέλεσμα και την ακύρωση του συμβολαίου της ELTA και της Elbit για την προμήθεια ατρακτιδίων αναγνώρισης (Condor) για την τουρκική Αεροπορία.
Πιο συγκεκριμένα τα ηλεκτρονικά που παραδόθηκαν αφορούν το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου και υποκλοπών ELTA EL/M-8300 ES/ELINT.
Η Τουρκία είχε παραγγείλει πέντε τέτοια συστήματα και μέχρι και πριν από τα γεγονότα στη Γάζα με τον στολίσκο είχε παραδώσει δύο τέτοια ολοκληρωμένα συστήματα τα οποία και τοποθετήθηκαν στα δύο από τα τέσσερα 737MESA.
Από εκεί και πέρα η εκκρεμούσε η προμήθεια και των υπολοίπων τριών για την τοποθέτηση στα υπόλοιπα δύο αεροσκάφη ενώ το τρίτο σύστημα προφανώς είχε παραγγελθεί ως εφεδρικό.
Εκτιμάται ότι η τοποθέτηση –υπό την επίβλεψη της Boeing- των δύο συστημάτων στα υπόλοιπα δύο αεροσκάφη θα απαιτήσει δύο μήνες περίπου και αν ευσταθούν οι πληροφορίες ότι η παραπάνω διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη αυτό σημαίνει ότι τα αεροσκάφη θα είναι έτοιμα για δοκιμές με το EL/M-8300 το αργότερο στα τέλη Μαρτίου ή αρχές Απριλίου.
Μάλιστα και όσο διαρκούσε η ισραηλινή άρνηση για την παράδοση των συστημάτων και για την αντιμετώπιση του προβλήματος τουρκική Αεροπορία αποφάσισε να απευθυνθεί στην κρατική εταιρεία ηλεκτρονικών Aselsan, ζητώντας από την τελευταία την κατασκευή ενός τουρκικού συστήματος αντίστοιχου του ισραηλινού.
Βέβαια κάτι τέτοιο δεν έγινε και προφανώς η κίνηση αυτή είχε μόνο έννοια πίεσης προς το Ισραήλ πως τάχα η τουρκική βιομηχανία θα αναπληρώσει το ισραηλινό σύστημα με αποτέλεσμα οι Ισραηλινοί να χάσουν τη δουλειά. Αλλά φυσικά επρόκειτο περί μπλόφας των Τούρκων αλλά και για να δείξουν στο εσωτερικό της χώρας ότι μπορούν να παράγουν εξίσου άρτια ηλεκτρονικά με αυτά του Ισραήλ.
Σε σχέση με την επιχειρησιακή ετοιμότητα των αεροσκαφών σύμφωνα με εκτιμήσεις αναμένεται να κηρυχθούν πλήρως επιχειρησιακά τον ερχόμενο Νοέμβριο (για τα δύο πρώτα) και δύο μήνες αργότερα για τα επόμενα δύο.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr