Yπονομεύει και τη δυνατότητα έρευνας και διάσωσης (SAR) Η έλλειψη χρημάτων, ο φόβος ανάληψης ευθυνών και η μετάθεση του χρόνου λήψης απόφασης – βάσει του γνωστού ιστορικού αποφθέγματος «ες αύριον τα σπουδαία» – οδήγησαν σε κατάρρευση το σύστημα VTS του Λιμενικού Σώματος (ΛΣ)!
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, οι οποίες έφθασαν στο «defence-point.gr» από εξοργισμένα στελέχη του ΛΣ, το μεγαλύτερο μέρος του συστήματος ελέγχου θαλάσσιας κυκλοφορίας VTMIS/VTS έχει τεθεί εκτός λειτουργίας λόγω μη υλοποίησης των προβλεπόμενων έργων συντήρησης…
Ήδη τα συστήματα στο Λαύριο, στον Πειραιά αλλά και αλλού…
τα οποία πρέπει να αποτελούν τα μάτια και τα αυτιά του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας για τον έλεγχο των ελληνικών θαλασσών και για την καταπολέμηση της παράνομης μετανάστευσης, απλά υφίστανται χωρίς να καλύπτουν τις επιχειρησιακές απαιτήσεις. Σε μια δύσκολη περίοδο για τη χώρα, κατά την οποία επιχειρείται η συγκρότηση ενός αποτρεπτικού δικτύου με την βοήθεια μέσων, αισθητήρων και προσωπικού, το ΛΣ χάνει το πλέον βασικό στοιχείο που διαθέτει, το οποίο στη συνέχεια υπονομεύει και τη δυνατότητα έρευνας και διάσωσης (SAR) εντός της ελληνικής επικράτειας.
Όπως πληροφορηθήκαμε η κατάσταση χρονίζει και σχετικά πρόσφατα επιδεινώθηκε, παρά τις εκκλήσεις, αναφορές και υπενθυμίσεις προς την πολιτική και την φυσική ηγεσία του ΥΕΝ και του ΛΣ. Οι αρμόδιοι επιρρίπτουν τις ευθύνες στην INTRACOM, η οποία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, βάσει της σύμβασης που υπεγράφη στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 απέκτησε το προνόμιο να… «κλειδώνει» το σύστημα και να αποτρέπει την εύρυθμη λειτουργία του. Σήμερα ελλείψει χρημάτων το ΛΣ δεν προέβλεψε φαίνεται την «κακιά στιγμή» και ο προϊστάμενος υπουργός – παρότι είχε ειδοποιηθεί σύμφωνα με τις ίδιες πηγές – δεν ενήργησε άμεσα ώστε να αποτραπεί η «τύφλωση» του συστήματος.
Εμείς πιστεύουμε στις καλές προθέσεις τόσο του υπουργού Κωστή Μουσουρούλη, όσο και του Αρχηγού του Λιμενικού Σώματος, αντιναυάρχου Μπαντιά και ελπίζουμε να αναληφθούν άμεσα ενέργειες προκειμένου να διορθωθεί η παρούσα κατάσταση.
Ως υστερόγραφο, κρίνουμε ότι πρέπει να θέσουμε κάποια αμείλικτα ερωτήματα που πρέπει να απαντηθούν από τους αρμοδίους:
α) Πόσο καιρό έχει καθυστερήσει η συντήρηση των συστημάτων;
β) Ισχύουν οι πληροφορίες ότι η σύμβαση επιτρέπει στην εμπλεκόμενη εταιρία να «σβήνει» το σύστημα (έστω και αιτιολογημένα); Έχει προβλεφθεί δυνατότητα αναστολής μέσω παρέμβασης του υπηρεσιακού φορέα; Εξαντλήθηκε κάθε περιθώριο διαπραγμάτευσης με την εταιρία ώστε να αποφευχθεί η παύση λειτουργίας του συστήματος λόγω διακοπής της συντήρησης;
γ) Αν λάβουμε υπόψη την εμπλοκή της Lockheed Martin και συνυπολογίσουμε την διαθεσιμότητα μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα αντισταθμιστικά οφέλη (offsets) των προγραμμάτων Peace Xenia III και IV, δεν θα μπορούσε να βρεθεί ένας έξυπνος τρόπος «σύζευξης» ώστε να λυθεί το πρόβλημα; Ακόμη καλύτερα στο πλαίσιο της εκπεφρασμένης πρόθεσης αναβάθμισης του υπάρχοντος συστήματος σε κάτι ισοδύναμο με το αντίστοιχο τουρκικό πρόγραμμα (δυστυχώς εκεί έχουμε φθάσει…), ίσως οι αρμόδιοι να μπορούν να προωθήσουν παράλληλα τις δύο ενέργειες δηλαδή αντισταθμιστικά – αναβάθμιση του VTS;
δ) Μέχρι πότε κάθε ανώνυμο στέλεχος του ΛΣ, το οποίο είναι πλέον κακοπληρωμένο και υποτιμημένο, θα βρίσκει πρόχειρες λύσεις (δηλ. πατέντες) για να καλύπτει ελλείψεις για τις οποίες μόνον η πολιτεία φέρει την αποκλειστική ευθύνη;
Ειλικρινώς θα είμαστε σε πολύ ευχάριστη θέση να λάβουμε κάποιες απαντήσεις στα ερωτήματά μας και θα ήμασταν ευτυχέστεροι εάν η ελληνική πολιτεία μπορούσε επιτέλους να οργανωθεί – κυβερνητική διακλαδικότητα θα μπορούσε να ονομαστεί – και να κλείσει μερικές από τις πολύ σημαντικές αδυναμίες συστημάτων από τα οποία όμως διακυβεύονται ζωτικά εθνικά συμφέροντα…