Θέμα για τις συνθήκες της πτώσης του αεροσκάφους και του θανάτου του σμηναγού (Ι) Κώστα Ηλιάκη τέθηκε τις τελευταίες ημέρες με αφορμή δημοσιεύματα στο διαδίκτυο, τα οποία όμως στερούνται πραγματικής βάσης, όπως αναφέρει το επίσημο πόρισμα της ΠΑ βασικά σημεία του οποίου δημοσιεύει σήμερα το defencenet.gr. Μάλιστα ανώτατοι αξιωματικοί της ΠΑ οι οποίοι είχαν άμεση εμπλοκή τόσο στο περιστατικό όσο και εν συνεχεία στη διερεύνηση του απορρίπτουν κατηγορηματικά και πέρα από οποιαδήποτε αμφισβήτηση το ενδεχόμενο το αεροσκάφος του σμηναγού (Ι) Κώστα Ηλιάκη να είχε καταρριφθεί με βολή πυραύλου αέρος-αέρος από το τουρκικό μαχητικό το οποίο στην πραγματικότητα έπεσε επάνω του.
Αυτό που δεν είναι γνωστό είναι ότι τόσο το αεροσκάφος του Ηλιάκη όσο και το τουρκικό μαχητικό «συναρμολογήθηκαν» από την ΠΑ σε ποσοστό 35% και 45% αντίστοιχα στην 115ΠΜ της Σούδας οπότε και διακριβώθηκε μετά μεγίστης βεβαιότητας αυτό που η μαρτυρία του έτερου Έλληνα πιλότου υποσμηναγού (Ι) Π. Κολτσίκογλου διαβεβαίωνε, αλλά και όλα τα ραντάρ Ηρακλείου, Ζήρου και Ρόδου μαρτυρούσαν.
Σε ότι αφορά τις συνθήκες του ατυχήματος το πόρισμα είναι, πολύ συγκεκριμένο : Τα ελληνικά μαχητικά πήραν την ουρά των τριών τουρκικών μαχητικών δύο F-16C και του RF-4E και βρέθηκαν 3 μίλια πίσω τους. Ο νούμερο δύο του σχηματισμού κάλυψε τον σμηναγό Ηλιάκη ο οποίος επιτάχυνε και βρέθηκε μερικές δεκάδες μέτρα δίπλα από το RF-4E αποφασισμένος να μην του επιτρέψει να εκτελέσει την αποστολή φωτοαναγνώρισης που είχαν εκτελέσει τα τουρκικά RF-4E την προηγούμενη εβδομάδα περιμετρικά της Κρήτης.
Όλα αυτά σε ύψος 28.000 ποδών. Ο Τούρκος πιλότος βλέποντας την κίνηση του σμηναγού Ηλιάκη επιχείρηση εκφοβιστική κίνηση προχωρώντας σε «άτσαλους» χειρισμούς με αποτέλεσμα να συμβεί η τραγωδία. Όπως αναφέρεται στο πόρισμα στο οποίο «απεικονίζονται» τρισδιάστατα η ταχύτητα, η κατεύθυνση και η γωνία του τουρκικού μαχητικού η κίνηση του Τούρκου είχε ως αποτέλεσμα η αριστερή πτερυγική δεξαμενή του τουρκικού αεροσκάφους να μπει μέσα στην καλύπτρα του αεροσκάφους του σμηναγού Ηλιάκη σκοτώνοντας τον ακαριαία και προκαλώντας έκρηξη σε όπλο το μήκος και πλάτος του ελληνικού αεροσκάφους, ενώ αντίθετα το τουρκικό εξερράγη η αριστερά πλευρά και το μέσο του αεροσκάφους με αποτέλεσμα να δοθεί χρόνος στον Τούρκο πιλότο να εγκαταλείψει.
Σε ότι αφορά τον Έλληνα πιλότο του δεύτερου αεροσκάφους ο οποίος έχει καταγράψει στο βίντεο το μεγαλύτερο μέρος της τραγωδίας βρίσκεται ενώπιον ενός διλήμματος : Να βάλλει κατά του τουρκικού F-16C το οποίο είχε «λοκάρει» στα σκοπευτικά του (δύο AIM-120C και δύο AIL-9L είχε το κάθε ελληνικό αεροσκάφος) ή να περιμένει εντολές από το ΑΤΑ.
Επέλεξε την δεύτερη λύση και μέχρι σήμερα εισπράττει τα εύσημα των ανωτέρων του για την ψυχραιμία που επέδειξε. Βέβαια ένας από αυτούς ολοκληρώνοντας την θετική αποτίμηση της απόφασης του Υποσμηναγού (Ι) Π. Κολτσίκογλου είπε : «Έκανε αυτό που έπρεπε και έδειξε ότι είναι χειριστής με «κρύο» αίμα. Απλώς είχε την ευκαιρία μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα να καταρρίψει δύο τουρκικά μαχητικά και να κάνει το σκορ 3:1 στο εν λόγω επεισόδιο».
Τα όσα ακολούθησαν όμως δείχνουν ότι σίγουρα η αντιπαράθεση δεν θα έμενε εκεί : Ήδη δύο ελληνικά F-16C βρίσκονταν σε απόσταση 18 μιλίων από το συμβάν, οι Τούρκοι είχαν σηκώσει άλλα δύο F-16C τα οποία κατευθύνονταν προς την περιοχή και η κίνηση αυτή έσπρωξε το ΑΤΑ να απογειώσει άλλα δύο F-16C τα οποία πλησίαζαν σε απόσταση 40 μιλίων όταν έγινε η αποκλιμάκωση, ενώ πληροφορίες από τις τουρκικές βάσεις ανέφεραν την προετοιμασία για την απογείωση άλλων 20 μαχητικών F-16C.