Στην επιστολή τους, η Ένωση Άθεων κάνει λόγο για «αντιφατικές εγκυκλίους» του υπουργείου Παιδείας, οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα οι πολίτες να μην γνωρίζουν πλέον ποια είναι τα δικαιώματά τους. Συγκεκριμένα, αναφέρουν, ενώ υπάρχει ρύθμιση που ορίζει ότι για την απαλλαγή αρκεί μια απλή υπεύθυνη δήλωση όπου θα αναφέρεται μόνο η επιθυμία απαλλαγής και δεν απαιτείται αιτιολόγηση της επιθυμίας, όπως εξάλλου απαιτεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία, μεταγενέστερη εγκύκλιος ανατρέπει τα δεδομένα αυτά.
Η δεύτερη αυτή ρύθμιση, καταγγέλλει η Ένωση, «δηλώνει εμμέσως ότι την απαλλαγή δικαιούνται μόνο οι μαθητές που δεν είναι χριστιανοί ορθόδοξοι, και κατά συνέπεια αφήνει επιπλέον να εννοηθεί ότι θα πρέπει να δηλωθεί η αιτία της επιθυμίας απαλλαγής και να αποκαλυφθεί το θρήσκευμα του μαθητή». Αποτέλεσμα είναι να παραβιάζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα των μαθητών, οι οποίοι εξαναγκάζονται σε αποκάλυψη δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, όπως είναι οι θρησκευτικές τους πεποιθήσεις.
Επιπλέον, τονίζεται, το υπουργείο δεν έχει φροντίσει να κάνει τις αναγκαίες διευκρινίσεις στους καθ' ύλην αρμόδιους, δηλαδή στους διευθυντές των κατά τόπους σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που καλούνται να εφαρμόσουν το μέτρο της απαλλαγής. Με τον τρόπο αυτό, λοιπόν, δημιουργείται σύγχυση και κάθε σχολική μονάδα εφαρμόζει όποια ρύθμιση επιθυμεί.
«Το μάθημα των θρησκευτικών είναι υποχρεωτικό μάθημα», ορίζει το υπουργείο. Από τη διδασκαλία του, συνεπώς, εξαιρούνται μόνο «αλλόθρησκοι ή ετερόδοξοι μαθητές, οι οποίοι για λόγους συνείδησης δεν επιθυμούν να παρακολουθήσουν το εν λόγω μάθημα». Και για να μην «παραβιάζεται η αρχή της ίσης αντιμετώπισης των μαθητών και η αρχή της ίσης προσπάθειας για την απόκτηση απολυτηρίου», το υπουργείο ορίζει ότι οι μαθητές οι οποίοι δεν εμπίπτουν στις ως άνω κατηγορίες δεν μπορούν να πάρουν απαλλαγή από το μάθημα.
Πρόκειται, τονίζει η επιστολή για παραβίαση άρθρου του Συντάγματος σχετικά με την ελευθερία θρησκευτικής συνειδήσεως, ενώ πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ ορίζει ρητά ότι ο πολίτης «δεν υποχρεούται να αποκαλύψει τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις σε δημόσιο έγγραφο, διότι αυτό θα αντέβαινε στην αρνητική όψη της ως άνω συνταγματικώς προστατευόμενης θρησκευτικής του ελευθερίας.»
Αντίστοιχα, το υπουργείο καλείται και από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ήδη από το 2002 «να εκδώσει κάθε αναγκαία οδηγία προς τις οικείες εκπαιδευτικές αρχές και τους διευθυντές των σχολείων ώστε, εφεξής, από τους γονείς ή κηδεμόνες που επιθυμούν τα παιδιά τους να απαλλαγούν από το μάθημα των θρησκευτικών να μην ζητείται να δηλώνουν, αν είναι άθρησκοι, ετερόδοξοι, αλλά να ασκούν το δικαίωμά τους αυτό, κατ' επίκληση των πεποιθήσεών τους και χωρίς να προβαίνουν σε καμία περαιτέρω διευκρίνιση.»
Η Ένωση Άθεων, συνεπώς, ζητά από το υπουργείο την έκδοση νέας εγκυκλίου με την οποία να διευκρινίζει ποιοι μαθητές και υπό ποιες συνθήκες έχουν τη δυνατότητα να απαλλαγούν από το μάθημα των θρησκευτικών.
Η Ένωση Άθεων, συνεπώς, ζητά από το υπουργείο την έκδοση νέας εγκυκλίου με την οποία να διευκρινίζει ποιοι μαθητές και υπό ποιες συνθήκες έχουν τη δυνατότητα να απαλλαγούν από το μάθημα των θρησκευτικών.
Σκληρή στάση Ιερώνυμου
«Δεν θα σταθούμε άφωνοι» διεμήνυσε προς πάσα κατεύθυνση ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, στέλνοντας σαφές μήνυμα σε όλους όσους διεκδικούν και προτείνουν τη μετατροπή της διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών σε προαιρετική, από υποχρεωτική που είναι σήμερα.
«Μας έχουν αναστατώσει όσα ακούγονται και γράφονται τον τελευταίο καιρό για την προαιρετική διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών. Δεν είναι δυνατόν σε ένα τέτοιο θέμα ούτε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος ούτε κανένας ιεράρχης να σταθούν άφωνοι» τόνισε ο Αρχιεπίσκοπος κατά τη χθεσινή ομιλία του σε καθηγητές και φοιτητές της Θεολογικής Σχολής της Αθήνας.
«Πολλοί επιδιώκουν να μας παρουσιάζουν ως άφωνους. Όμως αγρυπνούμε και παρακολουθούμε σοβαρά και όπως πρέπει όλα τα θέματα» δήλωσε και αποκάλυψε ότι σε σχετική συζήτησή του με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η υπουργός κ. Άννα Διαμαντοπούλου τον είχε διαβεβαιώσει ότι προτού ληφθούν οι όποιες αποφάσεις θα υπάρξει διάλογος με όλες τις πλευρές.
ΠΗΓΗ