Ραβίνε Σνάϊερ, πολυαγαπημένε φίλε, εξοχότατοι πρεσβευτές και αντιπρόσωποι τωνεθνών, διακεκριμένοι ηγέτες της Εβραϊκής κοινότητας και άλλων θρησκευτικών κοινοτήτων, αγαπητά παιδιά, Σαλόμ. Είναι μεγάλη χαρά για εμάς να έχουμε την δυνατότητα να επισκεφτούμε αυτήν την ευλογημένη συναγωγή του Παρκ-Ιστ, στην καρδιά αυτής της υπέροχης πόλης.
Είμαστε γνωστοί με τους πνευματικούς ηγέτες σας, γνωρίζουμε τα θρησκευτικά καικοινωνικά προγράμματα σας και θαυμάζουμε τις ποικίλες εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες σας για την διάπλαση των πιστών σας. Ιδιαίτερα, είμαστε γνώστες της εκπληκτικής δουλειάς για την θρησκευτική ελευθερία που κάνει ο Ραβίνος Σνάϊερ, μέσα από το Ίδρυμα «Έκκληση στη Συνείδηση» (Appealof Conscience), για το οποίο ο αγαπητός μας φίλος δίκαια έλαβε το Αθηναγόρειοβραβείο ανθρωπίνων δικαιωμάτων από το τάγμα των Ελληνορθόδοξων Αρχόντων Αμερικής, από τα χέρια του πολυαγαπημένου μας Έξαρχου, ΑρχιεπισκόπουΔημήτριου.
Όμως, η επίσκεψή μας εδώ είναι κάτι παραπάνω από μια απλή τυπικότητα.Υπερβαίνει την απλή φιλοφρονητική επίσκεψη ενός Χριστιανού ηγέτη σε έναν Εβραίο ηγέτη.
Όπως και ο διάδοχος του Αγίου Πέτρου, ο αδελφός μας, η αγιότητάτου ο Πάπας Βενέδικτος ο 16ος ήταν εδώ πέρυσι, έτσι και εμείς, σαν διάδοχοι τουγήινου αδελφού του αγίου Πέτρου, του πρώτου που καλέστηκε απόστολος, του ΑγίουΑντρέα, εμπνευσμένοι από την διακαή πεποίθηση πως το διαθρησκευτικός διάλογος είναι ευθύνη και υποχρέωση όλων των θρησκευτικών ηγετών της εποχής μας. Διότι δεν έχουμε μόνο κοινά σημεία που μας ενώνουν, όπως οι ιερές γραφές που λατρεύουμε, οι Πατριάρχες και οι Προφήτες που τιμούμε, αλλά έχουμε και κοινά θέματα πουπρέπει να αντιμετωπίσουμε στον κόσμο. Πρωταρχικό ανάμεσα σε αυτά τα κρίσιμαζητήματα είναι η διατήρηση της δημιουργίας του Θεού, του φυσικού περιβάλλοντος,το οποίο έχουμε διαταγή να καλλιεργούμε και να διατηρούμε (Γένεσης, 2:15), σανιερατικοί επιστάτες της γης. Όπως γνωρίζετε, μόλις τελείωσε το 8οοικολογικό συμπόσιο στον ποταμό Μισισιπή της Νέας Ορλεάνης, όπου εγείραμε την επίγνωση για τα τεράστια ηθικά καικοινωνικά προβλήματα , τα οποία ενδόμυχα σχετίζονται με την καταστροφή τωνφυσικών αποθεμάτων σαν αποτέλεσμα της ανθρώπινης αλαζονείας και απληστίας.
πιο επείγον έργο πουστέκεται μπροστά σε όλες τις θρησκευτικές κοινότητες είναι η παγκόσμια συνεργασία μας για την προώθηση μεγαλύτερης ανεκτικότητας και κατανόησηςανάμεσα στους ανθρώπους, τις φυλές και τις θρησκείες του πλανήτη μας. Για αυτόντο λόγο σήμερα μας συνοδεύει η Εξοχότης του, ο μητροπολίτης Εμμανουήλ της Γαλλίας, που διευκολύνει και περιθάλπει τις Διεθνείς Ακαδημαϊκές Διαβουλεύσειςανάμεσα στον Ορθόδοξο Χριστιανισμό και τον Ιουδαϊσμό, που ξεκίνησε τοΟικουμενικό Πατριαρχείο από τα μέσα της δεκαετίας του 70. Είμαστε ευχαριστημένοι που η 7ηΑκαδημαϊκή Συνδιάσκεψη ανάμεσα στον Ιουδαϊσμό και την Ορθοδοξία θα συνέρθει σε δύο εβδομάδες στην Αθήνα. Ο τίτλος της Συνδιάσκεψης, Ο Κόσμος σε Κρίση: Ηθικές Προκλήσεις και Θρησκευτική Προοπτική, είναι πραγματικά επίκαιρος, με δεδομένες τις οικολογικές, κοινωνικές,οικονομικές και πολιτικές αναταραχές στον κόσμο μας σήμερα. Είχαμε προσωπικάπαραβρεθεί σε μια προηγούμενη συνδιάσκεψη στη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα στουςΟρθόδοξους Χριστιανούς και τους Εβραίους. Επισκεφτήκαμε και το μνημείο για το Ολοκαύτωμα στην πόλη.Δεν υπάρχει αμφιβολία στο μυαλό μας πως ένας
Από το ξεκίνημα της οικολογικής πρωτοβουλίας μας, αναγνωρίσαμε την σημασία της συνεργασίας με ανθρώπους σε άλλους τομείς, όπως οι επιστήμονες και οι νομοθέτες,όπως και με άλλες πίστεις και θρησκείες, διότι το περιβάλλον υπερβαίνει ταδογματικά σύνορα. Είναι κάτι για το οποίο είμαστε συλλογικά υπεύθυνοι. Είναι κάτι που μπορούμε να αντιμετωπίσουμε μόνο μαζί και όχι με την απομόνωση. Οι θρησκευτικές κοινότητες των Ηνωμένων Πολιτειών έχουν επιπλέον ευθύνη και υποχρέωση να επιμορφώσουν τους πιστούς για την μεγάλη επιρροή που έχουν ταμεγάλα έθνη στην δυνατότητα του πλανήτη να επιβιώσει.
Άλλα ζητήματα κοινής ανησυχίας για τις παγκόσμιες θρησκευτικές κοινότητες περιλαμβάνουν τον αυξανόμενο φονταμενταλισμό και φανατισμό στους θρησκευτικούς κύκλους, καθώς και τον αυξανόμενο ρατσισμό και την τρομοκρατία στον κόσμο.Για αυτόν το λόγο είμαστε ενωμένοι με τον Ραβίνο Σνάϊερ και συνεχίζουμε να συνεργαζόμαστε με το Ίδρυμα «Έκκληση στη Συνείδηση» για να ενθαρρύνουμε τηνμεγαλύτερη κατανόηση και ανεκτικότητα ανάμεσα στις θρησκείες, και όταν είναιαπαραίτητο να λέμε την αλήθεια με αγάπη και να ανακοινώνουμε, όπως έγινε πρώταστην Βέρνη της Ελβετίας και επαναβεβαιώθηκε στην Ιστανμπούλ, ένα έγκλημα πουγίνεται στο όνομα της θρησκείας είναι έγκλημα κατά της θρησκείας.
Το χρωστάμε, σαν Εβραίοι και Χριστιανοί, στην κοινή κληρονομιά μας, ναμιμηθούμε τον προπάτορα μας Αβραάμ που δέχτηκε την απρόσμενη επίσκεψη των τριών ξένων κάτω από τη σκιά των βελανιδιών Μαμβρή, όπως περιγράφεται στηΓένεσης, 18. Ο πατριάρχης του Ισραήλ δεν θεώρησε αυτούς τους ξένους απειλή ήκίνδυνο για τον τρόπο ζωής του ή την περιουσία του. Δεν ήταν καταραμένος μεξενοφοβία, τον φόβο απέναντι στον ξένο, αλλά ήταν ολότελα γεμάτος φιλοξενία,αγάπη για τον ξένο.
Φιλοξενία, μια όμορφη Ελληνική λέξη. Αυθόρμητα μοιράστηκεμαζί τους την φιλία του και το φαγητό του, εκτείνοντας τόσο γενναιόδωρα τηνφιλοξενία , ώστε το δίκαιο φέρσιμο και η συμπονετική φροντίδα προς τους ξένουςαναφέρεται ευλαβικά στην Τορά και την Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση. Η σκηνήερμηνεύτηκε και συνταυτίστηκε με τη ζωή του Θεού.
Αγαπητοί φίλοι, καλούμαστε να γίνουμε προφητικές κοινωνίες μετατροπής σε έναντελματωμένο κόσμο. Προφητικές κοινωνίες ειρήνης σε μια παγκόσμια κοινωνία πουαπειλείται με πόλεμο, προφητικές κοινωνίες διαλόγου σε έναν πολιτισμό πουχαρακτηρίζεται από αντιμαχίες και προφητικές κοινωνίες συμφιλίωσης με τηνδημιουργία του Θεού σε μια εποχή που διακυβεύεται το μέλλον της γης
.Όλοι έχουμε μεγάλα παραδείγματα να ακολουθήσουμε: για μας, τους Χριστιανούς, δεν θα ξεχαστούν ποτέ οι ήρωες της Βουλγαρίας και της Ελλάδας, οι οποίοι, κατά τονΔεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο ρίσκαραν τις ζωές τους για να σώσουν τους Εβραίουςφίλους και γείτονές τους από την αποτρόπαιη φρίκη του Ολοκαυτώματος. Αύριο θαεπισκεφθούμε έναν πολυαγαπημένο φίλο, τον Μουχτάρ Κεντ στην Ατλάντα, την νούμερο ένα για την κόκα κόλα, παγκοσμίως. Είναι πολύ καλός φίλος μας. Ο πατέρας του ήταν Τούρκος διπλωμάτης που δούλεψε με ενεργητικότητα και συμπόνια για ναπροστατέψει τους Εβραίους Τούρκους πολίτες και όχι μόνο. Μερικά χρόνια πριν ηΕβραϊκή κοινότητα της Ιστανμπούλ οργάνωσε μια συγκινητική εκδήλωση για να τιμήσει τις υπηρεσίες του πατέρα του Κεντ, και την γενναιοδωρία του κατά τονΔεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.Όσο για εσάς Παιδιά του Αβραάμ, έχουμε εκείνους τους ήρωες που ενάντια σε όλεςτις πιθανότητες ίδρυσαν ένα νέο έθνος για να σώσουν για τον Θεό την παράδοση τουλαού του Ισραήλ.
Καμία από αυτές τις προσπάθειες δεν ήταν τέλειες, ελάχιστοι μόνο σώθηκαν καισήμερα παρατηρούμε πόσο δύσκολο είναι να καθιερώσουμε την ασφάλεια και τηνδικαιοσύνη για όλους στην Μέση Ανατολή. Όμως δεν αποκαρδιωνόμαστε, αλλάπαίρνουμε κουράγιο να συνεχίσουμε την κοινή μας μάχη.
Πριν μερικά χρόνια επισκεφτήκαμε επίσημα το Πατριαρχείο της Ιερουσαλήμ και ο τότε Πρόεδρος του Ισραήλ Βάισμαν μας δέχτηκε στο γραφείο του και μας είπε: ηΑγιότητά σας γνωρίζει πως είμαι αξιωματικός και λόγω της θέσης μου, σε ολόκληρη τηζωή μου έκανα είτε ειρήνη ή πόλεμο. Δούλευα για την ειρήνη ή για τον πόλεμο. Απόπροσωπική εμπειρία σε διαβεβαιώνω πως να κάνεις ειρήνη είναι πολύ πιο δύσκολο από το νακάνεις πόλεμο.Ας αντιμετωπίσουμε αυτούς τους στόχους μαζί. Ας πιαστούμε από τα χέρια όχι μόνο για ναπροσευχηθούμε, αλλά και σε ένδειξη αλληλεγγύης. Το χρωστάμε στο Θεό μας, στους κοινούς Πατριάρχες μας Αβραάμ, Ισαάκ και Ιακώβ, σε όλους εμάς και στον κόσμο.